Gå til innhold

Bruk av "hjernedoping", såkalte nootropiske stoffer


Anbefalte innlegg

@Bolson

Jeg vet hva melatonin gjør men jeg dro det frem fordi jeg lurte på om det er den "rette" avgjørelsen å begrense det. Har FDA i USA, eller det Norske Legemiddeltilsynet "rett" i å begrense det. Norge er jo forbudslandet på alle bauger og fronter. Jeg er ikke enig i alle statens definisjoner. Veldig mange forbud er ikke en konsekvens av forskning, men en "føre-var" politikk som er umulig å få omgjort i etterkant. Vil påstå at en kan avlaste et ellers overarbeidet helsevesen ved å legge mer ansvar over på individet. Ellers er det på tide å hugge ned all trær i alle barnehager, så barna ikke slår seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Airbuzzy:

 

At man bør legge mer ansvar på individet når det gjelder helse er vi enige i, det er helt naturlig for min generasjon. Men det betyr ikke at man skal tillate legemidler som kan ha langsiktig negativ effekt og/eller bivirkninger - og da i neste instans faktisk vil belaste det samme helsevesenet. I tillegg kan bruk av mange legemidler skjule underliggende lidelser som man burde fått behandlet, og da medføre at når man først oppsøker helsevesenet så er lidelsen betydelig mer problematisk.

 

F.eks søvnproblemer som melatonin brukes på (primært insomina på pasienter over 56 år), kan ha underliggende årsaker av fysisk eller psykisk art som helst burde diagnostiseres. Er det da reseptfri tilgang på melatonin (samme med andre midler mot søvnproblemer) er det en betydelig risiko for at man selvmedisinerer seg, demper symptomene og tilslutt ender med en langt alvorligere diagnose.

 

Og når det gjelder legemidler så er det helt rett at de må godkjennes og at det legges begrensinger på bruk. Det er så mange legemidler opp gjennom årene som faktisk har vist seg å være svært farlige, til og med etter kortvarig bruk.

Lenke til kommentar

At man bør legge mer ansvar på individet når det gjelder helse er vi enige i, det er helt naturlig for min generasjon.

 

 

Og når det gjelder legemidler så er det helt rett at de må godkjennes og at det legges begrensinger på bruk. Det er så mange legemidler opp gjennom årene som faktisk har vist seg å være svært farlige, til og med etter kortvarig bruk.

Kan vel oppsummeres som: Mer ansvar for deg selv, innefor det Staten lar deg få lov til. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Folk står fritt til å gjøre hva dem vil.

Det er vel mer ønsketenkning enn realiteten, spesielt i Norge.

Det er som regel lettere når man følger loven, og gambler man må man også leve med den konsekvensen. Reguleringene er der ofte fordi det er nødvendig. Det vil alltid være folk som tror de er hevet over loven, men de får seg ofte en ubehagelig overraskelse når de finner ut at de ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at det nå er på tide å innføre dopingkontroll i eksamenslokalene. Konsekvensen av å bli tatt må bli den samme som for idrettsutøvere: Annullering av vitnemålet, samt utestengelse fra all skolegang i to år.

 

Hjernedop flytter deg opp på lister ved inntak til skoler, universiteter og arbeidslivet. På bekostning av andre som ikke har dopet seg.

 

La oss håpe alle sammen blir tatt.

Lenke til kommentar

Hehehe. Ja det hadde vært originalt. Pisseprøve før eksamen...

 

Akademisk ytelse er ikke bare et produkt av hardt arbeid, disiplin og andre personlige attributter, med også hell/uhell med tanke på foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn. Det følger derfor at hjernedoping kanskje ikke er rettferdig, men at "konkurransen" (du sammenligner jo med idrett) i utgangspunktet ikke var rettferdig.

 

Hvis forskjell i sosioøkonomisk bakgrunn er godtatt av samfunnet, så ville det vel vært hyklersk å kritisere bruk av hjernedoping?

 

Forøvrig vil jeg betegne påstå at forskjellen på bruk og misbruk av stimulanter som å ta seg et glass vin til maten, og å drikke seg dritings på vin. Sistenevnte er lov.

 

Det er forøvrig lov å ta seg en øl før eksamen også, men uten at det gagner deg selvsagt.

Endret av Airbuzzy
Lenke til kommentar

 

 

 

Folk står fritt til å gjøre hva dem vil.

Det er vel mer ønsketenkning enn realiteten, spesielt i Norge.
Det er som regel lettere når man følger loven, og gambler man må man også leve med den konsekvensen. Reguleringene er der ofte fordi det er nødvendig. Det vil alltid være folk som tror de er hevet over loven, men de får seg ofte en ubehagelig overraskelse når de finner ut at de ikke er det.
Lettere oppsummert: Folk står IKKE fritt til å gjøre som de vil.
Lenke til kommentar

Det eneste disse stoffene gjør er å øke konsentrasjonen din og gjør deg mer utholdende og konsentrert. I tillegg husker du mye bedre og trenger ikke så mye repetisjon for å huske.

 

1. Konsentrasjon og mer fokus

2. Bedre hukommelse

3. Blir ikke sliten mentalt av å lese

 

Etter min personlige erfaring så er efedrin det beste stoffet på markedet. Efedrin er en mild form av amfetamin. Jeg brukte det i 3 år da jeg studerte reseptar farmasi på universitetet.

 

Kinesere har brukt Efedrin i tusenvis av år. En skikkelig dritt bevirkning av efedrin er problemer med å sove hvis du tar det i store mengder. Tar du 1-3 gram efedrin per dag så får du ingen bivirkninger etter min erfaring.

 

Efedrin var veldig lett å få tak i Sverige. Det var lovlig som kosttilskudd. Nå er Efedrin på dopinglisten i Sverige og du må helt til Tyskland for å kunne kjøpe dette som kosttilskudd.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

Det er forøvrig innen medisin du ser bruken mest, noe som sier litt da disse ofte har en bedre forståelse av hva man putter i seg, og kan vurdre furdeler/ulemper.

Godeste Nihilist1 (lege) som var aktiv på forumet her før brukte amfetamin under studiene sine. Jeg tenker heller at det sier noe om at psykologisk benektelse gjelder selv for folk som burde vite bedre.

 

Det begynner i det små. Etterhvert trenger en det for å føle seg normal slik man var før man begynte med det. Det er en fristelse man gjør klokt i å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forøvrig innen medisin du ser bruken mest, noe som sier litt da disse ofte har en bedre forståelse av hva man putter i seg, og kan vurdre furdeler/ulemper.

 

Tja, de har vel da også vurdert konsekvensen for fremtidig lisens når de møter på klinikken i narkorus? Hvis ikke sier det nok om vurderingsevnen.

 

Medisinstudenter, av alle, bør vite at en slik holdning til psykofarmaka diskvalifiserer for å ha noe som helst å gjøre med medikamenter i yrkeslivet.

Lenke til kommentar

 

Tja, de har vel da også vurdert konsekvensen for fremtidig lisens når de møter på klinikken i narkorus? Hvis ikke sier det nok om vurderingsevnen.

 

Medisinstudenter, av alle, bør vite at en slik holdning til psykofarmaka diskvalifiserer for å ha noe som helst å gjøre med medikamenter i yrkeslivet.

Tja, hvem ville du helst ha blitt operert av en som går i halvsøvne etter sin turnus og er ukonsentrert, eller en lysvåken og konsentrert lege som har tatt noen medikamenter for å sikre den tilstanden?

 

 

Det begynner i det små. Etterhvert trenger en det for å føle seg normal slik man var før man begynte med det. Det er en fristelse man gjør klokt i å unngå.

Hvilke medisiner er det du tenker på her? Aspirin? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Tja, hvem ville du helst ha blitt operert av en som går i halvsøvne etter sin turnus og er ukonsentrert, eller en lysvåken og konsentrert lege som har tatt noen medikamenter for å sikre den tilstanden?

Er det ikke et tredje alternativ, en nykter og våken lege? ;)

 

Jeg ville uansett vært skeptisk til å underlegge meg en lege som går på stoffer med alvorlige psykiske bivirkninger:

Modafinil: psykose, mani, vrangforestillinger, hallusinasjoner, selvmordstanker og aggresjon

Ritalin: indre uro, depresjon

 

Det er verd å merke seg at har du fått disse bivirkningene, så forsvinner de ikke nødvendigvis hvis du stopper stoffinntaket. Du kan ha ødelagt hjernen din for all fremtid.

Lenke til kommentar

Er det ikke et tredje alternativ, en nykter og våken lege? ;)

Joda, de er alle nykter og våken iblandt. Det er bare å sette ruletten igang og håpe at du treffer legen i en slik tilstand. ;)

 

Jeg ville uansett vært skeptisk til å underlegge meg en lege som går på stoffer med alvorlige psykiske bivirkninger:

Modafinil: psykose, mani, vrangforestillinger, hallusinasjoner, selvmordstanker og aggresjon

Ritalin: indre uro, depresjon

 

Det er verd å merke seg at har du fått disse bivirkningene, så forsvinner de ikke nødvendigvis hvis du stopper stoffinntaket. Du kan ha ødelagt hjernen din for all fremtid.

Tja, da har man altså en situasjon hvor legen ikke selv avgjøre hva som er best for ham selv, men avgjør hva som er best for alle andre?

 

Med tanke på all den skaden en kirurg kan gjøre om han ikke er på topp burde det vel igrunnen påbys at han tar endel "tilskudd" for å sikre pasientenes velferd, tross alt er bivikrningene relativt sjeldne og , som oftest, forbigående. :)

 

I tillegg ville dette følge våre demokratiske prinsipper, ettersom der er adskjillig flere pasienter enn leger, så man må jo tenke på velferden til flertallet, og ikke kun la ett rikt og egoistisk mindretall bestemme over oss.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Med tanke på all den skaden en kirurg kan gjøre om han ikke er på topp

Av det jeg har sett av behandling de siste årene, virker det som om en del leger gjør stor skade også når de er på topp ...

 

I tillegg ville dette følge våre demokratiske prinsipper, ettersom der er adskjillig flere pasienter enn leger, så man må jo tenke på velferden til flertallet, og ikke kun la ett rikt og egoistisk mindretall bestemme over oss.

 

I det norske demokratiet prøver vi å ta var på alle. Flertallet har en spesiell plikt til å ta vare på mindretallet.

 

Du kan kanskje innrømme at det er noe bra i Norge, tross alt? Bortsett fra skatten? ;)

Lenke til kommentar

 

Er det ikke et tredje alternativ, en nykter og våken lege? ;)

 

Jeg ville uansett vært skeptisk til å underlegge meg en lege som går på stoffer med alvorlige psykiske bivirkninger:

Modafinil: psykose, mani, vrangforestillinger, hallusinasjoner, selvmordstanker og aggresjon

Ritalin: indre uro, depresjon

 

Det er verd å merke seg at har du fått disse bivirkningene, så forsvinner de ikke nødvendigvis hvis du stopper stoffinntaket. Du kan ha ødelagt hjernen din for all fremtid.

 

 

 

Det der er enten løgn eller fantasi. Modafinil har ikke mere bieffekter enn paracet. Hvor tar du det fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...