Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bruk av "hjernedoping", såkalte nootropiske stoffer

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er interessant og spesielt, men er ikke forbauset over at Ritalin og lignende preparater har fått innpass som prestasjonsfremmende stoff i studier. Jeg og en kamerat (som fikk på resept) brukte å ta noen Dexamin (og senere Ritalin) når vi skulle sitte våken å spille hele natta. Vi viste ikke hva amfetaminsulfat var for noe da vi var 12-14 år, men etter at vi så et nyhetsinnslag om amerikanske jagerpiloter som brukte sentralstimulerende for å holde seg oppvåket og fokusert under lange tokt og bilde av en eske Dexamin skjønte vi at det var veien å gå om vi skulle holde spillingen gående lengst mulig.

Jeg kan tenke meg til at den utstrakte bruken og aksepten for bruken har mye med hvilket stoff det er og gruppen mennesker som tar det. Det er ikke vanskelig å finne ut det som er verdt å vite om Ritalin fra Felleskatalogen, en objektiv informasjonskilde om medikamenter. De dosene som tas i følge trådstarter er under det som anbefales som maksimalt daglig inntak for dem som bruker dette som medisin til daglig. Da antar jeg det er lett å tenke seg til at risikoen for alvorlige bivirkninger og avhengighet er minimal.

Hvordan er regelverket på studiestedene i dag hvis man blir "tatt" for å bruke Ritalin o.l. som prestasjonsfremmende middel i studiene?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at det nå er på tide å innføre dopingkontroll i eksamenslokalene. Konsekvensen av å bli tatt må bli den samme som for idrettsutøvere: Annullering av vitnemålet, samt utestengelse fra all skolegang i to år.

Hjernedop flytter deg opp på lister ved inntak til skoler, universiteter og arbeidslivet. På bekostning av andre som ikke har dopet seg.

La oss håpe alle sammen blir tatt.

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det kandidatens kunnskap som kommer til syne i besvarelsen, og det er det - og KUN det - som er den relevante variabelen i en eksamenssituasjon. Det er ikke sånn at ved å bruke "medisiner" vil man få utvidet kunnskap. Kanskje vil man lettere få ut det man faktisk kan, men det er en helt annen sak - det sitter jo i hodet fra før.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen regelverk innenfor universitetene angående bruk av slikt, men det er vel pr definisjon "misbruk" i lovens øyne, dersom man bruker det uten diagnose. Det er vel således et lovbrudd, noe skolereglene muligens sier noe om. Hadde jeg studert på Politihøyskolen f.eks, så hadde jo det vært en problemstilling. Foruten det krever ikke mitt studie/påfølgende yrke verken vandelsattest eller sikkerhetsklarering.

Enig i det knophlerbruce sier over. Det er ikke snakk om kunnskap i ei pille, men kunnskap ved hjelp av en pille.

Lenke til kommentar

Syns det er helt greit hva folk putter i seg så lenge det ikke skader andre.

Hvis du kommer inn på drømmestudiet på grunn av hjernedop, og skyver med det ut en dopfri kandidat. Du er enig i at det skader stakkaren som ikke fikk plass?

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det kandidatens kunnskap som kommer til syne i besvarelsen, og det er det - og KUN det - som er den relevante variabelen i en eksamenssituasjon. Det er ikke sånn at ved å bruke "medisiner" vil man få utvidet kunnskap. Kanskje vil man lettere få ut det man faktisk kan, men det er en helt annen sak - det sitter jo i hodet fra før.

Det er ingen som blir verdensmester ved å ta piller heller. Du må trene i tillegg, like mye som dine dopfrie konkurrenter. Noen medikamenter gir bedre effekt av treningen, andre medikamenter skjerper deg i konkurransesituasjonen og hjelper deg til å ta ut det du er god for. Hjernedop gir deg bedre hukommelse (refererer til erfaringer delt i denne tråden), gir deg bedre konsentrasjon og utholdenhet, altså forenkler innlæringen i tillegg til at det blir lettere å vise hva du kan når det gjelder. Kort og greit er dette D O P I N G.

Jeg skjønner at en del nå ble redd for å miste karakter og vitnemål. Det er det all grunn til. Det er bedre at slike feige juksemakere blir lønnet av NAV resten av livet enn at de lykkes med å ødelegge livet til andre. Så alvorlig er bruk av hjernedop.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Nootropiske stoffer er så mye mer enn det du beskriver, og mange er lovlige å importere som kosttilskudd fra EU-land. Noen får du kjøpt i Norge og.

"Nootropics, a greek word meaning 'Towards the Mind', are compounds that are both (1) neurologically active and (2) directly or indirectly enhances cognitive potential via increased capabilities (ie. reflexes), state of well being, or learning potential."

http://examine.com/supplements/Nootropic/

De fleste nootropiske stoffer kommer under racetamer, kinesisk og indisk (ayurveda) tradisjonell medisin, aminosyrer, omega-fettsyrer, koliner (choline) samt en rekke andre stoffer som forekommer naturlig eller fremstilles kunstig. Se lenken for en utfyllende, men ikke komplett liste.

Stimulanter som ritalin regnes normalt ikke som nootropiske stoffer.

Racetamer ble opprinnelig utviklet som psykofarma i Russland. Der er de flittig brukt i dag mot depresjon, angst ol. Men den virkelige "spennende" effekten er den de kan ha på kognitiv svikt. Det er faktisk klare indikasjoner på at racetamer har en positiv effekt på ikke bare generelle sviktende kognitive evner man opplever med alder, men også en forbedret hukommelse på yngre mennesker. Effekten er ikke dramatisk på unge, men den absolutt der. Man har funnet lignende effekt ved ingefær- og blåbærekstrakt, nikotin og ikke ukjente ginkgo biloba.

Men faktisk er det kolinen alpha gpc som har den mest dramatiske effekten, særlig for kognitiv svikt og faktisk også på alzheimer. Kolin får du i Norge og alpha gpc og cdp-kolin er å få i EU.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12637119

Racetamer er varianter av den originale racetam. Aniracetam, Oxiracetam, Piracetam, Pramiracetam Phenylpiracetam, noopept osv. Generelt er de sterkere enn originalen og mange har en "spesialisering". Aniracetam har en angstdempende effekt osv. Phenylpiracetam er det eneste som er kategorisk ulovlig siden det står på WADAs liste over forbudte stoff. Grunnen virker ganske obskur, den skal gi en effekt i forhold til påvirkning av kulde.

Generelt er racetams ganske ufarlig. Grenser for at de skal bli toksiske er ekstremt høy, sett f.eks. i forhold til paracetamol. De fleste forteller de opplever at kroppen bygger opp en toleranse over tid, litt avhengig av typen. Og noen opplever en "kræsj" med økt søvnbehov og lett utmattelse etter en tids bruk, igjen avhengig av typen.

Kolin og racetamer brukes gjerne i kombinasjon da de forsterker hverandre på en "1+1=3"-måte. Kolin er så vidt meg bekjent ikke toksisk eller har noen kjente bivirkninger utover hodepine ved ekstreme doser.

Tror effekten av racetams overdrives. Det er nytt og skummelt. Når vi har en rekke andre stoffer som er tigjengelig i Norge med lignende (dokumentert) effekt. Det kommer sikkert til å bli forbudt om det ikke er det allerede. Men frem til nå er det kun phenylpiracetam tollerne har tatt notis av.

Har selv prøvd en del, og dessverre er det sistnevnte jeg har hatt noe særlig effekt av. Nå nøyer jeg meg med alpha gpc og noe ayurveda, samt sel og lakseolje. Og helt ærlig, jeg merker en effekt. Ikke dramatisk, men litt som jeg var 10 år yngre.

Edit: Har dokumentasjon på alle påstander om effekt, så spør vis du vil ha dem. Men ville ikke bombe innlegget med lenker.

Endret av Paks
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Med den konkurransen om jobber og videre karriere i over tid har fått i dette landet er det mange som prøver å få en lite "edge", jeg er en av dem. Det er mange om beinet innen mitt studiefelt, og det er et utfordrende studium.

Hva er det man vinner som gjør det verdt å dope seg for å oppnå? Hva er baksiden av medaljen??

Lenke til kommentar

Det er det ikke "all grunn til" så lenge man ikke blir dopingtestet før/under eksamen. Det kommer heller aldri til å skje av personvernsgrunner.

Det er ønsketenkning. Jeg kan ikke se noen personvernhensyn som kan hindre dopingtester før, under eller etter eksamen. Om så var tilfelle, så er det ikke slik at personvern trumfer alle andre hensyn. Jeg tror nok alvorligheten i juks på eksamen uansett vil komme foran.

Jeg tror alle som hjernedoper seg i dag må leve i konstant frykt for å bli avslørt i fremtiden. Det brukes store ressurser i dag på å utvikle metoder som kan avsløre alle mulige former for doping uavhengig av hvor lang tid det er gått siden medikamentet ble inntatt. Når samfunnet blir klar over omfanget av hjernedop, så kommer arbeidsgivere til å bli pålagt å kreve renhetsattest. Hjernedopere vil bli plassert nederst i bunken, om de i det hele tatt kommer i betraktning. Juksemakerne går en mørk tid i møte.

Lenke til kommentar

Det er det ikke "all grunn til" så lenge man ikke blir dopingtestet før/under eksamen. Det kommer heller aldri til å skje av personvernsgrunner.

Det er ønsketenkning. Jeg kan ikke se noen personvernhensyn som kan hindre dopingtester før, under eller etter eksamen. Om så var tilfelle, så er det ikke slik at personvern trumfer alle andre hensyn. Jeg tror nok alvorligheten i juks på eksamen uansett vil komme foran.

Jeg tror alle som hjernedoper seg i dag må leve i konstant frykt for å bli avslørt i fremtiden. Det brukes store ressurser i dag på å utvikle metoder som kan avsløre alle mulige former for doping uavhengig av hvor lang tid det er gått siden medikamentet ble inntatt. Når samfunnet blir klar over omfanget av hjernedop, så kommer arbeidsgivere til å bli pålagt å kreve renhetsattest. Hjernedopere vil bli plassert nederst i bunken, om de i det hele tatt kommer i betraktning. Juksemakerne går en mørk tid i møte.

Vel, det må jo i så fall dreie seg om test på mistanke, men det er vasnkelig å se hvordan en mistanke skulle oppstå. Så da vil det dreie seg om at alle testes. Vanskelig og dyrt å organisere. Ser ikke for meg at pensjonister vanligvis er eksamensvakter skal gjøre dette, må gjøres av profesjonelle. Og dyrt å gjennomføre og ikke minst, dyrt å utvikle en test, siden det ikke finnes meg bekjent.

Og så tror jeg personvern slår inn glatt ved massetesting. Ved voldtekt, som tross alt er mer alvorlig enn det dere kaller juks er massetesting frivillig. Kan ikke se noen grunn for at det skal være anderledes for nootropiske stoffer.

Og vil man teste for andre nootropiske stoffer, som kan ha lignende positive egenskaper? Vi snakker krillolje, blåbærekstrakt, ingefærekstrakt samt en rekke urter og stoffer som forekommer i vanlig kost som kolin. Kolin er sannsynligvis minst like effektivt som racetamer.

Ritalin er jo en stimulant og det finnes det tester for. Riktignok ikke inkludert i standard doptest, men tester finnes.

Lenke til kommentar

Og så tror jeg personvern slår inn glatt ved massetesting. Ved voldtekt, som tross alt er mer alvorlig enn det dere kaller juks er massetesting frivillig. Kan ikke se noen grunn for at det skal være anderledes for nootropiske stoffer.

Hvorfor er ikke personvern aktuelt ved dopingtester i idrett? Forskjellen mellom en voldtektssak og en idrettskonkurranse eller eksamensprøve, er at du i de to sistnevnte har meldt deg opp selv og dermed godkjent visse vilkår, der å avstå fra juks er det aktuelle her.

Du skal ikke være "redd" for de praktiske utfordringene ved dopingtester. Vær trygg på at en løsning finnes. Kostnadene kan for eksempel dekkes av hver enkelt kandidat. Jeg er sikker på at alle hederlige mennesker vil synes det er en liten pris å betale for å sikre at andre ikke ødelegger for dem.

Lenke til kommentar

Kjører du hjernecellene dine for hardt så øker du også risikoen for tidlig demens p.g.a atrofi i tillegg til generell ekstraslitasje på kroppen. Når du stimulerer det sympatiske nervesystemet så sulteforer du de prosessene som det parasympatetiske har og det er bl.a. vedlikehold av kroppen. Trening er en mye bedre måte å regulere naturlig. Du overstyrer det kroppen normalt gjør når du doper deg, og du tror det er uten kostnad ?

Trening produserer bl.a. BDNF som igjen styrker hjernen din. Beste måten å oppnå de endringene du vil er ved å trene og spise ordentlig mat.

Dop er veien ned i gjørma. Tenk deg om hva du gjør.

Så du er motstander av at leger skal kunne skrive ut Ritalin til ADHD da regner jeg med?

Lenke til kommentar

Så du er motstander av at leger skal kunne skrive ut Ritalin til ADHD da regner jeg med?

Mest utbredt er medikamentet ritalin, som gjør at de med diagnosen ADHD blir mer avslappede og rolige. For de som er friske, vil legemiddelet derimot ha motsatt effekt.

Hva er det man vinner som gjør det verdt å dope seg for å oppnå? Hva er baksiden av medaljen??

«Ole-Kristian» har også brukt amfetamin i forbindelse med studiene sine. - Det er ingen tvil om at amfetamin gjør eksamenene enklere å komme seg igjennom. Jeg har derfor ingen betenkeligheter med å sniffe et par «linere» i forkant av en stor prøve (0,5 gram). - Det eneste som er litt synd, er at jeg glemmer kunnskapen min fort når jeg lærer under en amfetaminrus. Lærdommen sitter i et par dager - akkurat nok til å klare meg gjennom eksamen. Så forsvinner kunnskapen ut av hodet. - Jeg våkner liksom opp og er blank i hodet igjen.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Hvis de er godt nok utredet og ingenting annet fungerer, så skal ikke jeg stå i veien, men det er en alt for enkel løsning som blir misbrukt til de grader.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mest utbredt er medikamentet ritalin, som gjør at de med diagnosen ADHD blir mer avslappede og rolige. For de som er friske, vil legemiddelet derimot ha motsatt effekt.

Det er en myte. I samme doser så har det nøyaktig samme virkning på en med og en uten ADHD diagnose. Det er ingen fysiske forskjeller på en med ADHD i forhold til resten av befolkningen som skulle gi noen annen virkning av stoffet.

ADHD er en psykisk diagnose. Det er ingen fysiske eller kjemiske tester for det. Det er altså ingen fysiologisk forskjell på en med og en uten diagnosen. Kjemiske simulanter som dette virker altså helt likt på en med ADHD som en uten.

Ritalin er et legemiddel som likner veldig på amfetamin. Hvorfor tror du USA gir sine jagerflypiloter amfetamin hvis det hadde gjord dem sløve?

Dextroamphetamine er også et amfetamin, og er det som brukes i amerkikanerenes jagerpiloters "go-pills" og det skrives OGSÅ ut til ADHD pasienter.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er en myte. I samme doser så har det nøyaktig samme virkning på en med og en uten ADHD diagnose. Det er ingen fysiske forskjeller på en med ADHD i forhold til resten av befolkningen som skulle gi noen annen virkning av stoffet.

ADHD er en psykisk diagnose.

Virker fornuftig det du sier der. Men det er jo medisinske eksperter som uttaler at ADHD-medisin har en annen virkning på friske. At du har en annen erfaring kan for eksempel forklares av at du selv har en udiagnostisert ADHD-lidelse som blir normalisert ved ditt misbruk av hjernedop. Det kan selvsagt også tenkes at medisinsk ekspertise driver med skremselspropaganda.

Ritalin er et legemiddel som likner veldig på amfetamin. Hvorfor tror du USA gir sine jagerflypiloter amfetamin hvis det hadde gjord dem sløve?

Nettopp fordi det ikke sløver dem ned, men gjør dem mer våkne og oppspilte? Jeg trodde ADHD-medisin skulle få pasientene til å bli mindre oppspilt og hyper. Misbrukere avv hjernedop forteller at de kan være våkne i flere dager. Jeg tror ikke det er den tilsiktede virkningen på ADHD-pasienter.

Men kan du kommentere erfaringen fra andre om at kunnskap tilegnet under slik rus forsvinner etter få dager? Hva har du erfart når det gjelder hukommelse? Mine tanker om dette er at det er normalt at kunnskap tilegnet på kort tid ikke fester seg, og at denne erfaringen da ikke kan tilskrives medikamentene, men en helt normal fungering av hjernen. Forskjellen er at du under påvirkning av amfetaminlignende stoffer kan holde det gående i flere dager med å tilegne deg kunnskap som forsvinner noen dager senere. Altså gir det deg anledning til å kaste bort enda mer av livet ditt.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke personvern aktuelt ved dopingtester i idrett? Forskjellen mellom en voldtektssak og en idrettskonkurranse eller eksamensprøve, er at du i de to sistnevnte har meldt deg opp selv og dermed godkjent visse vilkår, der å avstå fra juks er det aktuelle her.

Du skal ikke være "redd" for de praktiske utfordringene ved dopingtester. Vær trygg på at en løsning finnes. Kostnadene kan for eksempel dekkes av hver enkelt kandidat. Jeg er sikker på at alle hederlige mennesker vil synes det er en liten pris å betale for å sikre at andre ikke ødelegger for dem.

Det hadde blitt mye styr. I media. Om du først har begynt på en skole tror jeg ikke du ville kunne føyet til et vedlegg etter 3 år hvor du må skrive under på at du godtar at du må testes for å avlegge eksamen. En tradisjonell dopingtest koster ca 4000,- kroner. Og det skal du legge på studenten? På en offentlig skole? Vi kan trygt si det alene er grunn god nok til å droppe hele ideen, for det ville være i strid med allmenn oppfattelse av hva det skal koste å gå på en offentlig skole, for en test med minimal betydning. For du har helt klart et feil bilde av hvilken effekt de fleste av disse stoffene har. Og en sånn test vil kun være for racetams ritalin osv, og ikke de omkring 100 stoffene som har nootropisk effekt. For egentlig bør man vel teste for alle, ikke bare de med skummelt navn? Da ryker redbull og lignende energidrikker også. Omega3-holdig eksamensfor? Glem det! Hopp over laks til middag dagen før. Egentlig bør du faste de siste 24 timene. Kjøtt fisk og melkeprodukter inneholder tyrosin, som er en av de mest virkningsfulle nootropics jeg har prøvd når det kommer til stressmestring. Og slik forsetter det..

Lenke til kommentar

Syns det er helt greit hva folk putter i seg så lenge det ikke skader andre.

Hvis du kommer inn på drømmestudiet på grunn av hjernedop, og skyver med det ut en dopfri kandidat. Du er enig i at det skader stakkaren som ikke fikk plass?

Det er ingen som blir verdensmester ved å ta piller heller. Du må trene i tillegg, like mye som dine dopfrie konkurrenter. Noen medikamenter gir bedre effekt av treningen, andre medikamenter skjerper deg i konkurransesituasjonen og hjelper deg til å ta ut det du er god for. Hjernedop gir deg bedre hukommelse (refererer til erfaringer delt i denne tråden), gir deg bedre konsentrasjon og utholdenhet, altså forenkler innlæringen i tillegg til at det blir lettere å vise hva du kan når det gjelder. Kort og greit er dette D O P I N G.

Jeg skjønner at en del nå ble redd for å miste karakter og vitnemål. Det er det all grunn til. Det er bedre at slike feige juksemakere blir lønnet av NAV resten av livet enn at de lykkes med å ødelegge livet til andre. Så alvorlig er bruk av hjernedop.

Notroopics gir en svært begrenset effekt. Ikke større en kreatin gjør for muskelvekst og styrke. Og mange får du i deg i mindre menger i en normal diett. Mange vil ha mindre utbytte av de fleste nootropics enn av red bull, kaffe eller et smart komponert måltid. Vi manipulerer kroppen/hjernen hele tiden, bevisst eller ubevisst, til å yte bedre eller verre.

Lenke til kommentar

For du har helt klart et feil bilde av hvilken effekt de fleste av disse stoffene har. Og en sånn test vil kun være for racetams ritalin osv, og ikke de omkring 100 stoffene som har nootropisk effekt. For egentlig bør man vel teste for alle, ikke bare de med skummelt navn? Da ryker redbull og lignende energidrikker også. Omega3-holdig eksamensfor? Glem det!

Du ser ut til å ha en feilaktig oppfatning av hva som menes med doping. Stoffer som forekommer naturlig i mat er ikke dopstoffer så fremt de ikke inntas i ren form og overstiger verdier som kan oppnås gjennom ikke-beriket mat.

Notroopics gir en svært begrenset effekt.

Så nå har disse ADHD-stoffene plutselig "svært begrenset effekt"? Her lukter det brannslukning lang vei. :) Hvorfor bruker presumtivt oppegående studenter penger på stoffer som har svært begrenset effekt? Det høres ut for meg at de har en annen erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...