Gå til innhold

Bruk av "hjernedoping", såkalte nootropiske stoffer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vi sikker på at de som mottar Ritalin o.l. på resept for ADHD ikke har en større fordel enn dem som ikke tar Ritalin og er friske?

 

Med andre ord må man ha en noe strengere karakterskala for at vurderingen faktisk skal bli rettferdig, hvis dette med ritalin osv blir sett på sum urettferdig/juks/what not. Høres ut som rotfruktrådet og supperådet combined :p

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at forskjellene i naturlig intelligens er, såvidt jeg kan se, urettferdig fordelt.

 

Eneste løsningen på dette ser ut til å være at man trekker poeng fra de mer intelligente, og legger til poeng til de mindre intelligente (relativt til gjennomsnittet på 100).

 

Tross alt er det kun slik man kan "level the playing field" og reflektere hvor hardt disse forskjellige individene har jobbet under sine studier. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at forskjellene i naturlig intelligens er, såvidt jeg kan se, urettferdig fordelt.

 

Eneste løsningen på dette ser ut til å være at man trekker poeng fra de mer intelligente, og legger til poeng til de mindre intelligente (relativt til gjennomsnittet på 100).

 

Tross alt er det kun slik man kan "level the playing field" og reflektere hvor hardt disse forskjellige individene har jobbet under sine studier. ;)

Det er nettopp derfor jeg ikke ser de helt store problemene ved å bruke prestasjonsfremmende middler i studier. Er man i stand til å vurdere metoder som gjør en i stand til å tilegne seg mer kunnskap så vil jeg si at man er mer intelligent de som avstår.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem disse "feige" "juksemakerne" du sikter til er, kan du utdype? Føles som det er enkelte bitre sjeler i denne verdenen som føler de har blitt fraløpt på hjelpemiddelfronten her, gitt :)

Det er feige mennesker som ikke takler å konkurrere med andre på like fot. Juksemakerne er født med et kognitivt handicap, men vil til tross for dette inn i yrker de ikke har evner til, og bruker medikamenter til å nå dette målet på bekostning av mennesker som er adekvat utstyrt fra naturens side.

 

Det tragikomiske er at hjernedop ikke gjør deg smartere, du blir ikke mer intelligent, det blir bare lettere å pugge inn faktakunnskap. Du har altså lavere evne til å bruke denne kunnskapen og sette den i nye sammenhenger, enn andre som har tilegnet kunnskapen med sine naturgitte evner. Det er betegnende at de som støtter hjernedop ikke ser problemer med det. Kanskje krever det nettopp et høyere kognitivt nivå for å se det.

 

En som har dårlige karakterer er kanskje litt dummere enn andre, men en som bruker medikamenter til å jukse seg til bedre karakterer er ikke bare dum, men også et dårligere menneske. Gratulerer.

 

Du prøver å gjøre debatten personlig ved å antyde at vi er bitre. Jeg skal gi deg et personlig svar: Jeg er ferdig med tiden som søker til skoler og universiteter, så dette rammer ikke meg. Men uansett så er mitt vitnemål såpass godt at selv hjernedopere ikke kan presse meg ut fra noen søkerliste. Dette er oppnådd ved hardt og systematisk arbeid, som for de aller fleste med gode karakterer. Jeg drikker ikke kaffe, bruker ikke ginseng og har aldri jukset.

 

Jeg reagerer på juks fordi den er urettferdig, og på grunn av konsekvensene på lang sikt.

 

Jeg har intet problem med å kalle det doping. Dog må listen utvides - det er HELT åpenbart at koffein er et dopingmiddel i en slik setting, da det gjør AKKURAT det du skisserer. Ginseng og lignende bør også undersøkes.

 

Nei, listen MÅ ikke utvides. Se hva som er definert som doping i idretten:

 

Minst to av følgende kriterier skal være tilstede for å inkludere et stoff eller metode på dopinglisten:

  • Stoffer eller metoder som har potensiale til prestasjonsforbedring
  • Helserisiko for utøver
  • Brudd på idrettens anseelse
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hvem disse "feige" "juksemakerne" du sikter til er, kan du utdype? Føles som det er enkelte bitre sjeler i denne verdenen som føler de har blitt fraløpt på hjelpemiddelfronten her, gitt :)

Det er feige mennesker som ikke takler å konkurrere med andre på like fot. Juksemakerne er født med et kognitivt handicap, men vil til tross for dette inn i yrker de ikke har evner til, og bruker medikamenter til å nå dette målet på bekostning av mennesker som er adekvat utstyrt fra naturens side.

 

Det tragikomiske er at hjernedop ikke gjør deg smartere, du blir ikke mer intelligent, det blir bare lettere å pugge inn faktakunnskap. Du har altså lavere evne til å bruke denne kunnskapen og sette den i nye sammenhenger, enn andre som har tilegnet kunnskapen med sine naturgitte evner. Det er betegnende at de som støtter hjernedop ikke ser problemer med det. Kanskje krever det nettopp et høyere kognitivt nivå for å se det.

 

En som har dårlige karakterer er kanskje litt dummere enn andre, men en som bruker medikamenter til å jukse seg til bedre karakterer er ikke bare dum, men også et dårligere menneske. Gratulerer.

 

Du prøver å gjøre debatten personlig ved å antyde at vi er bitre. Jeg skal gi deg et personlig svar: Jeg er ferdig med tiden som søker til skoler og universiteter, så dette rammer ikke meg. Men uansett så er mitt vitnemål såpass godt at selv hjernedopere ikke kan presse meg ut fra noen søkerliste. Dette er oppnådd ved hardt og systematisk arbeid, som for de aller fleste med gode karakterer. Jeg drikker ikke kaffe, bruker ikke ginseng og har aldri jukset.

 

Jeg reagerer på juks fordi den er urettferdig, og på grunn av konsekvensene på lang sikt.

 

Jeg har intet problem med å kalle det doping. Dog må listen utvides - det er HELT åpenbart at koffein er et dopingmiddel i en slik setting, da det gjør AKKURAT det du skisserer. Ginseng og lignende bør også undersøkes.

 

Nei, listen MÅ ikke utvides. Se hva som er definert som doping i idretten:

 

Minst to av følgende kriterier skal være tilstede for å inkludere et stoff eller metode på dopinglisten:

  • Stoffer eller metoder som har potensiale til prestasjonsforbedring
  • Helserisiko for utøver
  • Brudd på idrettens anseelse

 

 

Ren faktakunnskap har lite med gode karakterer å gjøre. Mulig man kan få en E eller til nød D ved ren pugg, men for de bedre karakterene er det anvendelser som trengs, og der hjelper ikke hukommelses"dop" all verden - akkurat som du sier. Ergo er det vel ikke noe stort problem at dette benyttes, all den tid det kun kan brukes til å holde hodet over vannet, og ikke til å faktisk sørge for at man kommer inn på et prestisjeuniversitet - eller sterkt i en jobbsøkersituasjon, for den saks skyld.

 

Jeg gjorde akkurat det samme som deg, her... du hintet rimelig sterkt om at oss motstandere av denne urettferdighetstankegangen benytter/har benyttet ulovlige midler, og risikerer å få fratatt vitnemål m.m. dersom det skulle vært forbudt å benytte dette. Siden listen din impliserer helt klart og tydelig at koffein må med har jeg benyttet prestasjonsfremmede midler i LANGT mindre grad enn de aller fleste, bare så det er sagt. Jeg drakk brusen min etter endt eksamen, som en "treat". Hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det er likegyldig hvilket middel det snakkes om, kunne om så vært blåbærsyltetøy .. - jeg snakker om aspektet av juks i denne typen manipuleringer. Og du sier vel ikke at du ikke ser at jeg er vanlig bruker, så slutt å oppfør deg som en unge.

 

 

Typisk reaksjon fra en som vet han har kommet til kort. Hva var det du skrev om å holde seg til sak? For det du skriver er definisjonen av "usaklig". Men slik er det når man slipper folk til som ikke kan diskutere uten å gi seg selv full frihet til å skrive de mest banale og meningsløse innlegg, mens man forsøker å leke moderator for alle andre. Slikt har en diagnose..

Endret av Paks
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Det er likegyldig hvilket middel det snakkes om, kunne om så vært blåbærsyltetøy .. - jeg snakker om aspektet av juks i denne typen manipuleringer. Og du sier vel ikke at du ikke ser at jeg er vanlig bruker, så slutt å oppfør deg som en unge.

 

 

Typisk reaksjon fra en som vet han har kommet til kort. Hva var det du skrev om å holde seg til sak? For det du skriver er definisjonen av "usaklig". Men slik er det når man slipper folk til som ikke kan diskutere uten å gi seg selv full frihet til å skrive de mest banale og meningsløse innlegg, mens man forsøker å leke moderator for alle andre. Slikt har en diagnose..

 

 

Så du brukte 16 dager på å gjennomtenke dette

Lenke til kommentar

Jeg synes det faktum at unge mennesker endrer personligheten sin med sentralstimulerende stoffer for å prestere bedre på eksamen er svært deprimerende. Det tyder på at samfunnet stiller alt for høye krav til sine borgere, og at borgerne er alt for ivrige etter å tilfredsstille disse kravene.

 

Det er greit å ville være en god borger, men til hvilken pris? Hvis du må hjernedope deg for å komme gjennom en høyere utdannelse, så er ikke en høyere utdannelse noe for deg. Jeg lurer på hvilken følelse det må gi å ha jukset seg gjennom en grad. Jeg kan tenke meg at man får litt lavt selvbilde når man skal prestere blant sine kolleger, eller møter på utfordringer som utdanningen skal forberede en på.

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Det er bekymringsverdig at et ikke ubetydelig antall føler de trenger tilskudd for å leve opp til kravene i samfunnet.

Det beste hadde nok vært at ingen føler de mangler noe for å leve opp til forventinger og krav.

Dog er jeg ikke enig i at det er juks å bruke disse stoffene.

Jeg syns ikke det er noe verre enn å bruke kalkulator for å regne. Du er fortsatt nødt til å lære noe for å klare det.

Lenke til kommentar

Så er det jo det at man blir fortalt at "man kan gjøre alt man vil" her i livet gjennom hele oppveksten. Mulig det er mange som prøver å bokse over egen vektklasse, men kan man klandres? Med det vanvittige penge- og karreierejaget vi har i dag? "Alle" skal leve det perfekte liv...

 

For ikke å snakke om utdanningsinflasjonen vi har i dag. En bachelor er jo hva VGS var for noen tiår siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...