Gå til innhold

Nybegynner på digitale kamerer!

Anbefalte innlegg

Nettopp fått meg et Sony trv 14 e digitalt kamera.

Lurer veldig på hva jeg skal bruke, om jeg skal kjøre analog(gulkontakt) inn til pcen (og hvordan jeg gjør dette) eller om jeg skal bruke firewire kontakten (kjøpe kabel).

Lurer også på ang Mini DV kasetter (som jeg har forstått at dette kameraet bruker). Hva har dette å si? Hvor kjøper jeg dette? Hva koster det?

Også..har ikke ladet batteriet enda...Spesielle tips?

Ganske på jordet her! :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Den analoge kontakten skal inn i tv'n eller videoen. Firewire kontakt anbefales å kjøpe slik at du kan redigere på pc. MiniDV kassetter får du kjøpt på nesten alle elektrobutikker. Det er lite forskjell på dem (du kan gå litt opp i pris da, men det er ikke vits). De billigste funker helt fint. Kjøp en 3-pack på elkjøp, slik at du har litt.

Er du ikke så veldig opptatt av kvalitet kan du filme i LP (longplay) som forlenger kassetten med 30 min. (60 min. er standard).

Det greit å ha stativ og bæreveske (spesielt det siste).

Har ikke noen tips til batteriet. Jeg bare ladet det opp helt normal første gang, men det ideelle er nok å overlade det litt første gangen. Ellers anbefaler jeg å kjøpe et ekstra batteri. Det som følger med varer ikke spesielt lenge og det er alltid greit med ekstra batteri.

Husk før du filmer å stille hvitbalansen, ta av autofokus og still den selv, og film med 12- og ikke 16-bit lyd. Exposure (blender) er også en fin ting å stille litt på. Slike ting øker kvaliteten på filmen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kassetter kan du få for 50 lappen hvis du er heldig. Sony sine koster fra 79,- og oppover. Lad batteriet i rundt 8 timer eller noe, det tror jeg skulle holde, uten å være helt sikker. Husk på å bruk det helt ut, vent til kameraet sier at det trenger lading før du lader det.

Lenke til kommentar

Hørt man bør bruke samme type kassetter hele tiden. Eks sony sine. Alle kassetter har et smøremiddel i seg og dette er litt forskjellig på kassettleverandørene. Dermed risikerer du ikke å måtte rense hodet på kameraet så ofte. Sony sine billigeigste får man på SmartClub for 249 kr for 5 stk. (Hadde i alle fall før). Finnes sikkert noen tilsvarende tilbud andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...