Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse dør som har slått seg

Anbefalte innlegg

har en verandadør som har blitt veldig vanskelig få igjen på grunn av at den har slått seg. I nedre hjørnet på dørhåndtaksida av døra så skraper den borti ca 30 av dørstokken. Betyr at jeg må slenge den skikkelig igjen når vi skal lukke døra.

Må jeg ta ut hele døra og vatre opp på nytt for å få dette bra eller er det noen meget enkle grep man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å høvle/pusse ned kontaktflata mellom døra og dørstokken.

Men dersom det er mykje som må takast så ville eg tatt ut døra og montert den på nytt.

For sjølv om du klarer å fikse dette med å høvle ned, så er det lett for at det blir ei glippe på toppen av døra slik at du får trekk og varmetap.

Lenke til kommentar

Må jeg ta ut hele døra og vatre opp på nytt for å få dette bra eller er det noen meget enkle grep man kan gjøre?

Du trenger ikke å ta ut dør og karm, for å justere karmen. Men for å gi videre råd, er det noe du bør sjekke.

Hvis karmen har vært riktig justert fra begynnelsen, er det et enten et av to problemområder, eller en kombinasjon. (Kan i enkelte tilfeller, også være tersklen som buer oppover på mitten). 1) Ei nyere ytterdør, er ganske tung og siger ofte litt fra hengslesiden i toppen. En får større glippe mellom dørblad og karm øverst, enn det det er nederst og dørbladet henger nedpå tersklen på motsatt side. Godt synlig, når døren lukkes inntil karm, på slagsiden. 2) Men tyngen av døren, kan også ha presset karmen ned på hengslesiden, hvis det ikke har vært en riktig tilpasset kloss, under sidestykket på karmen. Det bør alltid være en kloss under terskel (der sidestykkene er felt inn), på hver side for å bære vekten av dør/karm og for tråkking på terskel. Og det kan være en kombinasjon av 1 og 2.

Er dette en dør i et nyere hus, eller ei dør som er satt inn de siste ca 20 år, er det nok en jobb for en tømrer. Da er det trolig noe som kalles "to trinns-tetting", mellom karm og åpning i bindingsverk (veggen) og da blir det veldig mye forklaring, hvis en uerfaren skal få til både justering og utbedring av tettingen, etter justeringen. Jeg fra råder pussing/høvling, for å få døren til å gå riktig.

Ta forsiktig av utvendig dørlist (bruk et lite brekkjern), på en side og sjekk. Er det papp, eller en folie, som er vindtetting under lista, er det en "et trinnstetting". Løsne da forsiktig papp/folie og se under. Mest sansynlig er det skummet, men kan også være brukt noe annet, bl.a. dyttet med dyttestrie, glava/steinull. Hvis det er brukt en fugemasse mellom karm og bindingsverk (stolpe), er det nok en "bunnfylling" under og så skum. Dette er det den beste tettingen. Og dette kalles for en "to trinns-tetting". Jobb for en proff!

Hvis det er en "en trinns-tetting ", kan du sjekke videre. Sjekke dør og karm og gi meg/oss tilbakemelding. Sjekk da først vater på terskelen. Vær nøye! Og dobbeltsjekk ved å rotere vatret horisontalt 180 grader (samme side ned) og sjekk igjen, om blæra ligger eksakt mitt mellom strekene (ringer). Hvis ikke vatret er riktig, må du "middle".

Sjekk så dørbladet for lodd, mens dørbladet er lagt inntil karmen på slagsiden (ikke press dørbladet inn i karmen). Karmen kan du normalt glemme (forutsetter nå, at ikke hengslene er for svake og at de har gitt seg). Sjekk gjerne vatret/loddstokken. I så tilfelle skal du snu loddstokken/vateret 180 grader, så du får motsatt side på vateret, inn mot dørbladet. D.v.s toppen av vateret, skal fremdeles vært på topp. Forutsetter nå, at vateret er av en type så du kan gjøre dette. Enkelte har kun en mulig side.

Hvis det er tersklen som er uten av vater (seget ned, på en side), sjekk også under tersklen. Ta av innvendig terskellist, eller utvendig terskelbesklag, for å se om det er klosser under terskel på begge sider. Gi så tilbakemelding, så kan jeg eller andre gi videre råd.

Editt: Er døren montert de siste 5 år, av et proff firma, har du reklamasjonsrett.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...