Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kommunikasjon og kultur 3 - eksamen 2014

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte at dette kunne være en tråd for oss som kom opp i KK3. Vet ikke hvor mange skoler som har kommunikasjon og kultur som programfag, men men...

Noen som har noen forslag om hva oppgaven blir? Temaet er jo kultur og mat, så hmmm...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Så kjekkt med ein tråd som dette! Eg tenkjer at det kanskje vil vera lurt å setja seg inn i foreksempel "rein" og "skitten" mat i Islam? Korleis maten har vore del av kulturen opp gjennom tidene (dyreofring, menneskeofring, veganarar, sterk mat osv)

Kva fagbegrep, analysemodeller trur dykk vil bli relevante?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også kommet opp i kommunikasjon og kultur. Så lurt med en sånn tråd! Tror man kan få stort utbytte av å snakke om tema og lignende.Teori som kan knyttes opp til temaet kan være identitet, kulturforståelse, globalisering, kjønnsroller. Jeg kan tenke meg at en av oppgavene kanskje omhandler kjønnsroller i og med at det var flere lenker som handlet om akkurat dette. Håper vi kan bruke denne tråden aktivt og hjelpe hverandre :D

Lenke til kommentar

Jeg tror også kjønnsroller kan knyttes til hvertfall en av oppgavene! Mat knyttet til religion, og mat knyttet til sosial status tror jeg også kan også være lurt å se på. Har dere boken "møter mellom mennesker" av Øyvind Dahl? eller en annen?

Lenke til kommentar

Jeg tror også kjønnsroller kan knyttes til hvertfall en av oppgavene! Mat knyttet til religion, og mat knyttet til sosial status tror jeg også kan også være lurt å se på. Har dere boken "møter mellom mennesker" av Øyvind Dahl? eller en annen?

Enig! Nei, vi har ikke brukt noen bok i faget. Har heller brukt ndla.no, anbefaler og laste ned fra kommunikasjon og kultur 1, 2 og 3.

Også mat knyttet til ulike land og deres kultur. Dietter og lignende kan også være relevant.

Lenke til kommentar

Vi hadde brainstorm i dag med klassen, og da kom vi fram til nettopp de tingene dere har nevnt ovenfor: religion, sosial status, identitet (!), osvosv. Ord man kan trekke inn da er f.eks. fordommer, stereotypier man har til de som for eksempel spiser på McDonalds, og de som spiser på en dyrere restaurant. Også kulturfiltermodellen, hvilke signaler sender man til andre når man sitter på en dyr resteurant framfor ja... mcdonalds? Har ikke fått tid til å se på mer enn det, men tenkte jeg skulle se etterpå. Klassen vår er tatt ut til å være med i et "prosjekt", så vi får heldigvis nettilgang under eksamen imorgen.

Lenke til kommentar

Las ein artikkel om eit gatekjøkken som hadde lagt ein ny reklameplakat;

På denne var det to fullpåkledde menn + ei dame som hadde kun to hamburgarar foran brysta.

Er det nokon som har funne denne? Tenker det kan ver sentralt iforhold til kjønnsroller, makt, mote osv.

Andre stikkord som kan ver viktige:

- sosialiseringa

- kultur bakgrunn

- kreolsk/hybrid

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også noen stikkord og slikt som kanskje kan hjelpe noen, dette er litt av de tingene som ble skrevet på tavlen på skolen i dag;

Mat og drikke som identitetsmarkør.
Nye (mat)trender VS. det tradisjonelle
Rike land VS. fattige land

Generasjonsforskjeller
-helse
-status
-fordommer
-stereotypi

Og til slutt har jeg tre punkter som visstnok blir lagt stor fokus på når det kommer til sensur av selve eksamen:
* sosiale strukturer
* sosiale faktorer
* kulturelle verdier

:)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også noen stikkord og slikt som kanskje kan hjelpe noen, dette er litt av de tingene som ble skrevet på tavlen på skolen i dag;

Generasjonsforskjeller

-helse

-status

-fordommer

-stereotypi

Og til slutt har jeg tre punkter som visstnok blir lagt stor fokus på når det kommer til sensur av selve eksamen:

* sosiale strukturer

* sosiale faktorer

* kulturelle verdier

Vil de utdype deres tre siste punkter?

Lenke til kommentar

Hei!

Generasjonsforskjeller

-helse

-status

-fordommer

-stereotypi

* sosiale strukturer

* sosiale faktorer

* kulturelle verdier

Vil de utdype deres tre siste punkter?

Vet ikke mer om det enn hva du kan finne her: http://www.pdfio.com/k-5598273.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...