Gå til innhold

[Løst] Excel 2013: Knytte relasjoner mellom pivottabeller til bruk i ny pivottabell

Anbefalte innlegg

Er det mulig å knytte relasjoner mellom pivottabeller på samme vis som man kan knytte relasjoner mellom tabeller?

Jeg har to tabeller hvor den ene (tabell1) inneholder verdier pr dag over flere år, og den andre (tabell2) verdier per uke over flere ås.

Tabell1 er summert til verdier per uke ved hjelp av pivottabell. Tabell2 er lagt i en pivottabell.

For å komme til ønsket sluttresultat er jeg avhengig av verdier fra begge pivottabellene i en formel som gir et resultat.

Noen som vet hvordan jeg kan løse dette?

(vet jeg kanskje burde sett på muligheten med å lage en database, men det er ikke aktuelt pdd.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og tja. Med versjon 2010 kom et nytt verktøy PowerPivot der du kan behandle utallige tabeller og filer som koblede databasetabeller.

http://office.microsoft.com/en-001/excel/download-power-pivot-HA101959985.aspx

Ugreia i 2013 er at den tilbys bare til enkelte lisensversjoner, 2013 Professional Plus eller Office 365 ProPlus. Hvis dette brukes i jobbsammenheng så anbefaler jeg en eventuell oppgradering for å få dette.

Jeg kjenner ingen annen effektiv måte. I en vanlig Pivot har (hadde?) valget "Flere datakilder", men dette gir en svært begrenset variant av Pivot.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Ja og tja. Med versjon 2010 kom et nytt verktøy PowerPivot der du kan behandle utallige tabeller og filer som koblede databasetabeller.

http://office.microsoft.com/en-001/excel/download-power-pivot-HA101959985.aspx

Ugreia i 2013 er at den tilbys bare til enkelte lisensversjoner, 2013 Professional Plus eller Office 365 ProPlus. Hvis dette brukes i jobbsammenheng så anbefaler jeg en eventuell oppgradering for å få dette.

Jeg kjenner ingen annen effektiv måte. I en vanlig Pivot har (hadde?) valget "Flere datakilder", men dette gir en svært begrenset variant av Pivot.

Beste hilsen Harald

Vi har PowerPivot, men jeg får ikke lagt inn pivottabeller inn som datamodell.

Dersom jeg legger inn tabell1 og tabell2 i powerpivot får jeg ikke kjørt relasjon fordi det ikke er unike verdier i tabellene. Per i dag sorterer jeg på uke/år når jeg kjører tabell1 inn i en pivottabell.

Lenke til kommentar

I teorien skal du kunne opprette en tabell 3 med unike ukenumre, og linke de andre to til den. Dette er for nytt for meg til å raske samen en vellykket test over morgenkaffen :-)

Beste hilsen Harald

Jeg har allerede generert en unik ukeID som kombinerer år fra år-kolonnen, og uke fra uke-kolonnen. Nå sliter jeg bare med å få summert dupliserte ukeID i PowerPivot før jeg kan lage relasjonen mellom tabellene.

PowerPivot er som sagt helt nytt for meg, så jeg leter ennå etter informasjon og veiledning til hvordan jeg gjør ting der :hmm:

Lenke til kommentar

Ja hvis de forekommer flere steder i begge tabellene så må du lage en tredje hvor hver ukeid er tilstede og unik.

Har sendt en pm med litt mer info. Nytt for meg også dette, men ganske moro.

Beste hilsen Harald

Takk for svar så langt :)

Nå skal jeg prøve å lese :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...