Gå til innhold

Samsung magician gjenkjenner ikke SSD i ahci-modus - Vises som SCSI

Anbefalte innlegg

Samsung EVO 840

Gigabyte GA-MA78GM-S2H - Bios F11

Windows XP Home

Etter en bios-oppdatering ble jeg spurt om jeg ville endre til ahci under oppstarten, fulgte ikke helt med så rakk ikke å trykke. Da jeg kom inn i Windows oppdaget Samsung magician-disken, men da jeg rebootet igjen og valgte ahci får jeg beskjed om at den ikke finner noen Samsung SSD.

Har brukt device detect-funksjonen hos AMD og lagt inn seneste drivere.

Noen hadde hatt hell med eldre versjoner av Samsung magician, men det funket ikke på pcen jeg holder på med.

Dette kom da opp etter bios-oppdateringen:

gigabyte-ahci-mode.jpg

Pcen var stilt inn på ahci før bios-oppdateringen.

Har nå funnet ut grunnen, men det er verre med løsningen. SSDen kommer opp som SCSI i enhetsbehandlingen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Situasjonen er nok at disken har brukt AHCI modus før oppdateringen, men så revertert til IDE i en kort periode etter oppdateringen før du endret den tilbake - og nå kjører den på IDE slik at du ikke får bootet dersom du endrer til AHCI. Jeg regner med at dette er problemstillingen korrekt?

I så fall så må du gi beskjed til OSet av modus kommer til å endres ved neste oppstart og dermed kan klare å starte med AHCI modus, og det kan du gjøre ved å følge en lignende guide til dette:

http://www.askvg.com/how-to-change-sata-hard-disk-mode-from-ide-to-ahci-raid-in-bios-after-installing-windows/

sørg selvfølgelig for at du følger en guide som stemmer for OS versjonen du bruker da metoden sikkert kan variere litt avhengig av det. Jeg googlet bare "change IDE to AHCI" og fikk mange relevante treff der.

Søk "change ide to ahci xp" få får du masse relevante guider/artikler, her er en av mange for xp:

http://www.prime-expert.com/articles/a11/change-from-ide-to-ahci-without-reinstalling-windows-xp.php

Alternativt så vil problemet fikse seg om du installerer windows helt på nytt og lar AHCI være påslått under hele prosessen - men det er jo sikkert ikke det du vil - og guidene jeg linker forklarer hvordan du skal unngå å måtte gjøre en full reinstall. Dog... det er vel gjerne på tide å oppdatere OSet ditt snart uansett om du fremdeles kjører XP. Det begynner å bli håpløst udatert.... valget er ditt :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Den bootet helt fint da jeg endret til ahci også. Jeg har også reinstallert Windows nå for å se om det ble noen forskjell, men det ble det dessverre ikke.

Ser ut som at det ikke er noen løsning på det eller at det er normalt da.

XP er gammelt ja, ikke min pc, for enkelthets skyld kan det hende jeg bare lar den kjøre i ide. Fikk bedre sequential les / skriv i ide-mode, uten at jeg helt skjønner hvorfor.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...