Gå til innhold

Umulig å finne en leilighet å leie uten å måtte ut med depositum?

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter leilighet, og det kan se ut som om det er umulig å finne en leilighet uten å måtte ut med depositum. Noen som har peiling på dette? Jeg har ikke penger til å betale et fullt og helt depositum nå, så derfor lurer jeg på om noen vet mer anngående dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein kan også tenke seg at utleiger dekker inn risikoen som det å leige ut utan depositum med å kreve ei høgare husleige. Men det er lenge sidan eg har sett leiligheiter som er lagt ut for utleige på den måten.

I korte trekk så betyr dette at billege leiligheiter alltid vil ha depositumskrav, medan enkelte overprisa leiligheiter ikkje krever depositum. Å finne ei billeg leiligheit utan krav om å stille sikkerheit er umogleg med mindre du har kontakter som gjer at du kan få til ei spesialavtale.

NAV garantien er det mange utleigere som nekter å godta då det i praksis viser seg at det er vanskelig å få utbetalt garantien dersom det er behov for det.

I tillegg til depositum så er det også mulig å stille sikkerheit på andre måtar, men så lenge utleigemarkedet er såpass bra så vil dei fleste utleigere foretrekke sikkerheit i form av penger.

Har du venner/familie med økonomi til å kunne stille som kausjonist for deg? Det burde ikkje være umogleg å finne ein utleiger som godtar ei løysning der ein kan rette økonomiske krav mot ein ressurssterk tredjepart.

Lenke til kommentar

Det finnes folk som leier ut uten depositum, men da blir det gjerne til folk som utleierene ser at klarer å gjøre opp for seg (f.eks. i form av jobben de har). Hvis jeg leide ut til en som har lite penger ville jeg også naturligvis krevd depositum.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mange banker tilbyr lån til depositum, feks DNB. Du får regne på om du har råd til det, du skal jo da betale ned på lånet samtidig med husleie osv.

Da er det bare å spare til depositumet. :) Jeg har hatt et lån jeg nettopp har fått betalt ut, så derfor har jeg ikke kunne spart opp noe. Men nå får jeg spare til et eventuellt depositium hvis jeg måtte eventuellt flytte en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...