Gå til innhold

Bruk av "hjernedoping", såkalte nootropiske stoffer


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Var jo en artikkel i Dagbladet noe tidligere om studenters bruk av medikamenter for å prestere bedre i sammenheng med studier og utdannelse. Jeg er en av de forholdsvis få som gjør dette, så jeg tenkte jeg skulle sparke i gang en debatt om fenomenet, og starte med å fortelle litt om hvorfor og hvordan jeg gjør dette.

 

Dextroamfetamin/Ritalin, Modafinil og Piracetam blir nok regnet som de vanligste og de med mest effekt. Disse er i Norge regulert som medikamenter og er således ulovlige å innføre uten resept. Jeg velger å ikke gå inn på hvordan man skaffer disse. Jeg vil heller ikke komme med noen form for oppfordring.

 

Ritalin/dex og andre amfetaminlignende stoffer brukes til å behandle ADHD, Modafinil brukes mot Narkolepsi mens Piracetam selges over disk i mange land som "kosttilskudd". Av disse så er det ADHD-medisin som har det største misbrukspotensialet.

 

Med den konkurransen om jobber og videre karriere i over tid har fått i dette landet er det mange som prøver å få en lite "edge", jeg er en av dem. Det er mange om beinet innen mitt studiefelt, og det er et utfordrende studium.

 

Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke er den beste studenten, ei heller den smarteste og at jeg velger minste motstands vei dersom det likevel gagner meg. Mennesker er født ulike, med ulike forutsetninger, derfor synes jeg egentlig "hjernedoping" er en feil karikatur og gir assosiasjoner til idretten, der poenget er å konkurrere på like vilkår, men i studier og karriere gjør man ikke det, så hvorfor ikke?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt ambivalent til dette. På den ene siden mener jeg man stort sett bør få lov til å gjøre som man vil så lenge man ikke skader andre. På den andre siden får jo dette en uheldig effekt i at et allerede sterkt karrierepress blir enda sterkere. Dersom alle rundt deg doper seg vil du prestere relativt sett dårligere, slik at også du må dope deg for å holde følge.

Lenke til kommentar

Funker det?

 

 

 

Ja det funker. Kanskje ikke helt slik som ordet "hjernedoping" tilsier. Man får ikke høyere intelligens mens man bruker det, men det hjelper deg å bruke det du allerede har. Kanalisere det ut på papiret kan du si. I motsetning til hva mange tror og har "hørt", så gjør ikke fungerer ikke ADHD-piller "motsatt" på de som ikke har ADHD. I små, medisinske doser, har den akkuratt samme effekten. Man fatter lettere interessen for noe som er kjedelig, og holder fokuset. Naturligvis veldig hjelpsomt i studiesammenheng der i hvertfall jeg har lett for å legge fra meg boka og fikle med noe annet. Modafinil hjelper på våkenheten, og har lang halveringstid. Morratrøttheten og etter-lunsj-trøttheten blir helt borte. I de vanligste dosene, typisk 200mg, så varer det en typisk arbeids/skoledag. Dex/Ritalin i små mengder, 10+10mg fordelt på 2 timer har en samlet effekt på ca 5-6 timer, noe som er perfekt for en "lesedag". En typisk "gatedose" med uren amfetamin er til sammenligning ca 150mg, altså betydelig mer. Selv kan jeg ikke fatte at det er verken morsomt eller deilig...

 

 

Winza? Regner med du mener at alkohol, nikotin og koffein også skal være forbudt? Koffein og nikotin er stimulanter på lik linje med amfetaminer, dog langt i fra like potente. Koffein har da vært studentenes og arbeidernes hjernedop i alle år...

Endret av Airbuzzy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i det du ser vedrørende å konkurrere ved like vilkår TS.

Det er sant at folk har forskjellig forutsetning for å klare det bra på skolen også, men slik er det også med trening og idrett.

Ikke alle kan bli store og sterke, eller god i idrett, for det første må man trene mye, det kan de fleste, men skal man virkelig bli blant de beste må man også ha de riktige genene.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i det du ser vedrørende å konkurrere ved like vilkår TS.

Det er sant at folk har forskjellig forutsetning for å klare det bra på skolen også, men slik er det også med trening og idrett.

Ikke alle kan bli store og sterke, eller god i idrett, for det første må man trene mye, det kan de fleste, men skal man virkelig bli blant de beste må man også ha de riktige genene.

 

Ser det, men i motsetning til idrett konkurrerer du ikke om heder og berømmelse, men med deg selv og din egen fremtid. Så mulig man på sett og vis løper om kapp, men ikke helt på samme bane.

Lenke til kommentar

Vedrørende bieffekter.

 

Spesielt amfetamin-lignende stoffer har bieffekter. Ritalin/Dex kan gi lette skjelvninger, akkuratt som om du har drukket veldig mye kaffe. En annen bieffekt som kanskje er den mest uheldige, er at når effekten går ut, havner du under "baseline" i humør, før du returenerer til normaltilstand. Dvs irritasjon og dårlig humør. Selv hiver jeg meg ut døra og løper meg en tur, for da har jeg som regel lest sammenhengende og effektivt en hel dag.

 

Modafinil er vel kanskje det mest interessante stoffet da det i mitt tilfelle ikke har noen bieffekter i det hele tatt, og om du leser andre steder på nettet, så ser det ut til å være tilfelle for de fleste (alle?). Du blir lys våken, uten å bli "gira". Den følelsen varer til rundt 16-17 tiden. Sammenlign det med kaffe, som er et regelrett avføringsmiddel samt at du må drikke ganske mye og ganske ofte. Modafinil gjør i mitt tilfelle ingenting for motivasjonen eller konsentrasjonen.

Lenke til kommentar

Det er mulig at legemiddelnavnene gir dette et skjær av seriøsitet, men man kan jo like gjerne gå på amfetamin eller kokain, det gjør også at man kan prestere lengre og få mer ut av den intelligensen man allerede har.

 

Men da blir man fort satt i samme bås som andre narkobrukere, og det er jo ikke noe stas ...

Lenke til kommentar

Det er mulig at legemiddelnavnene gir dette et skjær av seriøsitet, men man kan jo like gjerne gå på amfetamin eller kokain, det gjør også at man kan prestere lengre og få mer ut av den intelligensen man allerede har.

 

Men da blir man fort satt i samme bås som andre narkobrukere, og det er jo ikke noe stas ...

Mulig båsene har blitt konstruert feil? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det hårreisende mange ser så lett på bruk av sentralstimulerende midler med tildels alvorlige bivirkninger. For de potensielle bivirkningene er faktisk ikke å kimse av, selv om en del av de er forbigående. Er ikke uten grunn at reglene rundt disse midlene faktisk er strenge.

 

Et annet spørsmål er om man har konsentrasjonsproblemer i studiet, hvordan skal man da løse det i en krevende jobb hvor det også kreves høy konsentrasjon over lang tid. Fortsette å bruke midlene?

 

Det finnes ellers mange metoder som ikke innebærer bruk av medikamenter for å øke konsentrasjonen og gjøre at man blir mindre trøtt (og som også øker læreevnene). Mange av disse metodene vil gi vel så bra utbytte, og i tillegg tar man de med seg inn i sitt yrkesaktive liv - hvor mange av de faktisk vil gi svært godt utbytte.

 

Noen av triksene jeg lærte i min studietid var:

  • Planlegg og sett mål for hva du skal gjøre hver dag - gjerne i korte målbare enheter.
  • Ta ofte og korte pauser, helst gå en liten tur på 15 - 20 minuttet (unngå tidstyver som facebook etc.)
  • Vær nøye på kostholdet - lite sukker og mye frukt/vann. Spis godt til frokost. Unngå tung mat.
  • Korter "dupper", dvs sover lett en 5 - 15 minuttet funger ofte bra.
  • Bruk effektive læremetoder, som f.eks Mindmaps.
  • Meditasjon fungerer meget bra for mange.

Og det finnes langt flere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjører du hjernecellene dine for hardt så øker du også risikoen for tidlig demens p.g.a atrofi i tillegg til generell ekstraslitasje på kroppen. Når du stimulerer det sympatiske nervesystemet så sulteforer du de prosessene som det parasympatetiske har og det er bl.a. vedlikehold av kroppen. Trening er en mye bedre måte å regulere naturlig. Du overstyrer det kroppen normalt gjør når du doper deg, og du tror det er uten kostnad ?

Trening produserer bl.a. BDNF som igjen styrker hjernen din. Beste måten å oppnå de endringene du vil er ved å trene og spise ordentlig mat.

Dop er veien ned i gjørma. Tenk deg om hva du gjør.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Disse stoffene jeg har nevnt er det som "typisk" blir benyttet for formålet. Det finnes mange andre som har nootropiske effekter, og jeg har ikke prøvd dem alle.

 

Det er helt klart en grunn til at enkelte stoffer krever resept, men det er også ekstremt mange legemidler i Norge som i utlandet ikke krever resept. Et eksempel er Melatonin, et søvnhormon. Er det egentlig noe rett og galt her?

 

Jeg vil også poengtere at det det er en viss forskjell på å ruse seg for morro skyld på store doser, og det å ha et formål med mindre doser. Jeg regner med at ingen her inne vil karaktisere jagerflygere som tar såkalte "go-pills" på lange oppdrag, som stoffmisbrukere. Måde Modafinil og Amfetaminer er blitt brukt til dette.

 

Merk at jeg egentlig ikke taler for totalt frislipp av alle medikamenter, jeg var snarere litt mer interessert i hva folk har å si om det prinsippielle i saken, slik Herr Brun toucher innpå. Mange har vel sett filmen "Limitless", og dersom et slikt stoff eksisterte, uten bieffekter, tror jeg mange (de fleste?) ville benyttet seg av det.

Lenke til kommentar

Folk står fritt til å gjøre hva dem vil. At militære bruker stimulanter er ikke noe nytt, men det må alltid være en restitusjonsfase i ettertid. Det du gjør er en konstant boosting, noe som er utenom de normale prosessene i kroppen, og da får det konsekvenser. Ritalin er ikke et stoff som er typisk nootropisk siden det er sentralstimulerende som det forrige innlegget var myntet på. Håper for din del at dette eksperimentet ditt går bra og at det er verdt det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

@Airbuzzy:

Du er klar over at du selv kan påvirke melatoninproduksjonen. F.eks er det å sitte foran en lysskarp dataskjerm til langt på kveld effektiv for å redusere denne.

 

Ellers skal vi være glad for at vi har et strengt regelverk for medikamenter (medisin) i Norge. I land med lempelige regler har vi betydelig flere legemiddelrelaterte dødsfall enn i Norge, ikke minst pga "blanding" av legemidler.

 

Når det er sagt, så har jeg små problemer at man bruker legemidler når det er et reelt behov. Jeg vet at mange har søvnproblemer knyttet til stress/angst i perioder av studiene. At man da i samråd med lege bruker midler ser jeg som helt naturlig. Personlig tar jeg kamillete m/honning, vendelrotte eller pepermyntete. Alle virker på meg.

Lenke til kommentar

Mange har vel sett filmen "Limitless", og dersom et slikt stoff eksisterte, uten bieffekter, tror jeg mange (de fleste?) ville benyttet seg av det.

Du kan være sikker på at det hadde vært strengere kontrollert enn heroin, og kun politikere vill ha hatt tilgang til det.

 

 

Folk står fritt til å gjøre hva dem vil.

Det er vel mer ønsketenkning enn realiteten, spesielt i Norge.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...