Hybelkanin Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Halllo, Jeg nettop kjøp ny PC og har noen problemer: P4 2.4C IC7 Zalman 7000A-Cu Chieftec 420w PSU m/ to vifter Corsair TwinX 512Mb 500Mhz 1. Uklokket, med standard Vcore ligger temperaturen på CPU på cirka 40°C idle og oppimot 60°C etter noen timer Prime95. Jeg vet at hovedkortet leser litt høy temp, men er det ikke fortsatt litt mye? Jeg har mistanke om at jeg kan ha brukt for lite kjølepasta (første gang jeg har bygd egen pc). Bruker Arctic Ceramique. Jeg kan ikke komme på noe annet, for jeg har et Lian Li kabinett med god sirkulasjon. 2. Jeg har prøvd å overklokke litt. På 2.8 Ghz er den stabil etter 8 timers Prime, men når jeg klokker opp til 3 Ghz går det ikke like bra... Da har den en tendens til å restarte når den starter windows, og jeg får en error etter cirka ett sekund i Prime. Den virker litt mer stabil ved høyere Vcore, men mer enn 1.7 er vel verken nødvendig eller anbefalt? Kan det ha noe med strømforsyningen å gjøre? Trenger jeg mer strøm, og kanskje noe annet en Chieftec? Jeg har nemlig fått intrykk av at denne PSU'en ikke er til å stole på. Når Vcore er satt til standard i BIOS (1.55) viser Hardware Doctor at den faktiske volten ligger på 1.4. Jeg må sette den opp til 1.6 i BIOS for at den skal ligge på standard Vcore. Jeg merker også at voltene varierer en del (for mye?). Den varierer fra 1.6-1.58 og under my arbeid ned til 1.57. Jeg vet ikke helt hvor mye disse skal variere, men jeg merker ofte at 12v havner helt ned på 11.4 og det er vel et tegn på for liten PSU? Jeg har 4 kabinettvifter, 2 cdrom, 2harddisker, og ikke mye mer som trekker ekstra strøm. Jeg kan vurdere å bytte strømforsyningen hvis den viser seg å være problemet. Eller kan det hende jeg bare har hatt velig uflaks med prosessoren? Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 du skal jo fint klare 3GHz uten å leke med volten, så litt rart det der, kanskje du kjører for tighte timings på ramen? med kjølepastaen er det bare å klæsja på bittelitt å la kjølern klemme ut luftlommene... at volten varierer er helt normalt og har ingenting med for svak psu å gjøre, en 300W ville gitt samme resultat. alt innenfor 5% er helt vanlig, så ville heller si at Vcore faktisk er ganske stabil Lenke til kommentar
Npt Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Kan godt hende at spennet er for lavt på kjøleren din, kjent problem det.. Les ocshoot's test. Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 har du skrudd kjøleren godt til? Har nesten identisk oppsett som deg med et tilnærmet hermetisk lukket kabinett, og for øyeblikket har jeg den på 2,8 og 43 grader idle. Det med zalmannen på laveste. Enten er det feil-lesing av temp eller så har du montert litt feil. Når det gjelder klokking så har jeg vcore på 1,5 og ligger fint på 3,0 (har ikke stresset den der grunnet høy temp). Hvor får man tak i proime forresten? Har ikke funnet det enda... Lenke til kommentar
Hybelkanin Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Takk for alle svar! Jeg har ikke fiklet noe med rammen, og jeg har heller ikke testet den over 250mhz FSB som skulle passe perfekt. Men jeg kan jo prøve. Jeg kan også prøve å spenne kjøeren bedre fast. Kanskje jeg bare har vært VELDIG uheldig med prosessoren Prime95: http://www.mersenne.org/freesoft.htm Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 takk for linken! Tviler heller sterkt på at en prosessor er ødelagt på en måte som gjør at den generere mer varme uten å ha andre symptomer. Du fulgte goop guiden på overklokking.no? Vi har vel egentlig glemt det viktigste spørsmålet: hva er kabinett-temperaturen din? Lenke til kommentar
Hybelkanin Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Jeg mente ikke at den var ødelagt, men at jeg var uheldig som hadde fått en så lite overklokknings-villig prosessor. Jeg har nå påført kjølepasta på ny, litt mer denne gangen, og den er muligens 1-2 grader kaldere. Jeg sjekket også at vifta var skrudd så hardt fast som overhodet mulig. Og ja, jeg har lest goop-guiden, men den beskriver en kjølepasta med helt annen konsistens og en mye mindre prosessor. Inni boksen er temperaturen 25°C. Ikke uvanlig skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Hybelkanin Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Prøvde nettop å kjøre i 3 Ghz med standard volt, og alle RAM instillnger på lavt nivå. Da fikk jeg meldningen "CPU is damaged or unworkable" Dette ser ikke lyst ut Lenke til kommentar
Hybelkanin Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Hvordan kan jeg finne ut om det er noe galt med prosessoren, eller om den bare er lite overklokknings-villig? Lenke til kommentar
thorman Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Du burde da komme mye høyere med de minnebrikkene, hva er timingene på rammen? Regner med at du kjører på 1:1 Både cpu, hk og ram skulle da være svært klokkevennlig ... Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Vi har vel egentlig glemt det viktigste spørsmålet: hva er kabinett-temperaturen din? Lenke til kommentar
thorman Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Inni boksen er temperaturen 25°C. Ikke uvanlig skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Hybelkanin Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Du burde da komme mye høyere med de minnebrikkene, hva er timingene på rammen? Regner med at du kjører på 1:1 Både cpu, hk og ram skulle da være svært klokkevennlig ... Jo, jeg har prøvd alle mulige RAM instillinger... Det virker som det bare er CPU'en som er problemet. Lenke til kommentar
Junta Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jo, jeg har prøvd alle mulige RAM instillinger...Det virker som det bare er CPU'en som er problemet. Hva står GAT på, og hvilken bios har du? Jeg har aldri hørt om noen med så dårlig resultat, så det bør være en feil et sted. Tviler på at du har vært så uheldig med cpu. Selv kjører jeg en 2.4c på 3.2GHz med default vcore på IC7-G. Maskinen kjører på full load 24/7. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 -Først, sørg for at du har siste BIOS. 17 et eller annet... -I soft menu, sett N/B strap på PSB800 -Når du tester hva CPU er god for, sett Dram Ratio på 3:2 (!) -AGP/PCI på fixed -Bruk en nyere versjon av Prime 95 Forøvrig er det et "kjent" fenomen at IC7 visuelt undervolter endel i BIOS/HW doc. Spenningene er altså bedre en det du leser av, så slapp av BTW, hvilken FPO# er det på din CPU? Det står på esken. Begynner den på 7 eller R har du et "problem" er jeg redd. Lenke til kommentar
Hybelkanin Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 -Først, sørg for at du har siste BIOS. 17 et eller annet...-I soft menu, sett N/B strap på PSB800 -Når du tester hva CPU er god for, sett Dram Ratio på 3:2 (!) -AGP/PCI på fixed -Bruk en nyere versjon av Prime 95 Har gjort alt det der. Dessuten er det ikke bare Pime som finner feil. Spill kræsjer også ofte. Når jeg skrur opp volten enda et par hakk (1.67), merker jeg at Prime holder ut i hele to sekunder... Men med standard Vcore starter ikke BIOS engang, skjermen forblir bare svart. Dette er på 3 GHz vel og merke, for på 2.8 er den stabil som en stein (kan man si det? :-?) På boksen står det: FPO/BATCH #: Q322A302 VERSION #: C30333-003 Hva står GAT på, og hvilken bios har du? Jeg har aldri hørt om noen med så dårlig resultat, så det bør være en feil et sted. Tviler på at du har vært så uheldig med cpu. Hva er GAT? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hmm, du har en Malay chip, uke 22. Skal være en av de bedre! Men likevel er det ingen garanti for at det er en god CPU, bare en stor sjanse. Selv endte jeg første gangen opp med en Philippines chip, og den stoppet på 2,8 med luft og default volt.. Men kan konkludere med at jeg ville fått testet CPU på et annet HK, for det kan jo være det som fusker. I tillegg kan du frigjøre litt strøm hvis du kobler vekk den ene HD, og napper ut en rambrikke. Lenke til kommentar
Hybelkanin Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Hmf, tror ikke jeg har mulighet til å teste prosessoren en annen plass.. Jeg får vel holde meg til 2.8 da. Først hadde jeg jo litt håp om å få den opp på 2.2-2.4. Men men... Uansett, takk for hjelpen. Og hvordan finner du ut hvor den er produsert ved å se på batch-nummeret? :( Lenke til kommentar
HAGA2 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Har nesten samme oppsett som deg, tempen på min CPU er ca 34 grader IDLE & ca 45 under belastning. P4 2.4C IC7-Max3 Zalman 7000A-Cu Corsair XMS TWINX PRO4000 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000PRO DIMMs Enermax 350w PSU m/ to vifter 9700np med PRO BIOS (325/310) 1*WD Raptor 36GB 1*WD Caviar 120GB Har økt volt på ram til 2.8 ellers er alt default. Cpu'en (2.4c) kjører på 3043 med FSB 253 (1:1) Har ikke prøvd høyere....kanskje det er mer å gå på, men er fornøyd med PC'en...den er den mest stabile jeg har hatt. Den står på 24/7. 3DMark2001SE 17219 3DMark2003 5172 Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg kjører en 2.4C selv akkurat nå som er ustabil ved 3.0+ Temperaturene mine ligger på 37C idle og ~50C under full load over tid. Default VCore. (27C inni kabinettet, 34C på NorthBridge, og ~50C på CPU ved Prime95 etter et par timer.) -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå