Twinflower Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Leste denne artikkelen på NRK.no: http://www.nrk.no/viten/ny-og-bedre-teleportering-1.11754156 Der står det om "informasjon lagret på et elektron", og jeg tenker som så at det er ikke akkurat som om det kan lagres noe informasjon på noe slikt. Er informasjonen i form av spinnretning/hastighet eller andre slike fysiske egenskaper? Og at disse egenskapene kan kopieres til "tvilling-elektronet" som er et stykke unna for å overføre informasjonen? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Yep. Quantum entanglement. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2014 Hvordan blir to kvantebiter sammenbundet? Og hvor langt unna kan de "snakke sammen" ? Ser at dette forsøket var tre meter, og at de skal prøve på 1300 meter. Jeg synes det er helt villt at et elektron (eller liknende) skal kunne påvirke et annet (og bare ett) elektron over slike avstander 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Kvantemekanikk er helt villt, og ofte fullstending ulogisk og uforståelig for oss vanlige dødelige Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Det står litt om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Kvantesammenfiltring Velger du engelsk språk i menyen til venstre, så får du mer. 1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Kvantemekanikk ja... Tenk deg at du har to elektroner og at hver enkelt av disse elektronene har en egenskap og når vi gjør målinger av denne egenskapen så får vi enten null(0) eller en(1). Alltid. Hvis man videre kan preparere disse to elektroner i en tilstand slik at hvis vi gjør en måling av det ene elektronet og finner ut at det har egenskap 1 så må den andre ha 0. Og motsatt. Da kan man gjøre målinger på det ene elektronet og vite hva verdien til det andre var og på den måten kan man overføre informasjon. Dårlig forklart... Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) Denne er god for prinsippet. Endret 5. juni 2014 av Crumpler Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Om ikke annet er vel eksperimentet et meget godt indisium for at teorien om sammenfiltrede elementærpartikler beskriver virkeligheten ganske godt. Coolt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Dette er en tråd jeg kan like! Har ingenting å tilføye men nå får jeg iallefall beskjed om det skjer noe nytt i tråden:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå