Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW E46 (3) eller Audi B6 (A4/A6) (40-80k)


Anbefalte innlegg

Står på nære vippen å kjøpe meg min første bil nå, og det står sterkt mellom BMW E46 (muligens E39) eller en Audi B6 typ A4 eller A6. Så jeg ville bare høre hva dere har å si.
Budsjettet mitt er alt fra 40 til 80 tusen, alt etter hva jeg finner.

 

Så tankene mine er at BMW stort sett er en del trøttere enn Audi, men at BMW muligens gir meg litt bedre kvalitet(?).

 

Har dere noen kommentarer på valgene mine? Noe jeg absolutt bør holde meg borte fra?

 

Hva med motor? Er 318 greit? 1.8T i Audi eller 2.0? Diesel? A4 eller A6?

 

Prøver å finne en balanse mellom noe som er kult og noe som er fornuftig. Jeg tåler å skru, og jeg kan tåle en bil som ikke er direkte økonomisk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Nyere E46 318 er OK, de første er en del slappere. Hvertfall de siste 318 er vel 2 liter om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere BMWer (325ix E30, 520i E34, 320i E36) og en Audi (A6 1.8TQ 4B).

 

Nå snakker jeg kun om de jeg har hatt, så jeg kan ikke uttale meg om andre motortyper (318 etc.).

 

Motorene på BMWene er mye sterkere enn Audien på lave turtall, og oppleves som om de kan klare alt. Jeg har flere ganger reddet meg i oppoverbakker på vinteren ved å kunne kjøre langt under 1000 rpm.

 

Audien har turbo, så den er litt sprekere når turboen slår inn (over 2000 rpm), men oppleves som dritt i bakker på lave turtall.

 

Når det gjelder deletilgang er det mye lettere å finne selv på nettet for BMW. Der er det mange gode sider (GS, Koed, Schmiedmann) som gjør det lett å finne deler, og man har ett gratis community på Bimmers.no

 

Når det gjelder Audi er du helt avhengig av ETK (programvare for å finne deler) og selv da er det vanskelig å finne rett del pga. at det er så mange kombinasjoner av motorstørrelse, FWD/quattro osv. osv.

Når du har funnet rett del går det som regelt greit å finne den på Ebay eller andre nettsider. Her brukes også samme del til mange merker, så man kan ende opp med å kjøpe en del til en Passat, men så lenge de har likt delenr. så er det greit.

Også er det medlemsavgift på communityen til Audi (VACN).

 

DIY guider er like tilgjengelig på begge merker.

 

Kjørekomfort er bra på begge merker.

 

Hvis jeg måtte velge mellom de to merkene, hadde jeg tatt BMW.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

På Audi bør du ikke kjøpe 1.6 eller 1.8 bensinere uten turbo. det blir fort kjedelig. Selv 2.0 er på grensen av hva jeg ville anbefale av motor. Dieselmotorene har greit trykk og er normalt slitesterke motorer.

Selv ville jeg sett etter en A4 med 2.0 Diesel og gjerne manuell kassen. Gode motorer og en god bil på langturer. Pass på at det er sportsstoler i bilen.

Husk at registerreima skal byttes etter hver 100.

BMW er nok rent kjøremessig et lite hakk over Audi uten Quattro, men jeg synes de minste motorene til Audi er bedre en de minste motorene til BMW.

På vinterføre synes jeg Audi er noen hakk foran BMW på veiene her i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor stor motor du trenger kommer an på dine krav/forventninger. Mange er fornøyd med 1.6 i en A4, mens andre synes at 1.8T er altfor lite.

 

Valget ditt bør også avgjøres av om du ønsker for- eller bakhjulstrekk (ev 4WD), om du vil ha bensin eller diesel, manuell eller automat, osv.

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg til Audi B6 modeller, men om det er i nærheten av hvor elendig B5 er så ville jeg styrt langt langt unna. Om du ikke er veldig glad i å skifte drivknuter da.. E46 er veldig solide biler, for den prisen så får du også tak i 320/323. I mine øyne så er det hverfall et lett valg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det tyder sterkt på at BMW er favoritten ja, er det min far hinter til også. Jeg tror nesten jeg må gå for 2 literen da jeg fort blir frustrert over døve motorer.

 

Angående Audi så er det nesten bare 1.8T med quattro som fungerer for meg, og manuell er et must på begge. Om turbomotoren trenger litt omdreininger for å dra tror jeg også jeg skal kunne leve med.

 

Over til kilometer stand: Er det riktig av meg å holde meg til et maximum på rundt 200.000 km?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Over til kilometer stand: Er det riktig av meg å holde meg til et maximum på rundt 200.000 km?

Er en fin grense, mye slitedeler (hjuloppheng, slanger osv.) begynner å ryke da, hjelper ikke at motoren er regnet som driftsikker til langt over 300 000 km da.

For å ikke snakke om det viktigste, "alle" andre henger seg opp i den grensen og da synker fort verdien ved videresalg.

 

Det finnes jo selvfølgelig unntak, men på typiske ungdomsbiler som de som er aktuelle, er det langt i mellom de gode eksemplarene.

Lenke til kommentar

Jeg styrer langt unna alt som ser ungdomskjørt ut. Slitedeler (og topp-pakninger :wee:) kan jeg få god hjelp med å bytte i heimen, men det er et absolutt krav å ha noe som er driftsikkert.

 

Skal jeg benytte meg av denne psykologiske grensen å enten ta noe som er rett over 200.000 om jeg ikke finner noe nede i 150-160k?

 

Edit: E39, men kunne tenkt meg noe i denne duren

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49000666

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...