Gå til innhold

Help med oppsett av nett

Anbefalte innlegg

Hallo alle der ute, Har et problem jeg gjerne skulle få løst.

Problemet er det samme som han her karen beskriver

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1524918&authId=aactolc16sub7b6molq5ob1rt2&authType=password

Prøver å gjøre det samme, men vill ikke koble seg til internett. :glare:

Rourteren viser at den er tilkoblett internett, men jeg kommer meg bare på telenor sin hjelpe side.

Noen som kanskje fårklare meg hva jeg gjør feil?

Mvh: Frustert Kar! :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du fiber? kan godt være det er det samme med adsl også for alt jeg vet.

isåfall må du ringe telenor og be dem fikse det. De må fjerne noe greier.

jeg fikk iallfall samme problem da jeg ville bruke min egen router istedet for å kjøpe fra telenor.

holdt på i mange timer med å finne ut hva som var feil før jeg ringte telenor. De måtte fikse så man ikke kom automatisk inn på den siden.

Endret av DarkZhade
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...Rourteren viser at den er tilkoblett internett, men jeg kommer meg bare på telenor sin hjelpe side.

...har ikke, fiber, har nett fra get.

Fornøyelig.

Hva med å ringe GET?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skulle nesten tro at du er blitt koblet feil i sentralen. Husker jeg snakket med en kunde en gang når jeg jobbet på kundeservice hos en annen leverandør. Han skulle bli kunde av oss og montør hadde vært ute i sentralen den dagen, kunde får bare opp telenor sin velkomsts side.

Enden på visen ble at en ny montør måtte ut i sentralen og koble riktig, men siden get leverer vell primært på cox om jeg ikke husker helt feil så virker jo det også litt rart da.

Tror det beste er å ringe get og høre med de.

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar

For sikkerhets skyld: Du får nett hvis du kobler PC med kabel rett i Get-modemet?

Er det samme boks (P2812) som i den andre tråden?

Men egentlig ville jeg foreslått å kjøpe en god vanlig ruter (f.eks. Asus) i stedenfor å bruke den Telenor-infiserte, ikke altfor stabile ZyXEL-boksen... ;)

Lenke til kommentar

Okei, Det er GET i veggen her. Leie leilighet, Boxen viser at den er tilkoblet internett. Men når jeg går på ruteren kommer siden til Telenor opp.

Er samme Router som den i Linken.

Og det er akurat samme probem jeg har som han i linken hadde!

Lenke til kommentar

Okei, tror jeg har forklart litt dårlig.

Jeg har ikke koblet Rourteren til noe get modem eller noe sånt. Men jeg trur det er get som leverer internett til hustanden. Værtfall så er routeren koblett rett til veggkontakt der vi får nett ut av kabel.

post-355319-0-94871500-1401921872_thumb.png

sånn ser koblingen ut. Alt tyder på at jeg skal ha internett, men har det ikke

Lenke til kommentar

Okei, tror jeg har forklart litt dårlig.

Jeg har ikke koblet Rourteren til noe get modem eller noe sånt. Men jeg trur det er get som leverer internett til hustanden. Værtfall så er routeren koblett rett til veggkontakt der vi får nett ut av kabel.

Ja, forklaring var dårlig og det gjelder den siste forklaringen også. Hva er "veggkontakt der vi får nett ut av kabel"? :wallbash:

Du skriver at problemet er det samme som tråden du lenker til, men der står det: " Du skal koble modemet i WAN" og hvis du ikke har noe modem så er det da ikke det samme. :confused:

Get leverer via fiber noen få steder, ellers leverer de internett via kabel-TV. Og ruter eller PC må kobles via modem/box av et eller annet slag som levert av Get.

Lenke til kommentar

Okei Okei, Beklager misfårståelsene. Ikke meningen å gjøre dere frustrert :hm:

Bynner på blanke ark igjen. Greit?......Greit :thumbup:

La meg ilustrere i det fantastiske programmet Paint. ;)

post-355319-0-39662900-1401962605_thumb.png

Internett kabelen som er koblet til boksen går til wlan og ikke dsl

Så. Routeren viser at den har internett. Når jeg kobler meg på nettet får jeg bare Ingen Internet tilgang.

Når jeg går inn i explorer så popper telenor sine sider opp og ber meg om å instalere telenor adsl pakka.

Trykker jeg abryt får jeg ikke internett tilgang.

Bedre forklart???? :blush:

Lenke til kommentar

Internett kabelen som er koblet til boksen går til wlan og ikke dsl

Det heter nettverkskabel. Og den er ikke koblet til wlan, men tipper WAN.

Og du klarer ikke å fortelle hva slags kontakt i veggen du kobler i. Er det en telefonkontakt eller nettverkskontakt? Men uansett er dette sansynligvis feil og det er ikke samme kobling som tråden du referer til i første post. Der er kabelen koblet i et modem, ikke i veggen.

De fleste steder hvor det er nett fra Get kommer det gjennom kabel-TV med et modem koblet til TV-antennekontakten. Noen steder er det via fiber og da er det koblet via en boks som kalles mediakonverter eller Get fiberboks. Noen få steder leverer Get nett rett i nettverkskontaker i veggen og hvis det skulle være det hos deg så finner du ut det ved å koble nettverkskabelen direkte fra veggkontakt til PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det heter nettverkskabel. Og den er ikke koblet til wlan, men tipper WAN.

Hmmm.. dette er forvirrende, men om jeg skal gjette så tipper jeg det er et LAN.

Altså at utleier har ISP koblinjen (WAN) et annet sted i huset og deler et LAN ut gjennom kabel til leiligheten. Det er altså en vanlig nettverkskontakt. Har TS prøvd å koble PC rett på med nettverks/patche kabel ?

Det TS er ute etter (igjen gjetting) er å få det trådløst istedenfor kablet. Er dette riktig ?

Det TS da i tilfelle trenger er et AP (access point) og ikke egentlig en router (særlig ikke en router som også fungerer som modem). Imidlertid er det dårlig med rene AP'er å få kjøpt (merkelig nok) så en må vel til med en router.

Sett opp router til å benytte DHCP på WAN siden. Finn en patche kabel og koble fra vegg til WAN inngang på router (et rent AP har normalt bare en inngang så der kan en ikke ta feil).

Om du skal bruke en router som opprinnelig kommer fra en ISP så vær forberedt på trøbbel. Slike greier er som regel dårlige i utgangspunktet og blir ikke bedre av spesial firmware. Forresten, er ikke slikt ISP'ens eiendom uansett ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...