Gå til innhold

Problem med SharePoint. Filer låses utilsiktet.

Anbefalte innlegg

Vi har en SharePoint løsning på jobben, hvor noen Excel filer skal være tilgjengelig for editering av alle.

Når man klikker på linken får man spørsmål om det skal sjekkes ut eller åpnes read-only. Dokumentet åpnes så i Excel.

Problemet er hvis man sjekker ut, og så bare lukker Excel (uten å redigere) så vil filen forbli utsjekket. Og ingen andre får tilgang.

Dette skjer stadig vekk, og det er ganske irriterende.

Jeg har en formening om at problemet har oppstått det siste året, etter at SharePoint ble oppgradert (2013).

Har kontaktet IT support, men de kunne ikke hjelpe. Fikk bare beskjed om at det var "default behavior".

Er det noen som kan si om dette stemmer? Det virker for dumt at det er laget slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette stemmer ja. etter man har sjekket ut ett dokument må det sjekkes inn igjen, enten av admin eller brukeren som har sjekket det ut.

Det fine er at 2 stk ikke kan redigere samme dokument samtidig, dermed vil den siste overskrive det den første skrev. Det dumme er at brukere ikke skjønner hvordan det fungerer...

Lenke til kommentar

Det dumme er vel at Microsoft har laget det slik. Jeg har vanskelig for å tro at de har laget en Use Case som spesifiserer en slik oppførsel.

Hvis man gjør en forandring i dokumentet så vil Excel gi beskjed og ikke avslutte. Men hvis man ikke har gjort noe som helst så avslutter Excel direkte.

Det burde vært laget slik at Excel da automatisk sletter låsen.

I andre situasjoner er jo Excel ganske irriterende på motsatt måte, den spør ofte om jeg vil lagre endringer uten at jeg har forandret noe som helst.

Lenke til kommentar

Greia er at det er ikke kun på excel, men på f.eks .txt dokumenter også, som ikke har noen sånn funksjonalitet innebygget. Det er uavhengig av filtype.

Mener å huske at ett eller annet sted dypt inne i sharepoint finnes det en bryter for å slå av det hele, men er litt usikker.

Det er uansett, som supporten din sier, by default på, og "best practice" å bruke de.

Må forresten si at det virker som om Sharepoint er på siden av det MS ellers driver med, det er en del lite gjennomtenkte integreringer som alt annet fra MS fungerer sømløst med.Sharepoint er oppskrytt...

edit: med "ikke tilgang" mener du da ikke skrivetilgang, eller ikke lesetilgang?

Man skal kunne lese filer selv om de er sjekket ut, men ikke redigere de...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Alle låser holder seg låste til noe låser opp.

Når man sier ja til å "låse" dokumentet, så må man nødvendigvis låse opp også, så jeg er litt uenig i at det er en smekklås...

Men, det finnes 3.parts programvare og mulighet til powershell-scripte det, om supporten gidder det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...