per anders Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Det har seg slik at jeg ikke vil komme inn på den studiet jeg har søkt, og dermed laget "plan" slik at jeg vil komme inn neste år. Dette for meg virker tungvint måte, men jeg har ikke så mye valg. Jeg vil gå ut med i ren snitt uten tilleggspoeng, ca 4.5-4.55. Jeg har egentlig gode karakterer, men endel fag får ned snittet kraftig. Planen er å gå et ingeniør studiet første året, slik at jeg tar 60 studiepoeng, som gir meg 2 poeng tillegg. Legger jeg til alderpoeng, så blir det 4 poeng og dermed oppe i ca 5.25, jeg får 3.5 poeng i realfag. Etter det er planen å ta opp sosiologi der jeg har 2, og ta opp både 1t/p ( karakter 3) og naturfag.( karakter 4) Jeg har 5 i både r1 og r2, og satser en 5 der, og har 6 i kjemi 1 og 5 i kjemi 2, så håper på en toppkarakter der. Hvis jeg får 5 både på sosiologi og 1t, vil jeg lande på 5.5 i snitt. Jeg har en 2 til, men den faget suger jeg i, og tenker det ikke er vits i å bruke tid på den. Er dette realistisk plan å klare på et år, med tanke på at jeg studerer samtidig?Tenker å ta sosiologi og 1t til høst og naturfag til vår. Kan legge til at ordinær kvoten i fjor var 53,4. Regner med at det sikkert vil gå opp i år, men håper det ikke går opp for mye. Er det flere som har gått samme vei? Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Det er vel nesten som de som tar opp fag for å komme inn på medisin så ja, jeg tror det er mulig men hva mener du med: "Jeg har 5 i både r1 og r2, og satser en 5 der" ? Off topic: Jeg skal ta 1t, kj1, bi1 og fy1 + årsstudium i naturfag fra og med høsten fulgt av r1, kj2, bi2 til våren. Kan hende jeg tar religion og historie og men arbeidsmengden blir veldig stor så en må absolutt ha rett innstilling. Har hørt om folk som har tatt opp i mot 14 eksamener på et halvår og oppnådd 5 og 6 på samtlige. Lenke til kommentar
per anders Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 Det er vel nesten som de som tar opp fag for å komme inn på medisin så ja, jeg tror det er mulig men hva mener du med: "Jeg har 5 i både r1 og r2, og satser en 5 der" ? Off topic: Jeg skal ta 1t, kj1, bi1 og fy1 + årsstudium i naturfag fra og med høsten fulgt av r1, kj2, bi2 til våren. Kan hende jeg tar religion og historie og men arbeidsmengden blir veldig stor så en må absolutt ha rett innstilling. Har hørt om folk som har tatt opp i mot 14 eksamener på et halvår og oppnådd 5 og 6 på samtlige. Jeg mente at jeg satser 5 i 1t/p . For min del trenger jeg å få en 5 i naturfag, sosiologi og 1t/p. Regner med at matten og naturfargen blir lett,, men mer redd for sosiologi. Overlever med en 3 egentlig, da vil snittet mitt være 5.5 og 1 og halv poeng over grensa. Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) Det er vel nesten som de som tar opp fag for å komme inn på medisin så ja, jeg tror det er mulig men hva mener du med: "Jeg har 5 i både r1 og r2, og satser en 5 der" ? Off topic: Jeg skal ta 1t, kj1, bi1 og fy1 + årsstudium i naturfag fra og med høsten fulgt av r1, kj2, bi2 til våren. Kan hende jeg tar religion og historie og men arbeidsmengden blir veldig stor så en må absolutt ha rett innstilling. Har hørt om folk som har tatt opp i mot 14 eksamener på et halvår og oppnådd 5 og 6 på samtlige. Jeg mente at jeg satser 5 i 1t/p . For min del trenger jeg å få en 5 i naturfag, sosiologi og 1t/p. Regner med at matten og naturfargen blir lett,, men mer redd for sosiologi. Overlever med en 3 egentlig, da vil snittet mitt være 5.5 og 1 og halv poeng over grensa. Altså P eller T, eller begge to? Antar at du mener enten eller tror forresten at det ikke er lov å ha begge to på vitnemålet. Jeg ville gått for p om du er praktisk anlagt men siden du allerede har 5 i både r1+r2 har du nok god nok kapasitet til å oppnå 5/6 i t-matte. Sosiologi er like skummelt som samfunnsfag, eller forsåvidt hakket verre. Var oppe i dag og jeg var superheldig med temaene mine. Men jeg ville gitt det et forsøk. Pugg alle begreper så har du egentlig ganske god kontroll og bruk dem aktivt sammen med eksempler. Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til å melde meg opp som privatist i og med at jeg har dårlig erfaring med muntlig eksamen. Til nå har jeg fått 5 på begge, så det går nok fint! Bare ha en positiv innstilling og kjør på Endret 4. juni 2014 av t0nje Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Om du bare har tenkt til å gå på et studie i 1 år, ville jeg valgt noe litt lettere enn et ingeniørstudie. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Vil du få nytte av ett års ingeniørstudie? Hvis ikke, er det sikkert mer effektivt å bruke et år på å ta opp VGS fag. Lenke til kommentar
per anders Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Vil du få nytte av ett års ingeniørstudie? Hvis ikke, er det sikkert mer effektivt å bruke et år på å ta opp VGS fag. Jeg får 2 poeng for 60 studiepoeng, samt at jeg uansett skal gå et ingeniør studie. Så et vinn vinn situasjon . Lenke til kommentar
per anders Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Frykter egentlig ikke matte så mye, har gode ferdigheter der, men er småredd for spesielt sosiologi, det er et fag jeg presterte å få 2 i standpunkt. Ellers så burde jeg få toppkarakter i naturfag og matte. Jeg tenker å gå for denne planen, har egentlig ikke mye å tape. Hvis jeg får 5 både på matte t og naturfag holder det med en 3 på sosiologi. Dermed vil jeg være over 1 poeng over grensa. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Hvis du kan ta en årsenhet eller lignende så er det greit å sørge for at du tar krus som ellers er nyttige i det studiet du ønsker å ta senere, for da har du jo bestått de kursene fra før. Det kan fort være en klok plan. Er du en god realist er det peanuts med en god arbeidsmoral fra dag en å bestå disse kursene, spesielt om du har R2 fra før. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Hvilket ingeniørstudie er det du sikter på inn på helt til slutt? Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du er ute etter 5,5 i snitt når grensen for ordinær kvote er 53,4. Med 7,5 tilleggspoeng trenger du jo egentlig rundt 4,7 i snitt. Når du fikk 5 i R1 og R2 er en 6'er på T-eksamen en lek. Når det også gikk så greit med kjemien er også en 6'er i naturfag veldig greit. Sosiologien forstår jeg ikke helt hvorfor du har noen problemer med. Du kan uansett bytte ut dette faget med et annet dersom du heller ønsker det. Hvilket fag var det andre du fikk 2 i? Fellesfag eller programfag? Lenke til kommentar
per anders Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Det er egentlig ergelig med tanke på at jeg går ut med fem i alle fagene i år, og forsatt så ødelegger to toere snittet mitt selv om jeg har tre 6, men slik er livet, man kan ikke mestre alt. Jeg har 2 i engelsk også , og jeg suger bokstavelig, og ser ikke håp i å ta det opp. Jeg vil jo også gjøre det bra i den ingeniøren jeg skal gå midletidlig også . Lenke til kommentar
per anders Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du er ute etter 5,5 i snitt når grensen for ordinær kvote er 53,4. Med 7,5 tilleggspoeng trenger du jo egentlig rundt 4,7 i snitt. Når du fikk 5 i R1 og R2 er en 6'er på T-eksamen en lek. Når det også gikk så greit med kjemien er også en 6'er i naturfag veldig greit. Sosiologien forstår jeg ikke helt hvorfor du har noen problemer med. Du kan uansett bytte ut dette faget med et annet dersom du heller ønsker det. Hvilket fag var det andre du fikk 2 i? Fellesfag eller programfag? Er småredd for at snittet skal øke . jeg sjekket nettopp, det var 53,6 i fjor, ikke vesentlig forskjell dog. Men hvordan er det med ordinær kvote, øker snittet mye? Lenke til kommentar
per anders Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Hvilket ingeniørstudie er det du sikter på inn på helt til slutt? Jeg sikter på Master petroleum ved stavanger. Selv om jeg tror at jeg vil komme inn i Bergen nå til høst, så foretrekker jeg stavanger. Venter heller et år for stavanger enn bergen. Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du er ute etter 5,5 i snitt når grensen for ordinær kvote er 53,4. Med 7,5 tilleggspoeng trenger du jo egentlig rundt 4,7 i snitt. Når du fikk 5 i R1 og R2 er en 6'er på T-eksamen en lek. Når det også gikk så greit med kjemien er også en 6'er i naturfag veldig greit. Sosiologien forstår jeg ikke helt hvorfor du har noen problemer med. Du kan uansett bytte ut dette faget med et annet dersom du heller ønsker det. Hvilket fag var det andre du fikk 2 i? Fellesfag eller programfag? Er småredd for at snittet skal øke . jeg sjekket nettopp, det var 53,6 i fjor, ikke vesentlig forskjell dog. Men hvordan er det med ordinær kvote, øker snittet mye? Ja, men jeg ser uansett ikke hvorfor du søker etter en poengsum på 62,5 når grensen for ordinær kvote er 53,4. Grensen kommer ikke til å stige med 10 poeng. Lenke til kommentar
per anders Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du er ute etter 5,5 i snitt når grensen for ordinær kvote er 53,4. Med 7,5 tilleggspoeng trenger du jo egentlig rundt 4,7 i snitt. Når du fikk 5 i R1 og R2 er en 6'er på T-eksamen en lek. Når det også gikk så greit med kjemien er også en 6'er i naturfag veldig greit. Sosiologien forstår jeg ikke helt hvorfor du har noen problemer med. Du kan uansett bytte ut dette faget med et annet dersom du heller ønsker det. Hvilket fag var det andre du fikk 2 i? Fellesfag eller programfag? Er småredd for at snittet skal øke . jeg sjekket nettopp, det var 53,6 i fjor, ikke vesentlig forskjell dog. Men hvordan er det med ordinær kvote, øker snittet mye? Ja, men jeg ser uansett ikke hvorfor du søker etter en poengsum på 62,5 når grensen for ordinær kvote er 53,4. Grensen kommer ikke til å stige med 10 poeng. Du missforsto. Jeg mente 5.5 poeng etter poengsum. Hehe, så gode karakterer har jeg dessverre ikke. Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du er ute etter 5,5 i snitt når grensen for ordinær kvote er 53,4. Med 7,5 tilleggspoeng trenger du jo egentlig rundt 4,7 i snitt. Når du fikk 5 i R1 og R2 er en 6'er på T-eksamen en lek. Når det også gikk så greit med kjemien er også en 6'er i naturfag veldig greit. Sosiologien forstår jeg ikke helt hvorfor du har noen problemer med. Du kan uansett bytte ut dette faget med et annet dersom du heller ønsker det. Hvilket fag var det andre du fikk 2 i? Fellesfag eller programfag? Er småredd for at snittet skal øke . jeg sjekket nettopp, det var 53,6 i fjor, ikke vesentlig forskjell dog. Men hvordan er det med ordinær kvote, øker snittet mye? Ja, men jeg ser uansett ikke hvorfor du søker etter en poengsum på 62,5 når grensen for ordinær kvote er 53,4. Grensen kommer ikke til å stige med 10 poeng. Du missforsto. Jeg mente 5.5 poeng etter poengsum. Hehe, så gode karakterer har jeg dessverre ikke. Ah. Da skjønner jeg. Det blir uansett feil å snakke om snitt når en inkluderer tilleggspoeng. Snittet ditt vil være på 4,75, mens poengsummen din vil være på 55 poeng med tilleggspoengene. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Mye jobb for et lite fremtidsrettet studie... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå