JohnAJ Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Heisann Ønsker å gå til anskaffelse av en NAS og ville høre her om noen kunne gi meg en konkret anbefaling på hardware. Det jeg skal benytte NASen til er backup av PCer hjemme samt lagring og avspilling av mediefiler. Den må håndtere PLEX med transkoding av 1080p. Sånn budsjettmessig ser jeg for meg mellom 2-3000. Er åpen for ferdigløsninger, men såvidt jeg har sett er det svært få av disse som klarer transkodingen på en god måte. Håper dette er tilstekkelige opplysninger ift behov og som sagt hadde det vært strålende med en komplett "handleliste"! :-) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Hvor mange skal streame samtidig fra Plex? Lenke til kommentar
JohnAJ Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Godt spørsmål. Pr. nå er det kun en og kan vanskelig se for meg flere enn 3. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) Det er en vesentlig forskjell på 1 og 3 når transkoding er involvert i alle. Endret 4. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
nutts Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg tror ikke du finner noen NAS til 3000 kr (selv uten disker) som orker å trancode for Plex. Minimum spec for transcode HD matriale er Intel Core 2 Duo processor 2.4 GHz, minimum 2GB ram. Jeg har 3stk Plex servere gående på I7 maskiner som kjører Windows7, det fungerer helt topp. Har ikke testet med mer enn 5 stk samtidige brukere, men 5stk fungerte smertefritt. Den maskinen jeg testet 5 brukere på var en MacMini I7 4GB ram, som kjører Windows7 (pga HD lyd) Denne kjører Plex Server og er koblet opp til TV som media center. Media har jeg liggende på Qnap 669 og Qnap 639. Vil anbefale å sette sammen en PC med god nok CPU og diskplass, så får du alt i en boks. Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
JohnAJ Skrevet 5. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2014 Takk for svar! :-) Har en PC idag som håndterer transkodingen greit og som har nok plass. Men noe av motivasjonen for å anskaffe en NAS er å slippe å ha PCen på hele tiden og heller ha en NAS på loftet som kan suse å gå og ta hånd om backup, lagring i tillegg til å gi kontinuerlig tilgang til mediefiler, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå