aklla Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg har ett problem, ledningen på min mikrobølgeovn skulle vært litt lengre. Jeg har innebygget ovn og mikro, men den jeg plasserer øverst får for kort ledning til å gå nedenfor høyskapet. Nå har jeg ikke fått lagt opp strøm på kjøkkenet enda, og er litt usikker på hvordan det skal gjøres. Ettersom det går en gang bak skapet under der mikro og ovn skal regnet jeg med at ledningene skulle bak der, men da blir det for kort. Kan elektrikkeren sette kontaktene til micro og komfyr bak komfyren/micro? Trodde ikke det var noe særlig... Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Spørr elektrikeren hva han synes? Tror ikke det skal være noe regler om at du ikke skal ha kontakten bakom microen? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Du kan vurdere den enkleste løsningen, skjøteledning. 1 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Hadde samme problem. Valgte enkleste løsning: Bytte ledning på microen. Hadde ei tilsvarende ledning (tror den egentlig var til PSU) som var 1 meter lengre. Kappet ene enden av denne, åpnet microen bak og byttet. Godt som gull Vet ikke helt lovligheten av dette, men alternativet hadde vært ei "fastmontert", skjult skjøteledning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Fastmontert skjøteleding er ikke tillatt. Enten bytte ut fast ledning på mikro, eller få elektriker til å legge opp ekstra stikk til mikro, for eks i skapet over mikro. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Det burde ikkje være eit problem å montere stikkontakt i holet der kvitevarene skal monterast. På vanlige komfyrer er det heilt vanlig at straumuttaket er rett bak komfyren. Sidan du ikkje har lagt opp straumen endå så er det denne løysninga du bør velge. Du kan sjølvsagt bruke skjøyteledning, men det er litt sjangsespel når du bruker den på microbølgeovnen som tross alt drar mykje straum. Pass i alle fall på at skjøyteledninga er berekna for den type bruk. Å bytte ledning på ovnen er vell heller ikkje lov med mindre du er elektriker. Så eg vil anbefale at du får ein elektriker til å montere stikkontakt i umiddelbar nærheit av der microen skal stå. Då har du løyst problemet ein gong for alle, og du slepp å ende opp i same situasjon dersom du seinare skal bytte ut microen. 1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Så lenge hullet bak microen er stor nokk til at ledningen og pluggen kan lett draes ut, er det lov. Alternativet er å montere en lengre ledning, da den er bare festet med kabelsko på innsiden, men da mister du garantien om du skrur på den selv. Ikke at noen kommer til å legge merke til det, så lenge du ikke gjør noe feil. Skjøteledning som ligger skjult er ikke lurt. Var hos en kunde som hadde koblet både vaskemaskina og tørketrommelen sin på en strømpadde som lå skjult. Den var nesten helt svart og like før den hadde tatt fyr. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 Så lenge elektrikkeren kan montere kontakt bak micro/komfyr, tror jeg det er den beste løsningen. Har som sagt ikke strøm på kjøkkenet i det hele tatt på kjøkkenet, så han får fikse det sånn at det går bak vitevarene i stedet for å styre med å forlenge ledninger osv... Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Går fint med stikk bak både mikro og kjøl, så lenge du vet hva du gjør på når du plasserer den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå