Larsson Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg har gått til anskaffelse av en ELKO PIR2300 for å styre lyset i en liten gang. Hva innebærer det at begge faser må tilkobles? er dette noe mer enn det "normale" dvs brun på L og svart på N? I veggboksen har jeg også en gul ledning som er plugget og ikke benyttes. Takk for svar! (og ja, jeg vet at dette er elektrikerarbeid... ;/ ) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Hvis du har en vanlig bryter så holder det å bryte ene fasen. Men dette er en elektronisk bryter, den trenger strøm for å drives. Derfor må den tilkobles begge faser. Gul er en jordledning. Lenke til kommentar
Larsson Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Hvis du har en vanlig bryter så holder det å bryte ene fasen. Men dette er en elektronisk bryter, den trenger strøm for å drives. Derfor må den tilkobles begge faser. Gul er en jordledning. Takk for svar...men er ikke sikker på jeg skjønner hva du mener. Hva innebærer det i praksis at den må tilkobles begge faser? hva må jeg gjøre utover brun på L og svar på N? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 På en vanlig enpolet bryter har du to brune (evt annen farge på en av dem) -en fra sikringsskap/tilførsel, og en fra andre siden av bryteren til lampa. På din må du altså ha den blå, N, i tillegg til de to. Lenke til kommentar
Larsson Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) ok, i koblingsboksen er det to gule ledninger som går inn i en "blindvei", samt to blå ledninger som også går inn i en plastdings/blindvei. Dette altså i tillegg til den brune og den sorte som var på forrige bryter.....kan noen av disse brukes? Sagt på en annen måte, er PIR2300 ubrukelig i min veggboks? Endret 4. juni 2014 av Larsson Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 ok, i koblingsboksen er det to gule ledninger som går inn i en "blindvei", samt to blå ledninger som også går inn i en plastdings/blindvei. Dette altså i tillegg til den brune og den sorte som var på forrige bryter.....kan noen av disse brukes? Sagt på en annen måte, er PIR2300 ubrukelig i min veggboks? Hei, den PIR-en er ikke ubrukelig! Vill først nevne at dette er ikke noe du kan gjøre uten elektriker! Mellom koblingsboksen og taklampen har du per dags dato strøm inn til bryter, og strøm ut fra bryter. I tillegg har du en gul/grønn ledning (den er ikke i bruk, og kan ikke brukes heller) Når du skal gå over til en pir, så trenger du en ekstra ledning mellom koblingsboks og lampe! Grunnen til det er fordi at PIR-en trenger driftsspenning (L og N) for å kunne fungere. I tilegg så trenger PIR-en en ledning som går tilbake til lampen, med strøm når PIR-en oppdager bevegelse! Altså følgende ledninger trengs: L, N, og brudd Dette må kobles om i takpunktet ditt, for at det skal virke. Dette gjelder alle PIR-er! Altså bør du ringe til elektriker! Hilsen elektriker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå