Lolzalot Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Hei, kom opp i matte muntlig i går, og trakk temaet trigonometri i dag. Læreren ba meg om å ikke fokusere så mye på detaljregning med heller på forklare sammenhenger osv. Noen som kan komme med noen ting som kan være lure å ta med? Har så langt tenkt å forklare tanker bak enhetsirkelen, trigonometriske funksjoner og i hvilken praktisk betydning vi kan få bruk for f.eks sinus-, cosinus og tangensfunksjoner. Tenker kanskje å forklare noen bevis i tillegg. Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Hvilke bevis tenker du på å forklare? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Mmm, bevis... Litt utenfor pensum kanskje, men du kan vise hvordan man også kan bruke trigonometriske funksjoner på en sfære, og ikke bare i et euklidsk rom? Eventuelt noe om hvor mye kulere radianer er enn grader. Eller hvordan de trigonometriske funksjonene kan defineres ut ifra e og imaginære tall. 1 Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Mattelæreren min har sagt at man bør ta utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen, og prøve å få med hvertfall to av dem i presentasjonen. Kan jo hende du finner noe inspo der. Bruk av Geogebra eller lignende skal visst også være veldig bra. Uff, R1/R2 er det vanskeligste faget å lage framføring i syns jeg Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Trigonometri? Kanskje bevise et par av disse trigonometriske identitetene ved hjelp av definisjonene av sinus og cosinus, og evt tangens. Du kan jo også løse en grei ligning hvor du gjør om en a sin(cx)+b cos(cx)+d=0-ligning til en ren sinusligning, og så løser den. Velg helst c forskjellig fra 1, da det er et poeng at du viser at du kan dividere hele sulamitten riktig. Å vise disse sammenhengene mellom cosinus og sinusfunksjoner er sikkert greit å ta med... egentlig mye greit av rene basisting du kan gjøre her, men det lønner seg vel å ta tak i noe som er kjent som å være vrient. Forøvrig tror jeg det var en morsom trigonometrioppgave i årets R2-eksamen, den kunne kanskje blitt vurdert om det er tid nok? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå