Veritas_ Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Har (hadde) ett Asus P4P800 HK som eg har satt opp raid 0. Men nå e HK kaputt. Vil eg få ut det som ligge inne på diskene med ett annet HK med en Raid kontroler? Eventuelt vil eg få det ut ved bruka av ett HK av samme type? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Har (hadde) ett Asus P4P800 HK som eg har satt opp raid 0. Men nå e HK kaputt. Vil eg få ut det som ligge inne på diskene med ett annet HK med en Raid kontroler? Eventuelt vil eg få det ut ved bruka av ett HK av samme type? Ofte vil det fungere hvis man bruker et kort med samme typer RAID-kontroller. Det kan også fungere med en annen kontroller. Men du er i grunn aldri garantert noe som helst. Er verdt å prøve i alle fall. Dette er uansett problemet med å kjøre RAID0 - sikkerheten er dårlig og du løper større risiko enn det virkelig er verdt ytelsesmessig. Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 hva mener du at det er risiko å kjøre raid 0 ???? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 hva mener du at det er risiko å kjøre raid 0 ???? Fordi Raid0 skriver halvparten av hver fil til hver disk samtidlig, for å øke ytelsen. Hvis da en disk ryker, så sitter du igjen med uleselig data på den andre disken. Men personlig mener jeg at ytelsesøkningen ved raid0 er verdt risikoen (nær doblet ytelse) Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Okay, får satsa på å få samme type HK da, eller iallefall Raid kontroller. hva mener du at det er risiko å kjøre raid 0 ???? Vel, for eksempel det som har skjedd nå for min del. HK har tatt kvelden og derfor risikere å miste all infoen som ligge inn på diskene. Du mister også all dataen hvis en HD tar kvelden. Og siden du har to disker i raid 0 blir det jo dobbel fare for at noe galt skjer. Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ja jeg og syns det er vert det jeg kører raid o på 4 disker 2 raptorr på 37 og 2 stk westerndigital s-ata 120 gig jeg syns det er helt rått Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ja jeg og syns det er vert det jeg kører raid o på 4 disker 2 raptorr på 37 og 2 stk westerndigital s-ata 120 gig jeg syns det er helt rått Heter faktisk Raptor den disken Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ja den heter det hva så jeg skriver mange skrive feil skal du væer norsk læren min nei du kjønte hva jeg mente det holder det jeg syns såne som deg er tragiske skal hele livet gå rette opp andre begynn med ditt eget liv Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ja den heter det hva så jeg skriver mange skrive feil skal du væer norsk læren min nei du kjønte hva jeg mente det holder det jeg syns såne som deg er tragiske skal hele livet gå rette opp andre begynn med ditt eget liv Du trenger ikke ta helt av da, det var ikke vondt ment. Livet er ikke over, selv om noen retter litt på deg Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ja jeg og syns det er vert det jeg kører raid o på 4 disker 2 raptorr på 37 og 2 stk westerndigital s-ata 120 gig jeg syns det er helt rått2x 120gb i raid 0? Etter min mening er det sinnsyk sløsing med plass. I vertfall hvis du ser ytelses økningen sammenlignet med hvor mye plass du mister. Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 åsen mister jeg plass ?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Men personlig mener jeg at ytelsesøkningen ved raid0 er verdt risikoen (nær doblet ytelse .. ) Ehhem .. tror du glemte resten av steningen: "nær dobbel ytelse .. i noen helt spesielle tilfeller, normalt 0-30% bedre ytelse i normale oppgaver. Kan jo også nevne at risikoen strekker seg lengre enn bare det at hvis en disk ryker så ryker dataene på begge. Ryker kontrolleren eller du vil oppdatere firmwaren/biosen til kontrolleren så ryker også dataene på begge diskene. Men AID-0 er helt greit til data som ikke er kritisk å miste. (Merk at jeg skriver AID og ikke RAID, siden R'en står for Redundant/feilsikkert, noe såkalt "RAID-0" slettes ikke er.) Om du vil ha ytelse: Kjøp heller en Raptor! Om du vil ha plass til brukerfiler: Kjøp heller en eller flere 200-300GB 7200rpm/5400rpm disk(er) Om du vil ha både plass og ytelse: Kjøp både en raptor og en/flere 200-300GB disk(er). Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ja jeg og syns det er vert det jeg kører raid o på 4 disker 2 raptorr på 37 og 2 stk westerndigital s-ata 120 gig jeg syns det er helt rått2x 120gb i raid 0? Etter min mening er det sinnsyk sløsing med plass. I vertfall hvis du ser ytelses økningen sammenlignet med hvor mye plass du mister. Mister jo ikke noe plass da.. det er ved raid 0+1 du kjører 4 disker hvorav 2 er "mirrored" Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 jeg tok ikke av jeg ble bare iritert sorry :oops: Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ja jeg og syns det er vert det jeg kører raid o på 4 disker 2 raptorr på 37 og 2 stk westerndigital s-ata 120 gig jeg syns det er helt rått2x 120gb i raid 0? Etter min mening er det sinnsyk sløsing med plass. I vertfall hvis du ser ytelses økningen sammenlignet med hvor mye plass du mister. Du mister da vitterlig ikke plass når du kjører i raid 0. Man har fremdeles 2x120 GB til rådighet, men hvis man derimot kjører i raid 1 (speiling) mister man halve kapasiteten til fordel for sikkerhet. Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 det er det jeg mente og du mister ikke noe plass Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Sorry, jeg som surra :oops: :oops: :oops: Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Kan jo også nevne at risikoen strekker seg lengre enn bare det at hvis en disk ryker så ryker dataene på begge. Ryker kontrolleren eller du vil oppdatere firmwaren/biosen til kontrolleren så ryker også dataene på begge diskene. Faktisk direkte feil. Det er en mulighet for at det gjør det (står som oftest i readme eller lignende), men i de fleste tilfeller er det helt greit å oppgradere firmware uten å ta backup. Har gjort det selv, og har ikke mistet noen data. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Kan jo også nevne at risikoen strekker seg lengre enn bare det at hvis en disk ryker så ryker dataene på begge. Ryker kontrolleren eller du vil oppdatere firmwaren/biosen til kontrolleren så ryker også dataene på begge diskene. Faktisk direkte feil.... Jeg vet at det går an å oppdatere noen ganger uten å miste noe, men det er jo ikke "direkte feil" at man kan miste dataene i mange tilfeller av oppdatering, feil-flashing, eller om kontrolleren ryker. Slik tukling med bioser/firmware legger i hvertfall til en ekstra risiko, det er det ikke tvil om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå