Gå til innhold

Kjøp av ny TV...hva er greia med modellnumrene?

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en TV på ca. 40", til mellom 5000-8000kr.

Synes det er veldig vanskelig å orientere seg i jungelen av tv-er og deres modellnumre, hvor så og si ingen av dem passer sammen med de en finner i internasjonale tester/anmeldelser (...og vanskelig å finne norske anmeldelser av relativt små, relativt billige tv-er, som det jeg er ute etter).

Noen som har en tv å anbefale i denne størrelsen og prisen? ...og hvorfor er det så dårlig samsvar mellom (modellnumrene på) de TV-ene som blir solgt i norge, og de som testes av utenlandske nettsteder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En TV kan få varierende betegnelser etter hvor i verden den er solgt/hvilket marked den er beregnet på, selv om det egentlig er samme TV'en. Den eneste forskjellen kan for eksempel være hvilke språk du finner i menyen, hvilke signaltyper de kan ta i mot, hvilken strømspenning den er stilt inn på og så videre. Det som teller, altså bildekvaliteten, vil være den samme.

Hva som følger med av ekstrautstyr kan også ha innvirkning på modellbetegnelsen.

Det er en stund siden jeg har orientert meg blant TV'er i den prisklassen, så jeg kan ikke komme med noen spesifikke forslag til modeller.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar. Regner med disse to egentlig er samme TV, og at 15 tallet på den "norsk" modellen (istedet for 00), kun står for en liten forandring som ikke betyr noe for bildekvaliteten. I dette tilfelle må det vel nesten være foten, og kanskje fargen som utgjør forskjellen?

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue40h6400-201405023756.htm

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE40H6415XXE/samsung-40-3d-smart-led-tv-ue40h6415xxe
Lenke til kommentar

En av grunnene til at det er så mange modellnumre er konkurranse.

De store kjedene påstår at de er billigst, men det nytter ikke å sammenlikne. Elkjøp og Expert har ikke nødvendigvis samme modellnummer.

Det kan være både store og små forskjeller inni apparatene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men sånn som de/den tv-en jeg linket til i forrige innlegg kan vel ikke forskjellen på bilde og grunnleggende funksjoner, være særlig varierende? At de f.eks. bruker forskjellige panel, som gir merkbar forskjell i ytelse?

2 tall bakerst i modellnummeret, tall det ikke er forklart hva betyr noe sted, kan vel ikke utgjøre det helt store?

Isåfall vil jeg si det grenser over til villedende markedføring, som bevist skal forvirre forbrukeren, slik at en f.eks. kan spekulere i bruken av forskjellige komponenter, samtidig TV-ene ellers bærer preg av å være den samme (og alt det innebærer av positiv omtale)

Lenke til kommentar

Takk for bra svar. Regner med disse to egentlig er samme TV, og at 15 tallet på den "norsk" modellen (istedet for 00), kun står for en liten forandring som ikke betyr noe for bildekvaliteten. I dette tilfelle må det vel nesten være foten, og kanskje fargen som utgjør forskjellen?

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue40h6400-201405023756.htm

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE40H6415XXE/samsung-40-3d-smart-led-tv-ue40h6415xxe

Nå kjenner jeg ikke til årets serie, men fjorårets Samsung 6 serie kan deles i to kvalitetsmessig synes jeg. Generelt vil jeg anbefale å gå for en modell høyere enn 6499, altså 6500 og oppover (6500 i andre land tilsvarer vel 6505) dersom du går for Samsung.

Varianter nærme hverandre kan f.eks. ha en annen fotfarge som eneste forskjell (6505 - chrome, 6515 - hvit).

Du kan forøvrig sammenlikne alle modeller på Samsung sine nordiske nettsider.

Ellers, hvis du er prisbevisst, kan du ta en titt på prisjakt.no og sjekke prisutviklingen på fjorårets storselgere. Det var en betydelig prisreduksjon i juni-juli måned på mange modeller i fjor.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

@Mandela: Takk. Og da er det vel som jeg tenkte meg, at de siste to tallene ikke betyr noe (i samsung sitt tilfelle), men at det er de to første tallene som bestemmer kvaliteten på bilde, og funksjoner.

Dette er vanlig på varer solgt av de store kjedene, les Elkjop m.f. Samme vare har forskjellig nummer hos disse kjedene. Det er vel nærliggende å tro at det ligger økonomiske motiver bak.

Egentlig litt rart de får lov til å holde på slik. Samtidig så er det jo tydeligvis ganske enkelt å sammenligne hvis en først knekker koden.

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd å bli nektet prisgarantien på Lefdal på et kamera hvor de hadde fått produsenten til å lage et eget nummer og en egen bruksanvisning, derfor ville de ikke refundere mellomlegget til billigste nettbutikk fordi det ikke var "samme" kamera. Selv om de var identiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...