QueenBey1 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Standpunktkarakteren har blitt satt i samfunnsfag og læreren ga meg en 5. I det siste halvåret har jeg ligget på 5+, 5, 6\5, 5\6... Hun lar meg ikke ta en vippeprøve, og hun referer til forrige halvår og sier at jeg fikk en 5\4, men det var på et gruppearbeid, og jeg fikk også en 6 på en annen prøve det første halvåret. Jeg har lyst til å vise at jeg ligger på 6... Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Navis Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Mulig hun har regnet med aktivitet i timene siden dette er en vesentlig del av faget. Jeg gikk selv opp fra 5 til 6 på grunn av dette. Likevel er det litt merkelig at du ikke har fått tatt vippeprøve. Har du pratet med faglærer om dette? Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Ja, dette har læreren din rett til. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Sluttvurderinga skal ta hensyn til kompetansen din ved årets slutt opp i mot kompetansemålene for faget. Dersom du ikke har hatt om et emne siden 1. termin, så må dette også tas med - siden det sier noe om din kompetanse. Dersom du hadde hatt en prøve som omfatter alle emnene som var i 1. termin nå ved årets slutt, så hadde denne prøven telt mer. Det ser ut som at du fortjener en 5. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 I og med at du ikke har noen rene 6ere, ligger det mer mot 5 enn 6. Vi har ikke rett på vippeprøve, men noen velger å tilby det for å få en sikker karakter. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Mulig hun har regnet med aktivitet i timene siden dette er en vesentlig del av faget. Jeg gikk selv opp fra 5 til 6 på grunn av dette. Likevel er det litt merkelig at du ikke har fått tatt vippeprøve. Har du pratet med faglærer om dette? Aktiviteten i faget skal ikke telle, med mindre det er kroppsøving eller man eksplisitt legger opp til en vurdering av aktiviteten (som elevene da skal/bør være klar over). Syns det ser ut som om du ligger på en sterk 5'er. Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 "Fordi kompetansemålene i et fag beskriver ulike områder elevene skal mestre, krever det at læreren bruker varierte vurderingsmetoder. For eksempel vil det i deler av et fag være relevant å bruke en skriftlig vurderingsform, mens dette ikke er relevant i forhold til andre kompetansemål i faget. Lærerens observasjon av elevene, samtaler og dialog vil også være med å gi læreren informasjon om elevens faglige ståsted og progresjon" ref Udir. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Etter min erfaring gjør lærere hva faen de vil. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå