Gå til innhold

Jeg er en n00b i overklokking, hjelp!

Blib

Anbefalte innlegg

Okay, jeg har lest overklokking.no for en liten stund nå, ikke lenge, men men... Uansett, jeg tenkte jeg skulle forsøke å overklokke grafikkortet mitt,, siden jeg har en _elendig_ vifte på CPUen (Øyh, nytt koster penger, og jeg sparer til både det ene og det andre! :sad: )

Jeg har et Asus V7700 Geeforce 2 Pro 64 MB DDR på en Athlon AMD 1333, 256 MB SDR RAM, WinXP PC.

Nå, er det særlig overklokkingsvennlig, som dere kaller det? Jeg har lastet ned NVMax og 3dmark, ser at standard instillingene er 200 på core og 401 på memory. På benchmarken fikk jeg 3434. Sikkert veldig veldig veldig elendig, men de er jo derfor jeg er her, eller? :smile:

Uansett, jeg har ikke kjøpt noen ekstra eller ny vifte, så jeg vet ikke engang om vifta holder.

Hvilket program er bra for å måle temperaturen med forresten? Trenger et bra et, men vet ikke hvilket...

Hvor mye bør jeg sette opp på core/memory, hvis jeg i det hele tatt _bør_ overklokke? Noen steder hvor jeg må reinstallere hvis jeg tar før høyt? Hvis grafikken hakker i benchmarken nå, er det ekstremt dårlig, eller pleier det å være slikt? Hadde et sted eller noe slikt hvor det hakka som bare pokkker (Noen hester som hopte i en siker på et karuselhju)

Noe mer jeg burde ha spurt om, noe som er viktig å vite?

Blib

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!!!

Det jeg kan si er at du må overklokke med rundt 2-5mhz om gangen.. du får "advarselerer" før du må reinstallere, hvis ikke er det bare å starte opp i sikkermodus og legge inn drivere på nytt...

jeg syns 3500marks er ganske passe egentlig..

Lykke til!! :smile:

Lenke til kommentar

Som sagt ovenfor så er det bare å klokke litt etter litt på skjermkortet :smile:

Det fulgte med asus probe til skjermkortet ditt :smile: Det er fint til å lese av temperatur på gpu :smile:

For å overklokke cpu hvis du har tenkt til det da :smile: Så kan du prøve å endre på multiplier, det er vanlig at den ikke er låst på tb fra 1.2 til 1.4 Bare husk på at man tjener mest på å overklokke med fsb, men da overklokker du også pci og agp hastigheten :smile:

Lenke til kommentar

3DMark'en din er ikke saa aller vaerst. Men den kunne sikkert vaert litt bedre. Det at det hakker naar du ser hestene paa karusellen er helt vanlig. Det gj0r det hos meg ogsaa, og jeg har relativt lik PC! Det er rett og slett at den testen blir litt vel krevende for det grafikk-kortet.

Til aa maale temperaturen bruker jeg MotherBoard Monitor. Det er et ganske kjekt program, men kan vaere *litt* tricky aa sette opp. Men det skal nok gaa greit! Men husk at du ikke kan stole 100% paa tempen slike programmer viser -heller ikke det BIOS'en viser, for aa ha det sagt. Det er et faktum at temp. f0lerne paa socket a er paa trynet!

Jeg fikk forresten 3915 poeng i 3DMark2001SE. Det var jeg passe forn0yd med. Og den kommer til aa bli bedre. Fordi jeg maa oppgradere BIOS for aa kj0re 133MHz FSB. Saa naa kj0rer jeg bare FSB/RAM @ 100Mhz. Naar jeg setter opp til 133MHz faar jeg ogsaa overklokket CPU'en litt hvis jeg vil.. saa jeg vil nok runde 4000 poeng :grin: Det SKAL i saa fall gj0re det! Har planer om aa sette paa bedre kj0ling paa skjermkortet, slik at jeg faar overklokket det mer.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Se der jah! :smile: Overklokket 1333'en til 1.4 (opp med multiplier med 0.5) og grafikkortet et par-tre hakk. Ble med en gang bedre, 4400 poeng :smile:

Wohoo! :smile:

Nå bør jeg bare kanskje tenke på å få en kraftigere CPU vifte og en bedre strømforsyning.

Forresten, er det kritisk viktig å få oppgradert hvis hovedkortet alene trenger 300W mens strømforsyningen din bare er på 235? Slik er det her nemlig... Voltagen ser ikke særlig fornøyd ut... :sad:

Tor S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...