Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utpressing

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

Min bror er i en vanskelig situasjon med sin eks-samboer. For enkelhetens skyld, så skriver jeg dette i jeg form.

Saken er slik: Vi skal gå ifra hverandre og jeg skal sitte igjen med huset. Vi har skrevet en kontrakt som sier at jeg eier 60 og hun 40, begge har skrevet under. Huset har blitt tinglyst 50/50. Hun har betalt 40% og jeg 60%

Nå setter hun forskjellige krav til meg, og hvis jeg ikke innfrir kravene så vil hun kreve 50% av huset. Av prinsipp så ønsker jeg ikke å innfri kravene, men ettersom hun da krever 50% av huset så må jeg nok bøye meg i støvet. (Eller?)

I en eventuell tvist, vil da kontrakten som begge har skrevet under på gjelde, eller er det tinglysingen som gjelder?

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Når man tinglyser uten å spesifisere eierforhold, blir det automatisk 50/50. Kontrakten ble skrevet først, så ble det tinglyst 50/50 i ettertid.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg ikke, altså det er jo helt naturlig at hun stiller andre krav når hun gir fra seg 10% av verdier hun har krav på, muligens verdier opptil flere hundre tusner.

Det viktigste derimot er å få alt ned på papir, slik at hun ikke kommer med flere krav etterpå.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hun har bare betalt 40% av kjøpesummen, men det er tinglyst 50/50 og en privat kontrakt med underskrift av begge parter sier 40/60.

Det jeg lurer på er om hvilken av disse gjelder.

Det er banale krav for å vise hvem som har overtaket.

Kontrakten ble forøvrig skrevet før tinglysingen.

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke se hvorfor en tinglysing skulle ugyldiggjøre en ellers gyldig kontrakt. Det kan jo hende at tinglysing "trumfer" alt annet, men jeg tviler.

edit: Kontrakten er ikke omtvistet, hun hevder ikke den er ugyldig eller fratrådt?

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Personlig kan jeg ikke se hvorfor en tinglysing skulle ugyldiggjøre en ellers gyldig kontrakt. Det kan jo hende at tinglysing "trumfer" alt annet, men jeg tviler.

edit: Kontrakten er ikke omtvistet, hun hevder ikke den er ugyldig eller fratrådt?

Nei, men det kan hun fort gjøre for å få det som hun vil?

Lenke til kommentar

Nå setter hun forskjellige krav til meg, og hvis jeg ikke innfrir kravene så vil hun kreve 50% av huset. Av prinsipp så ønsker jeg ikke å innfri kravene, men ettersom hun da krever 50% av huset så må jeg nok bøye meg i støvet.

Sørg for å dokumentere all slik utpressing. Opptak av telefonsamtaler etc?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, her var det mye tull. Foreslår at folk lar være å svare på ting de ikke kan noe som helst om.

Svaret er veldig enkelt: Har dere avtalt 40/60 er det tinglyste forhold fullstendig irrelevant. Hva som er tinglyst kan være et bevismoment for hva man har ment å avtale, men en kontrakt vil åpenbart gå foran dette. Tinglysing har betydning i forholdet til tredjemann: Dersom hun selger sin tinglyste andel til noen som er i aktsom god tro så vil vedkommende vinne rett og du taper. Men hun kan ikke kreve noe fra deg.

Lenke til kommentar

Svaret er veldig enkelt: Har dere avtalt 40/60 er det tinglyste forhold fullstendig irrelevant. Hva som er tinglyst kan være et bevismoment for hva man har ment å avtale, men en kontrakt vil åpenbart gå foran dette.

(En ting han bør passe seg for er at samboeren prøver seg med at de ingikk en ny avtale etter at den første kontrakten ble skrevet, og bruker tinglysningen som et bevismoment. "Hvorfor ble det tinglyst 50/50 uten protester hvis vi ikke hadde en ny avtale?")

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Nå blir det enklere å avslå banale krav (Eller utpressing i mine øyne)! Kravene var f.eks at jeg ikke skulle kvitte meg med samtlige bilder, sengetøy som skulle bevares????, innsyn i hvilken bank jeg velger og når møter skal avholdes osv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...