Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å klage på karakterene mine, men har aldri gjort det før. Hvordan går jeg fram? Og får faglæreren vite at jeg har klaget på karakteren h*n har gitt meg? En annen ting jeg lurer på er om jeg har gode sjanser til å få bedre karakter, eller om det bare er bortkastet tid.

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

Den andre karakteren jeg har lyst til å klage på er i fysikk. Jeg har fått flest 4'ere. Den første prøven jeg hadde gikk dårlig, men h*n sa den ikke skulle telle for det gikk dårlig med alle i klassen. De neste prøvene har jeg fått 4 på, har også hatt en muntlig prøve og noen rapporter som jeg også har fått 4 på. Den siste prøven jeg hadde gikk litt dårligere, og jeg fikk 3 på den. Faglæreren mener at jeg derfor ikke har nok kompetanse, og får dermed 3 på kortet. Dette synes jeg er surt, for jeg ønsket virkelig å få en 4'er på kortet og mener at jeg burde ha ligget på en svak 4. Det jeg synes er enda mer urettferdig er at en annen i klassen har fått flest 2'ere og noen 3'ere, men vedkommende får 3'er på kortet. Det samme som meg, men jeg har fått flest 4'ere, og dette synes jeg er virkelig urettferdig, fordi jeg mener at vedkommende og jeg ikke fortjener samme karakter. Det jeg fikk som svar var: "Jaha, så du tror verden er rettferdig?" Jeg vet ikke om jeg burde klage eller ikke. Hva hadde dere gjort hvis dere var meg? Jeg går forresten på videregående skole om det har noe å si.

Endret av Chainx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

 

 

Hvorfor tror du man har heldagsprøver? Hva synes du det ligner på? Hm.. Eksamen kanskje? Eksamen skal dekke svært mye av pensum. Det gjør nettopp også heldagsprøven. Derfor så skal heldagsprøven telle så å si hele karakteren. Det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen din (dersom du ikke har noen vurderinger etter dette).

 

Jeg vil si at TS har en god sak, spesielt i et fag som spansk. Det er sluttkompetansen som gjelder, og spansk er jo et fag der språkkunnskapene dine har mye å si. Dvs. at det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen. Det er fullt mulig å bedre seg i språket gjennom året. Det er vel det som også er meningen.

 

Jeg ville klaget i begge fagene. Husk å trekke frem gode argumenter.

Lenke til kommentar

For å klage finner du et klageskjema som er lokalt, eller det vil si fra fylket for den aktuelle skolen. Bare søk på klageskjema VGS og ditt fylke i google så finner du som regel skjemaet.

 

Der fyller du ut, og skriver en begrunnelse for din klage. I utgangspunktet så sier (loven?), ihvertfall noe at standpunktkarakteren skal settes ut fra nivået eleven viser i faget når karakteren fastsettes. Det står tydelig at det ikke skal regnes et gjennomsnitt ut fra året og deretter settes. Men i noen fag blir det slik, og det er ofte like greit.

 

Deretter sendes klagen til fylkesmannen via skolen. Videre står det: "Både faglærer og rektor må uttale seg skriftlig om hvordan vurderingen er gjort og hvordan den kan knyttes til læreplanen i faget. De må også redegjøre for din helhetlige kompetanse og faglige utvikling i løpet av året. Får du medhold, setter rektor og faglærer sammen ny karakter."

 

Med andre ord, du har absolutt ingenting å miste i nevnte situasjoner. Det er ingen sjanse for å gå ned, bare beholde karakter eller gå opp. I tillegg har du god sjanse på spansken. Å sende en klage er enkelt og lite tidkrevende.

Endret av ukj3nt
Lenke til kommentar

Generelt pleier de siste resultatene å veie tyngst, men om det er nok til å vippe opp at du får 5 på EN prøve er tvilsomt. Man kan argumentere ganske hardt for at det totalt sett er 4 som er korrekt karakter, selv om det er en sterk sådan. Den fysikk-saken høres "bedre" ut for din del, det skal mye til at en enkelt 2t-prøve kan trekke ned en rekke firere - hvertfall i min bok.

Lenke til kommentar

 

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

 

 

Hvorfor tror du man har heldagsprøver? Hva synes du det ligner på? Hm.. Eksamen kanskje? Eksamen skal dekke svært mye av pensum. Det gjør nettopp også heldagsprøven. Derfor så skal heldagsprøven telle så å si hele karakteren. Det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen din (dersom du ikke har noen vurderinger etter dette).

 

Jeg vil si at TS har en god sak, spesielt i et fag som spansk. Det er sluttkompetansen som gjelder, og spansk er jo et fag der språkkunnskapene dine har mye å si. Dvs. at det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen. Det er fullt mulig å bedre seg i språket gjennom året. Det er vel det som også er meningen.

 

Jeg ville klaget i begge fagene. Husk å trekke frem gode argumenter.

 

 

http://www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/

 

Denne burde hjelpe litt. Det står intet om at den siste vurderingssituasjonen, eller heldagsprøven, SKAL være avgjørende for standpunktkarakter. Man kan, som lærer, velge å definere sluttkompetansen innen deler av pensum relativt tidlig i skoleåret om man ønsker, og da vil en dårlig karakter der trekke ned uavhengig av hva senere prøver som tar for seg andre kompetansemål sier om den totale kompetansen. Det er umulig for oss å si helt presist hva som er inkludert i denne heldagsprøven, og for alt vi vet kan den inneholde under en tredel av kompetansemålene - som gir at den ikke KAN telle så mye som det du skisserer.

 

Dette er mer komplisert enn å bare titte på karakterer og gjøre urimelige antagelser, som igjen fører til urimelige forventninger til karakteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

 

 

Hvorfor tror du man har heldagsprøver? Hva synes du det ligner på? Hm.. Eksamen kanskje? Eksamen skal dekke svært mye av pensum. Det gjør nettopp også heldagsprøven. Derfor så skal heldagsprøven telle så å si hele karakteren. Det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen din (dersom du ikke har noen vurderinger etter dette).

 

Jeg vil si at TS har en god sak, spesielt i et fag som spansk. Det er sluttkompetansen som gjelder, og spansk er jo et fag der språkkunnskapene dine har mye å si. Dvs. at det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen. Det er fullt mulig å bedre seg i språket gjennom året. Det er vel det som også er meningen.

 

Jeg ville klaget i begge fagene. Husk å trekke frem gode argumenter.

 

 

http://www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/

 

Denne burde hjelpe litt. Det står intet om at den siste vurderingssituasjonen, eller heldagsprøven, SKAL være avgjørende for standpunktkarakter. Man kan, som lærer, velge å definere sluttkompetansen innen deler av pensum relativt tidlig i skoleåret om man ønsker, og da vil en dårlig karakter der trekke ned uavhengig av hva senere prøver som tar for seg andre kompetansemål sier om den totale kompetansen. Det er umulig for oss å si helt presist hva som er inkludert i denne heldagsprøven, og for alt vi vet kan den inneholde under en tredel av kompetansemålene - som gir at den ikke KAN telle så mye som det du skisserer.

 

Dette er mer komplisert enn å bare titte på karakterer og gjøre urimelige antagelser, som igjen fører til urimelige forventninger til karakteren.

 

 

Heldagsprøven skal, i likhet med eksamen, dekke flest mulig kompetansemål. Det er derfor den er avgjørende for hvilken karakter en ender opp med. Det er da heldagsprøven som viser sluttkompetansen din. Jeg ser ikke helt hvorfor dette er så vanskelig å forstå? Sluttkompetansen din er ikke det samme som den siste prøven man har. Sluttkompetansen viser hvilken kompetanse du har i de ulike kompetansemålene på slutten av året. Det er helt greit at en prøve i januar viser sluttkompetansen din i et bestemt kompetansemål dersom en videre ikke blir testet på nytt i dette kompetansemålet, men når det gjelder fag som har en heldagsprøve blir man som oftest prøvd ut på nytt disse kompetansemålene. Det er det en heldagsprøve skal gjøre. Akkurat slik som eksamen gjør, som skrevet.

 

Du kan også se på læreplanen i fremmedspråk nivå 2:

 

http://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Kompetansemaal/?arst=1858830315&kmsn=-1464567501

 

Det sier seg selv at de fleste kompetansemålene her prøves i en heldagsprøve. Når det gjelder kompetansemålene under "Språk, kultur og samfunn" så er det vanlig at 3 av disse prøves ut i en heldagsprøve.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

 

 

Hvorfor tror du man har heldagsprøver? Hva synes du det ligner på? Hm.. Eksamen kanskje? Eksamen skal dekke svært mye av pensum. Det gjør nettopp også heldagsprøven. Derfor så skal heldagsprøven telle så å si hele karakteren. Det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen din (dersom du ikke har noen vurderinger etter dette).

 

Jeg vil si at TS har en god sak, spesielt i et fag som spansk. Det er sluttkompetansen som gjelder, og spansk er jo et fag der språkkunnskapene dine har mye å si. Dvs. at det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen. Det er fullt mulig å bedre seg i språket gjennom året. Det er vel det som også er meningen.

 

Jeg ville klaget i begge fagene. Husk å trekke frem gode argumenter.

 

 

http://www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/

 

Denne burde hjelpe litt. Det står intet om at den siste vurderingssituasjonen, eller heldagsprøven, SKAL være avgjørende for standpunktkarakter. Man kan, som lærer, velge å definere sluttkompetansen innen deler av pensum relativt tidlig i skoleåret om man ønsker, og da vil en dårlig karakter der trekke ned uavhengig av hva senere prøver som tar for seg andre kompetansemål sier om den totale kompetansen. Det er umulig for oss å si helt presist hva som er inkludert i denne heldagsprøven, og for alt vi vet kan den inneholde under en tredel av kompetansemålene - som gir at den ikke KAN telle så mye som det du skisserer.

 

Dette er mer komplisert enn å bare titte på karakterer og gjøre urimelige antagelser, som igjen fører til urimelige forventninger til karakteren.

 

 

Heldagsprøven skal, i likhet med eksamen, dekke flest mulig kompetansemål. Det er derfor den er avgjørende for hvilken karakter en ender opp med. Det er da heldagsprøven som viser sluttkompetansen din. Jeg ser ikke helt hvorfor dette er så vanskelig å forstå?

 

 

 

Saken her dreier seg ikke om at den ikke er avgjørende, men hvor avgjørende den er. Det er ingenting som tilsier at man skal få samme karakter på standpunkt som man gjør på heldagsprøven - isåfall får du finne en lovtekst som tilsier dette. Innsatsen man har gjort igjennom hele året skal også telle, så det er helt naturlig at man ikke får samme karakter - dette fordi det er tentamen, ikke eksamen - det er forskjeller.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

 

 

Hvorfor tror du man har heldagsprøver? Hva synes du det ligner på? Hm.. Eksamen kanskje? Eksamen skal dekke svært mye av pensum. Det gjør nettopp også heldagsprøven. Derfor så skal heldagsprøven telle så å si hele karakteren. Det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen din (dersom du ikke har noen vurderinger etter dette).

 

Jeg vil si at TS har en god sak, spesielt i et fag som spansk. Det er sluttkompetansen som gjelder, og spansk er jo et fag der språkkunnskapene dine har mye å si. Dvs. at det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen. Det er fullt mulig å bedre seg i språket gjennom året. Det er vel det som også er meningen.

 

Jeg ville klaget i begge fagene. Husk å trekke frem gode argumenter.

 

 

http://www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/

 

Denne burde hjelpe litt. Det står intet om at den siste vurderingssituasjonen, eller heldagsprøven, SKAL være avgjørende for standpunktkarakter. Man kan, som lærer, velge å definere sluttkompetansen innen deler av pensum relativt tidlig i skoleåret om man ønsker, og da vil en dårlig karakter der trekke ned uavhengig av hva senere prøver som tar for seg andre kompetansemål sier om den totale kompetansen. Det er umulig for oss å si helt presist hva som er inkludert i denne heldagsprøven, og for alt vi vet kan den inneholde under en tredel av kompetansemålene - som gir at den ikke KAN telle så mye som det du skisserer.

 

Dette er mer komplisert enn å bare titte på karakterer og gjøre urimelige antagelser, som igjen fører til urimelige forventninger til karakteren.

 

 

Heldagsprøven skal, i likhet med eksamen, dekke flest mulig kompetansemål. Det er derfor den er avgjørende for hvilken karakter en ender opp med. Det er da heldagsprøven som viser sluttkompetansen din. Jeg ser ikke helt hvorfor dette er så vanskelig å forstå?

 

 

 

Saken her dreier seg ikke om at den ikke er avgjørende, men hvor avgjørende den er. Det er ingenting som tilsier at man skal få samme karakter på standpunkt som man gjør på heldagsprøven - isåfall får du finne en lovtekst som tilsier dette. Innsatsen man har gjort igjennom hele året skal også telle, så det er helt naturlig at man ikke får samme karakter - dette fordi det er tentamen, ikke eksamen - det er forskjeller.

 

 

Leste du ikke resten av innlegget? Hvis du ser på læreplanen prøves en ut i over halvparten av kompetansemålene på tentamen.

 

Du kan jo sjekke ut den linken knopflerbruce la ut: http://www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/

 

Her står det et nyttig avsnitt om forbedring i faget. I tilleg står det:

 

"En standpunktkarakter skal fastsettes etter en skjønnsmessig vurdering av elevens kompetanse i faget ved slutten av opplæringen. For å ivareta dette prinsippet uten bruk av omfattende sluttprøver i hvert fag kan for eksempel mappevurdering, bruk av logg eller andre metoder være et alternativ."

 

Heldagsprøve er en omfattende sluttprøve hvor en prøves ut i de fleste kompetansemålene. Hva er det dere ikke forstår med dette?

 

For øvrig så skal tentamen være så lik eksamen som mulig. Eksamen skal teste ut de fleste kompetansemålene og være nok for å sette en karakter i faget. Derfor så spiller tentamen også en svært viktig rolle. De eneste andre vurderingene jeg kan tenke meg kan ha en innvirkning på karakteren til TS er de muntlige vurderingene, men siden hun har fått 4 på disse så skal ikke det ha så ekstremt mye å si. TS bør få 5!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

 

 

Hvorfor tror du man har heldagsprøver? Hva synes du det ligner på? Hm.. Eksamen kanskje? Eksamen skal dekke svært mye av pensum. Det gjør nettopp også heldagsprøven. Derfor så skal heldagsprøven telle så å si hele karakteren. Det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen din (dersom du ikke har noen vurderinger etter dette).

 

Jeg vil si at TS har en god sak, spesielt i et fag som spansk. Det er sluttkompetansen som gjelder, og spansk er jo et fag der språkkunnskapene dine har mye å si. Dvs. at det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen. Det er fullt mulig å bedre seg i språket gjennom året. Det er vel det som også er meningen.

 

Jeg ville klaget i begge fagene. Husk å trekke frem gode argumenter.

 

 

http://www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/

 

Denne burde hjelpe litt. Det står intet om at den siste vurderingssituasjonen, eller heldagsprøven, SKAL være avgjørende for standpunktkarakter. Man kan, som lærer, velge å definere sluttkompetansen innen deler av pensum relativt tidlig i skoleåret om man ønsker, og da vil en dårlig karakter der trekke ned uavhengig av hva senere prøver som tar for seg andre kompetansemål sier om den totale kompetansen. Det er umulig for oss å si helt presist hva som er inkludert i denne heldagsprøven, og for alt vi vet kan den inneholde under en tredel av kompetansemålene - som gir at den ikke KAN telle så mye som det du skisserer.

 

Dette er mer komplisert enn å bare titte på karakterer og gjøre urimelige antagelser, som igjen fører til urimelige forventninger til karakteren.

 

 

Heldagsprøven skal, i likhet med eksamen, dekke flest mulig kompetansemål. Det er derfor den er avgjørende for hvilken karakter en ender opp med. Det er da heldagsprøven som viser sluttkompetansen din. Jeg ser ikke helt hvorfor dette er så vanskelig å forstå? Sluttkompetansen din er ikke det samme som den siste prøven man har. Sluttkompetansen viser hvilken kompetanse du har i de ulike kompetansemålene på slutten av året. Det er helt greit at en prøve i januar viser sluttkompetansen din i et bestemt kompetansemål dersom en videre ikke blir testet på nytt i dette kompetansemålet, men når det gjelder fag som har en heldagsprøve blir man som oftest prøvd ut på nytt disse kompetansemålene. Det er det en heldagsprøve skal gjøre. Akkurat slik som eksamen gjør, som skrevet.

 

Du kan også se på læreplanen i fremmedspråk nivå 2:

 

http://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Kompetansemaal/?arst=1858830315&kmsn=-1464567501

 

Det sier seg selv at de fleste kompetansemålene her prøves i en heldagsprøve. Når det gjelder kompetansemålene under "Språk, kultur og samfunn" så er det vanlig at 3 av disse prøves ut i en heldagsprøve.

 

 

Vi er egentlig ikke så uenige. Jeg snakket mer generelt, jeg er og enig i at i f.eks. språkfag av "nybegynnersorten" er det vanskelig å gjøre seg ferdig med kompetansemål tidlig i skoleåret - men kan det utelukkes? Tviler.

 

Jeg har ikke sett noen klare, lovfestede føringer til hva en heldagsprøve SKAL inneholde, og hvis en faktisk skal teste alle kompetansemål til det fulle er ikke fem timer i nærheten av å dekke dette. En fullverdig vurdering MÅ ta hensyn til resten av prøvene, og gi en totalvurdering av kompetansen basert på dette. Å for eksempel dekke hele arsenalet av det som ligger innunder kompetansemålet om trigonometri i R2 vil ta to timer alene.

 

Hvis du faktisk hadde giddet å lese kompetansemålene du selv linket til ville du sett at det er en komplisert affære å ta for seg de fleste. Hele det første punktet om språklæring vil ikke bli testet på en heldagsprøve, men er typisk mer muntlig stoff/innleveringsmateriale. Mål en innen kommunikasjon er innertier på en skriftlig eksamen, mens mål to er grei dersom det kommer en spesifikk oppgave om dette. Mål tre og fire i kommunikasjonspunktet er MUNTLIGE, og dekkes ikke overhodet. Mål fem lukter litt typisk skriftlig heldagsprøveoppgave. Mål seks dekkes nok utelukkende hvis kandidaten går inn for å flette tall inn i teksten(e). Mål sju er et typisk muntlig kompetansemål, og blir ikke testet her. Mål åtte, ni og ti ligger midt i smørøyet for en skriftlig heldagsprøve, mens mål elleve er halvveis inkludert (lytte/tale ekskluderes), mens mål tolv er et utelukkende muntlig kompetansemål. De fire første under "språk, kultur og samfunn" lukter heldagsprøve, mens den siste høres sær ut - men kan vel dukke opp dersom det spesifikt spørres om dette.

 

Jeg teller totalt 21 kompetansemål, hvorav åtte ikke testes overhodet på en skriftlig eksamen, mens deler av et par til heller ikke er inkludert. Atter andre kompetansemål vil nok bli utelatt dersom det er meningen at man skal skrive en lengre tekst, og blir dermed ikke testet spesifikt her. Jeg greier ikke med min aller beste vilje å se at en heldagsprøve i et språkfag skal være definerende for en standpunktkarakter. Den vil telle endel, men det er definitivt rom for at karakteren avviker litt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Den ene karakteren jeg har lyst til å klage på er i spansk. Jeg har fått 4 på alle øktprøvene, totalt 4, men på heldagsprøven fikk jeg 5. Heldagsprøven er den som teller mest, men jeg fikk 4 på kortet, og fikk heller ikke tilbud om en vippeprøve. Trodde jeg i det minste vippet mellom 4 og 5, men kanskje heldagsprøven ikke teller så mye som jeg tror. Hva mener dere?

 

 

Her har du neppe noen sak. Hadde du hatt en eller flere 5ere på øktprøvene kunne heldagsprøven vippet deg opp, eller gitt deg mulighet for vippeprøve. Evt. også hvis du hadde ligget på 4+, 4-5 karakterer hele veien

 

 

Hvorfor tror du man har heldagsprøver? Hva synes du det ligner på? Hm.. Eksamen kanskje? Eksamen skal dekke svært mye av pensum. Det gjør nettopp også heldagsprøven. Derfor så skal heldagsprøven telle så å si hele karakteren. Det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen din (dersom du ikke har noen vurderinger etter dette).

 

Jeg vil si at TS har en god sak, spesielt i et fag som spansk. Det er sluttkompetansen som gjelder, og spansk er jo et fag der språkkunnskapene dine har mye å si. Dvs. at det er heldagsprøven som viser sluttkompetansen. Det er fullt mulig å bedre seg i språket gjennom året. Det er vel det som også er meningen.

 

Jeg ville klaget i begge fagene. Husk å trekke frem gode argumenter.

 

 

http://www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/

 

Denne burde hjelpe litt. Det står intet om at den siste vurderingssituasjonen, eller heldagsprøven, SKAL være avgjørende for standpunktkarakter. Man kan, som lærer, velge å definere sluttkompetansen innen deler av pensum relativt tidlig i skoleåret om man ønsker, og da vil en dårlig karakter der trekke ned uavhengig av hva senere prøver som tar for seg andre kompetansemål sier om den totale kompetansen. Det er umulig for oss å si helt presist hva som er inkludert i denne heldagsprøven, og for alt vi vet kan den inneholde under en tredel av kompetansemålene - som gir at den ikke KAN telle så mye som det du skisserer.

 

Dette er mer komplisert enn å bare titte på karakterer og gjøre urimelige antagelser, som igjen fører til urimelige forventninger til karakteren.

 

 

Heldagsprøven skal, i likhet med eksamen, dekke flest mulig kompetansemål. Det er derfor den er avgjørende for hvilken karakter en ender opp med. Det er da heldagsprøven som viser sluttkompetansen din. Jeg ser ikke helt hvorfor dette er så vanskelig å forstå? Sluttkompetansen din er ikke det samme som den siste prøven man har. Sluttkompetansen viser hvilken kompetanse du har i de ulike kompetansemålene på slutten av året. Det er helt greit at en prøve i januar viser sluttkompetansen din i et bestemt kompetansemål dersom en videre ikke blir testet på nytt i dette kompetansemålet, men når det gjelder fag som har en heldagsprøve blir man som oftest prøvd ut på nytt disse kompetansemålene. Det er det en heldagsprøve skal gjøre. Akkurat slik som eksamen gjør, som skrevet.

 

Du kan også se på læreplanen i fremmedspråk nivå 2:

 

http://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Kompetansemaal/?arst=1858830315&kmsn=-1464567501

 

Det sier seg selv at de fleste kompetansemålene her prøves i en heldagsprøve. Når det gjelder kompetansemålene under "Språk, kultur og samfunn" så er det vanlig at 3 av disse prøves ut i en heldagsprøve.

 

 

Vi er egentlig ikke så uenige. Jeg snakket mer generelt, jeg er og enig i at i f.eks. språkfag av "nybegynnersorten" er det vanskelig å gjøre seg ferdig med kompetansemål tidlig i skoleåret - men kan det utelukkes? Tviler.

 

Jeg har ikke sett noen klare, lovfestede føringer til hva en heldagsprøve SKAL inneholde, og hvis en faktisk skal teste alle kompetansemål til det fulle er ikke fem timer i nærheten av å dekke dette. En fullverdig vurdering MÅ ta hensyn til resten av prøvene, og gi en totalvurdering av kompetansen basert på dette. Å for eksempel dekke hele arsenalet av det som ligger innunder kompetansemålet om trigonometri i R2 vil ta to timer alene.

 

Hvis du faktisk hadde giddet å lese kompetansemålene du selv linket til ville du sett at det er en komplisert affære å ta for seg de fleste. Hele det første punktet om språklæring vil ikke bli testet på en heldagsprøve, men er typisk mer muntlig stoff/innleveringsmateriale. Mål en innen kommunikasjon er innertier på en skriftlig eksamen, mens mål to er grei dersom det kommer en spesifikk oppgave om dette. Mål tre og fire i kommunikasjonspunktet er MUNTLIGE, og dekkes ikke overhodet. Mål fem lukter litt typisk skriftlig heldagsprøveoppgave. Mål seks dekkes nok utelukkende hvis kandidaten går inn for å flette tall inn i teksten(e). Mål sju er et typisk muntlig kompetansemål, og blir ikke testet her. Mål åtte, ni og ti ligger midt i smørøyet for en skriftlig heldagsprøve, mens mål elleve er halvveis inkludert (lytte/tale ekskluderes), mens mål tolv er et utelukkende muntlig kompetansemål. De fire første under "språk, kultur og samfunn" lukter heldagsprøve, mens den siste høres sær ut - men kan vel dukke opp dersom det spesifikt spørres om dette.

 

Jeg teller totalt 21 kompetansemål, hvorav åtte ikke testes overhodet på en skriftlig eksamen, mens deler av et par til heller ikke er inkludert. Atter andre kompetansemål vil nok bli utelatt dersom det er meningen at man skal skrive en lengre tekst, og blir dermed ikke testet spesifikt her. Jeg greier ikke med min aller beste vilje å se at en heldagsprøve i et språkfag skal være definerende for en standpunktkarakter. Den vil telle endel, men det er definitivt rom for at karakteren avviker litt.

 

Heldagsprøve i matematikk er den som avgjør karakteren. Slik er det på så å si alle skoler. Prøvene gjennom året kan være med på å vippe enten opp eller ned, men har ingen stor betydning.

 

Mål 12 er ikke et utelukkende muntlig kompetansemål. Har du sett på eksamen i språkfag?

 

Heldagsprøven omfatter jo likevel 2/3 av kompetansemålene. Jeg vil si at dette er mye. Hvorfor hevder du da at TS neppe har noen sak? Dette er jo en 5'er. Mulig en svak en, men fortsatt en 5'er. Jeg har likevel skrevet her inne at de vurderingene som kan telle inn er de som er de muntlige, men når hun har en 4'er i dette vil nok ikke dette utgjøre en vesentlig forskjell. Det hadde vært en annen sak dersom TS hadde fått en 3'er på disse vurderingene.

 

Jeg ville ha klaget. Helt klart. I tillegg er det jo ingenting å tape heller.

Lenke til kommentar

Om man har fått 4 på alle prøvene tidligere, men på den siste (som var en heldagsprøve) får en 5, så synes jeg ikke at saken er spesielt urimelig. Vi får ikke opplyst her om firerne som har blitt gitt tidligere ligger i grenseland til en femmer eller ikke. Om det er snakk om svake/middels firere synes jeg ikke karakteren på kortet er urettferdig. Jeg tenker heller at en sekser på tentamen kunne vippet opp TS til en femmer.

 

For øvrig ligger det i sakens natur at det muntlige i språkfag teller stort. Meg bekjent blir ikke dette prøvd ved en heldagsprøve.

Lenke til kommentar

"Du kan IKKE få lavere karakter enn heldagen" dette sier alle lærerne på skolen jeg går i hvertfall. Får du 5 i heldag må du få 5 på karakters kortet.

Da er jeg redd de sier feil. Det er mulig. Ikke sannsynlig, men mulig.

 

Med andre ord, du har absolutt ingenting å miste i nevnte situasjoner. Det er ingen sjanse for å gå ned, bare beholde karakter eller gå opp. I tillegg har du god sjanse på spansken. Å sende en klage er enkelt og lite tidkrevende.

Det er faktisk mulig å gå ned. Det kan hende den aktuelle læreren gir usedvanlig snille karakterer, og ved en eventuell sammenligning opp mot kompetansemålene så risikerer man å komme til kort. Det skjer stadig vekk.

 

Angående hvor tidkrevende en klage er, så føler jeg også for å påpeke at det er lite arbeid for den som klager, men veldig mye papirarbeid for læreren, uavhengig av om klagen får medhold eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Du kan IKKE få lavere karakter enn heldagen" dette sier alle lærerne på skolen jeg går i hvertfall. Får du 5 i heldag må du få 5 på karakters kortet.

Da er jeg redd de sier feil. Det er mulig. Ikke sannsynlig, men mulig.

 

Med andre ord, du har absolutt ingenting å miste i nevnte situasjoner. Det er ingen sjanse for å gå ned, bare beholde karakter eller gå opp. I tillegg har du god sjanse på spansken. Å sende en klage er enkelt og lite tidkrevende.

Det er faktisk mulig å gå ned. Det kan hende den aktuelle læreren gir usedvanlig snille karakterer, og ved en eventuell sammenligning opp mot kompetansemålene så risikerer man å komme til kort. Det skjer stadig vekk.

 

Angående hvor tidkrevende en klage er, så føler jeg også for å påpeke at det er lite arbeid for den som klager, men veldig mye papirarbeid for læreren, uavhengig av om klagen får medhold eller ikke.

 

 

Det er selvfølgelig mulig å gå ned, men jeg tenkte ut fra eksemplene ts kom med. Der skal det mye til å gå ned!

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig å gå ned, men jeg tenkte ut fra eksemplene ts kom med. Der skal det mye til å gå ned!

Enig. Forutsatt at de vurderingene matcher med kompetansemålene så skal det mye til å gå ned fra en det han allerede fikk.

Lenke til kommentar

Hei! Ts her, beklager for at jeg ikke har svart før nå.

Heldagsprøven i spansk bestod av en leseforståelses del der vi skulle svare kort på 10 spørsmålet, deretter var det 7 utsagn der man skulle forklare hvorfor de var sanne eller ikke. Så skulle vi lese et leserbrev og svare på den og tilslutt var det en langsvarsoppgave. Men jeg vet ikke hvor stor del av kompetansemålet den dekket. Heldagsprøven ble rettet av flere spansklærere, og spansklæreren min er kjent for å være streng, så jeg vet jeg ikke går ned i karakter. Men det ser ut som om det er liten sjanse for at jeg blir vippet opp, så da er det vel ikke noen vits i å klage..

 

Hva mener dere med fysikken da? Har jeg en sjanse der?

Lenke til kommentar

Hei! Ts her, beklager for at jeg ikke har svart før nå.

Heldagsprøven i spansk bestod av en leseforståelses del der vi skulle svare kort på 10 spørsmålet, deretter var det 7 utsagn der man skulle forklare hvorfor de var sanne eller ikke. Så skulle vi lese et leserbrev og svare på den og tilslutt var det en langsvarsoppgave. Men jeg vet ikke hvor stor del av kompetansemålet den dekket. Heldagsprøven ble rettet av flere spansklærere, og spansklæreren min er kjent for å være streng, så jeg vet jeg ikke går ned i karakter. Men det ser ut som om det er liten sjanse for at jeg blir vippet opp, så da er det vel ikke noen vits i å klage..

 

Hva mener dere med fysikken da? Har jeg en sjanse der?

Jeg synes du har en sjanse både i fysikk og i spansk. Jeg synes du uansett bør klage på begge karakterene. Du har uansett ingenting å tape.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...