Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har læreren min rett til å gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Standpunktkarakteren har blitt satt i samfunnsfag og læreren ga meg en 5. I det siste halvåret har jeg ligget på 5+, 5, 6\5, 5\6... Hun lar meg ikke ta en vippeprøve, og hun referer til forrige halvår og sier at jeg fikk en 5\4, men det var på et gruppearbeid, og jeg fikk også en 6 på en annen prøve det første halvåret. Jeg har lyst til å vise at jeg ligger på 6...

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig hun har regnet med aktivitet i timene siden dette er en vesentlig del av faget. Jeg gikk selv opp fra 5 til 6 på grunn av dette. Likevel er det litt merkelig at du ikke har fått tatt vippeprøve. Har du pratet med faglærer om dette?

Lenke til kommentar

Sluttvurderinga skal ta hensyn til kompetansen din ved årets slutt opp i mot kompetansemålene for faget. Dersom du ikke har hatt om et emne siden 1. termin, så må dette også tas med - siden det sier noe om din kompetanse. Dersom du hadde hatt en prøve som omfatter alle emnene som var i 1. termin nå ved årets slutt, så hadde denne prøven telt mer.

 

Det ser ut som at du fortjener en 5.

Lenke til kommentar

Mulig hun har regnet med aktivitet i timene siden dette er en vesentlig del av faget. Jeg gikk selv opp fra 5 til 6 på grunn av dette. Likevel er det litt merkelig at du ikke har fått tatt vippeprøve. Har du pratet med faglærer om dette?

Aktiviteten i faget skal ikke telle, med mindre det er kroppsøving eller man eksplisitt legger opp til en vurdering av aktiviteten (som elevene da skal/bør være klar over).

 

Syns det ser ut som om du ligger på en sterk 5'er.

Lenke til kommentar

"Fordi kompetansemålene i et fag beskriver ulike områder elevene skal mestre, krever det at læreren bruker varierte vurderingsmetoder. For eksempel vil det i deler av et fag være relevant å bruke en skriftlig vurderingsform, mens dette ikke er relevant i forhold til andre kompetansemål i faget. Lærerens observasjon av elevene, samtaler og dialog vil også være med å gi læreren informasjon om elevens faglige ståsted og progresjon" ref Udir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...