Gå til innhold

Nikon D600 olje problem på Fujifilm XT-1?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Mitt XT-1 har gått ca 300 eksponeringer, og det er smekk fult av noe som minner meg om oljeflekker på bildebrikken alla slik det var på Nikon D600 i sin tid. Legger med en fil, så kan dere se selv. Den er noe krympet, men det er absolutt mulig å se sensor støv og olje..

Noen som har sett dette på sitt kamera??

post-44035-0-75023000-1401832773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bildet fra Taksdal?

Kan det være pollen du har fått på sensoren? Pollen har ofte et klebrig stoff som gjøre at de nesten limer seg fast på sensorens overflate og er umulig å blåse bort, de må fjernes mekanisk ved våtrens.

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Er bildet fra Taksdal?

Jepp.. det er der jeg bor.. Har bare et glass til XT-1. Og jeg synes at det er rart om det skulle ha kommet pollen på sensoren, da objektivet aldri har vært av kameraet.. :)

EDIT: Hvis du zoomer mye inn på bildet så er det ekstremt mange små prikker som da dukker opp.. det er ekstremt mange flere enn hva de store som du ser ved første øyekast.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Verden er liten av og til :) Jeg har i unge år fisket (laks og aure) mye fra Taksdalsvannet og nedover elva til myrene i horisonten og da fra samme side som bildet er tatt. Jeg parkerte (og hadde tillatelse til fiske) på gården til høyre hvor del av siloen viser. Nederst husker jeg godt en mannevond okse som jeg (og bonden) stadig hadde problemer med, den var ikke lite sinna og direkte farlig.

Hvis objektivet ikke har vært av hos deg så råder jeg deg til å levere kameraet tilbake - har du sjekket om det har vært brukt før av andre og så levert tilbake (kanskje er det mulig å finne totalt antall bilder tatt selv om dette er prøvd nullstilt)?

Det kan være olje eller en kombinasjon av olje og finstøv som så klistrer seg til sensoren og dermed må det våtrens til for å få det av. Butikken bør kunne svare på hva det er, regner med at de har en eller annen form for forstørrelsesglass slik at de kan se støvet/oljerester. Er det oljerester blir neste spørsmål om dette vil komme tilbake igjen, i såfall ville jeg fått byttet kameraet.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Verden er liten av og til :) Jeg har i unge år fisket (laks og aure) mye fra Taksdalsvannet og nedover elva til myrene i horisonten og da fra samme side som bildet er tatt. Jeg parkerte (og hadde tillatelse til fiske) på gården til høyre hvor del av siloen viser. Nederst husker jeg godt en mannevond okse som jeg (og bonden) stadig hadde problemer med, den var ikke lite sinna og direkte farlig.

Oksen er borte, og bonden er ikke bonde lengre.. ;) Det er min svigerfar du snakker om, og jeg bor da på denne gården.. :)

Jeg har siden i går blåst på objektivet, og brukt lensclean. Jeg har brukt lys for å se inn på sensoren, og jeg kan ikke se noe som ligger på den. Samt at jeg har brukt blåsebelg på sensoren, for sikkerhetsskyld. Har en mistanke om at dette ligger på objektivet, og det ser ut som at det ligger støv inne i selve glasset.. :)

Lenke til kommentar

Så "skarpe" flekker som du har der er typisk støv på sensor. Støv på objektivet er så langt ut av fokus at det er nesten umulig å se støvet, men det kan gi svakt redusert bildekvalitet, og med kraftig motlys kan det også gi reflekser.

Med ett objektiv og 300 eksponeringer er det merkelig med såpass mye støv, jeg ville sjekket med butikken hva de har å si.

Edit: Har du noen av de første bildene du tok områder hvor du kan se støv?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dere tror sikkert jeg tuller nå, men jeg er seriøs..

Om du kan ta bilder uten objektivet på med det kameraet, så fest en sølvfolie med et bittelite hull i (altså pinhole) over fatningen (uten at du kortslutter kontakter selvfølgelig, kanskje tape over dem først),så tar du bilde mot himmelen. Da får du se hvor skitten sensoren er. Alle flekker kommer frem.

Lenke til kommentar

Oksen er borte, og bonden er ikke bonde lengre.. ;) Det er min svigerfar du snakker om, og jeg bor da på denne gården.. :)

Jeg har siden i går blåst på objektivet, og brukt lensclean. Jeg har brukt lys for å se inn på sensoren, og jeg kan ikke se noe som ligger på den. Samt at jeg har brukt blåsebelg på sensoren, for sikkerhetsskyld. Har en mistanke om at dette ligger på objektivet, og det ser ut som at det ligger støv inne i selve glasset.. :)

har du ubegrenset gratis fiske i denne idylliske elva!?,

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stemmer også for støv eller pollen, jeg har stadig vekk slik smuss da jeg bytter endel objektiver. Jeg bruker Sensor Gel Stick for å rense sensorene mine:

http://photographylife.com/product/sensor-gel-stick

Det kan også være produksjonsstøv som sitter inne i sensoren og ikke er mulig å rense på vanlig måte. Jeg har en venn som hadde et slikt tilfelle på Sony A7R og som måtte sende kamera til spesialserviceverksted i Polen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...