Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) Jeg er hobby ornitolog, så jeg skriver nok mer med hjertet enn med hodet her. Personlig har jeg aldri kunnet forstå at Rønnebergfjellet med et unikt fuglefjell ble revet. Hvor kortsiktig tenkt etter min mening, ikke bare ble fuglefjelltet sprengt i filler, men samtidig ble også den vakre rønnebergvillaen i jugend stil på toppen fjernet. Dette er et meget godt eksempel på irreversibel miljøinngrep og politikk. Begrunnelsen for å sprenge bort fuglefjellet var i følge dagens dokumentar på NrK 2 http://tv.nrk.no/serie/bykjaerlighet/mdfp13001114/sesong-1/episode-2 at der var for lite plass i Ålesund. Hva mener andre? Endret 3. juni 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
EastWest Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Ah du er Ålesunder. Vice Versa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Nei, jeg er Haugesunder, men har bodd mesteparten av mitt liv på Østlandet. Har kun vært i Ålesund en gang. En veldig vakker by. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Der er ett fuglefjell på Ronde også, Ålesund trengte plassen og selv idag er mitt hjemsted overraskende trangt. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Å rive fjellet og villaen hadde nok ok argumenter i sin tid. Men for et håpløst resultat! Norges styggeste rådhus(ikke er det noe bedre etter den nylige renovasjonen) og et kjøpesenter som ikke har livets rett(hva i alle dager skal man med tre kjøpesenter i Ålesund?). Uansett, riving av slike kulturskatter burde vært straffet. Generelt burde vi straffe slike håpløse politiske vedtak. Når skal vi begynne å stille politikerne til ansvar for sine handlinger? De blir mektigere og mektigere og tar seg stadig mer til rette. Våre såkalte "folkevalgte" tjener godt på godtroende nordmenn! Sikkert noen som tjente gode penger på riving av fuglefjellet også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Det vil alltid måtte være ein balansegang mellom bevaring og utvikling. Alle byar treng utvikling og fornying, dersom dette ikkje skjer så vil byane dø ut og forfalle. Trikset er då å finne balansegangen mellom byutvikling og bevaring av det historiske. Men det slår meg som upraktisk å ha eit fuglefjell (eller andre typer vilt dyreliv) inne i ein by. Å etablere ein by betyr vell per definisjon at ein ofrer dyreliv, landbruksjord og andre naturresurrsar til fordel for urbanisering og effektivisering i form av mange boliger og tjenester på eit lite geografisk område. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Sånn sett har Ålesund misslykkes litt.. Moa.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) Uansett, riving av slike kulturskatter burde vært straffet. Generelt burde vi straffe slike håpløse politiske vedtak. Når skal vi begynne å stille politikerne til ansvar for sine handlinger? De blir mektigere og mektigere og tar seg stadig mer til rette. Våre såkalte "folkevalgte" tjener godt på godtroende nordmenn! Sikkert noen som tjente gode penger på riving av fuglefjellet også. Politikerne står da også til ansvar for sine handlinger. De kan stilles for riksrett, men det skjer bare unntaksvis og om man bryter loven. Jeg tviler på at (regulerings- og plan og bygnings)loven er brutt i dette tilfellet. Nå er saken også for lengst foreldet. Men et intervju står friskt i minnet mitt. I et intervju spurte Gro Halem Brundland om den største feilen hun hadde begått som politiker. Å tvinge gjennom utbyggingen av Alta Vassdraget svarte hun. Hun var voksen nok til å innrømme det. Det som forundrer meg er at det ikke er plass nok i Ålesund. Jeg kjenner ikke detaljene i topografien, men er det ikke bare å Bygge tuneller til andre steder som kan bebygges, eller blir avstanden for stor? Å sprenge seg plass til nye byggeområder. I disse tider med flom og ras, er det vel ingen ting som er bedre enn å bygge på fjell? Eller blir massene som må fjernes for store? Hvis det er riktig at plassen setter en grense, må jo uansett utvidelsen av Ålesund stoppe opp. Det er jo bare spørsmål om når denne grensen settes. Etter mitt personlige syn burde den grensen medført bevaring av fuglefjellet. Det ville vært eksotisk med et fuglefjell i en by i 2014. Man kan jo alltid substituere manglende areal med å bygge i høyden, utover i havet og som nevnt ovenfor sprenge bort fjell. Det har slik jeg forstår det ikke vært en mulighet. Men som nevnt, jeg er hobby ornitolog og synes beslutningen var tragisk. Den vanlige kvinne og mann vil vel helst bli kvitt måkene som skiter en i hodet og farger gatene hvite og glatte av fugledritt. Husk da at fugleskitt er den beste gjødsel, så man kunne ansatt en eller to personer til å feie opp fugledritten og selge den som eksklusivt gjødsel. Chile er jo kjent for sin eksport av fugleskitt - guano. Endret 5. juni 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå