KapteinKaos02 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg har et merkelig problem med C disken. En dag kan den vise at det er ca 16 GB ledig plass, neste dag kan den vise 600 Mb. I går viste den 585 MB ledig plass, når jeg sjekka properties (størrelse) på alle mappene som ligger på C og la de sammen. jeg kom fram til ca 60 GB, disken er på 102 GB. Er det noen som har peiling på hva som skjer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) Last ned og Kjør ccleaner. Det kan ligge mye søppelpå gamle disker. Prøv også å defragmentere, f.eks. med defraggler. Men ikke defragmenter en SSD! Endret 4. juni 2014 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Hvor mye RAM har du? Kan være at Windows driver og justerer størrelsen på pagefila. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Sikkerhetskopierering til Windows kan fort stjele mye plass. Der har du et valg Administrere plass hvor du kan se hvor mye plass det tar og evntuelt endre innstillinger og fjerne gamle sikkerhetskopier hvis du vil/tør. Lenke til kommentar
KapteinKaos02 Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) Sikkerhetskopierering til Windows kan fort stjele mye plass. Der har du et valg Administrere plass hvor du kan se hvor mye plass det tar og evntuelt endre innstillinger og fjerne gamle sikkerhetskopier hvis du vil/tør. Hvis det er sikkerhetskopiering hvorfor går den da fra 16GB til 600MB også tilbake til 16GB? Endret 4. juni 2014 av KapteinKaos02 Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Prøv også å defragmentere, f.eks. med defraggler. Siden disken er en 120GB disk så regner jeg med at det er en SSD disk. IKKE DEFRAGMENTER EN SSD DISK! 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Sikkerhetskopierering til Windows kan fort stjele mye plass. Der har du et valg Administrere plass hvor du kan se hvor mye plass det tar og evntuelt endre innstillinger og fjerne gamle sikkerhetskopier hvis du vil/tør. Hvis det er sikkerhetskopiering hvorfor går den da fra 16GB til 600MB også tilbake til 16GB? Det kan ikke jeg svare på. Forslaget var basert på erfaring som flere har gjort når plass bare forsvinner. Og infoen om at den gikk tilbake til samme størrelse kan jo være et viktig poeng og det står jo ikke noe om i din første post.... Jeg leste det som om plassen krympet 16GB -> 600MB -> 585MB. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Uansett type disk så anbefaler jeg å rense disken for midlertidige filer og annet søppel. Kan TS gjøre dette og melde tilbake om resultatet? Lenke til kommentar
KapteinKaos02 Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Prøv også å defragmentere, f.eks. med defraggler. Siden disken er en 120GB disk så regner jeg med at det er en SSD disk. IKKE DEFRAGMENTER EN SSD DISK! Hvorfor ikke det? Sikkerhetskopierering til Windows kan fort stjele mye plass. Der har du et valg Administrere plass hvor du kan se hvor mye plass det tar og evntuelt endre innstillinger og fjerne gamle sikkerhetskopier hvis du vil/tør. Hvis det er sikkerhetskopiering hvorfor går den da fra 16GB til 600MB også tilbake til 16GB? Det kan ikke jeg svare på. Forslaget var basert på erfaring som flere har gjort når plass bare forsvinner. Og infoen om at den gikk tilbake til samme størrelse kan jo være et viktig poeng og det står jo ikke noe om i din første post.... Jeg leste det som om plassen krympet 16GB -> 600MB -> 585MB. Beklager at jeg ikke fikk med det, skal uansett sjekke sikkerhetskopieringa. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) Prøv også å defragmentere, f.eks. med defraggler. Siden disken er en 120GB disk så regner jeg med at det er en SSD disk. IKKE DEFRAGMENTER EN SSD DISK! Hvorfor ikke det? Fordi en defragmentering er konstruert med tanke på mekaniske disker, og orienterer dataene i rekkefølge slik at den får kortere reisevei på lesehodet når den skal samle sammen informasjon. Det er det ikke behov for på en SSD, samtidig så er det en del som får trøbbel med SSDen sin etterpå. Endret 4. juni 2014 av Brede_Skapstroppen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Defragmentering er noe man gjør på harddisker med roterende disker, for å redusere søketiden. Dette er en jobb som inkluderer utrolig mye lesing og skriving på disken. En SSD har ikke noen bevegelig deler, og en defragmentering er derfor ikke nødvendig. All lesingen og skrivingen vil tvert imot redusere levetiden på disken. Men fjerning av disksøppel er nyttig på begge typer disker. Lenke til kommentar
KapteinKaos02 Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Ccleaner virus scan blir kjørt ganske ofte. Det er guttungen sin PC så den blir mye brukt til gaming og han laster ned ting ukritisk, så det kan godt hende han har fått lasta ned noe dritt i den forbindelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Ccleaner virus scan blir kjørt ganske ofte. Det er guttungen sin PC så den blir mye brukt til gaming og han laster ned ting ukritisk, så det kan godt hende han har fått lasta ned noe dritt i den forbindelse. Takk, jeg kjenner til det. Jeg har to stykk av samme sorten hjemme, og jeg vet hva som skjer når de trykker "Ja" på samtlige dialogbokser. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg ville først forsøkt en Kaspersky boot CD og tatt en sjekk av systemet ditt for virus. http://www.kaspersky.com/ Du kan også forsøke å de-aktivere system restore http://windows.microsoft.com/en-ie/windows/turn-system-restore-on-off#1TC=windows-7 Lagringsplassmengden som endres er så stor hos deg, at jeg ikke har noe tro på swap. Men du kan forsøke å sette Page File Size til en konstant (Min/Max til 2x mengden RAM du har, f.eks). http://www.thewindowsclub.com/increase-page-file-size-virtual-memory-windows Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Ccleaner virus scan blir kjørt ganske ofte. Det er guttungen sin PC så den blir mye brukt til gaming og han laster ned ting ukritisk, så det kan godt hende han har fått lasta ned noe dritt i den forbindelse. Bare husk at CCleaner er IKKE et antivirus program (eller malware) det fjerner kun midlertidige filer i f.eks nettlesere og windows temp filer. Så om pcen ikke har noe annet antivirus program, gå til anskaffelse av det. Ta å last ned og kjør https://www.malwarebytes.org/ også. Lenke til kommentar
KapteinKaos02 Skrevet 5. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2014 Ccleaner virus scan blir kjørt ganske ofte. Det er guttungen sin PC så den blir mye brukt til gaming og han laster ned ting ukritisk, så det kan godt hende han har fått lasta ned noe dritt i den forbindelse. Bare husk at CCleaner er IKKE et antivirus program (eller malware) det fjerner kun midlertidige filer i f.eks nettlesere og windows temp filer. Så om pcen ikke har noe annet antivirus program, gå til anskaffelse av det. Ta å last ned og kjør https://www.malwarebytes.org/ også. virusprogrammet som er i bruk er Eset Smart Security og det er vel noe av det beste som er å få tak i tror jeg Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Bra det da...fryktet vel Norton eller McAfee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå