Gå til innhold

Kunnskap er fremtidens olje!

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Kunnskap er fremtidens olje!

Det sa Statsminister Erna Solberg i dag på konferansen Arctic Frontiers som samlet over 1000 deltakere fra 25 land på universitetet i Tromsø. Hovedtemaet for konferansen var "mennesker i Arktis".

Regjeringen vil styrke Norges rolle som ledende forsknings- og utdanningsnasjon i Arktis, og økte i budsjettet for 2014 de samlede bevilgningene til forskning med 320 millioner kroner sammenlignet med Stoltenberg-II-regjeringens forslag. Studie- og forskningsprogrammer som styrker koblingen til næringsliv og industri får også økt støtte.

Kunnskapsutvikling og koblinger mellom forskning og næringsliv er viktig for at nordnorsk næringsliv skal kunne hevde seg i den globale konkurransen, og for at befolkningen skal ha spennende jobbmuligheter. Derfor er kunnskapsbasert næringsutvikling sentralt i den nye regjeringens nordområdesatsing.

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/nyheter/2014/kunnskap-er-fremtidens-olje.html?id=749525

Så får vi se om det blir mer enn fine ord for festtaler.

Ytterligere informason.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant tema.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er en bred satsing på "kunnskap" vi trenger, men at vi utdanner flere innen de fagfeltene vi trenger i dag, og sannsynlig kommer til å trenge fremover, som ingeniørfag og naturfag. Det hjelper ikke å satse på kunnskap i seg selv om alle skal være samfunnsvitere og humanister. Der synes jeg det er fint å se at den nye regjeringen faktisk også vektlegger nettopp koblingen mellom utdanning og næringsliv.

Å få folk over i de utdanningene vi faktisk trenger kan således absolutt være en enorm uutnyttet ressurs.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med kunnskap når det ikke er behov for kunnskap.

Amerika sa at de skulle løfte Afrika ut av fattigdom med utdanning. Nå har de fleste afrikanerne tatt utdanning og de har fortsatt ingen jobber.

En gutt som ble intervjuet er utdannet rørlegger og har ingen jobb. Kunnskap er ikke framtidens olje.

I Spania, Hellas og Frankrike er det fullt av kunnskap, men allikevel ikke nok jobber til alle.

Kunnskap er framtidens olje. Politikerne prater tull. Livserfaring er kunnskapens olje. Et papir vitnemål som bekrefter at du er utdannet til et yrke er ikke olje. Hva er denne oljekunnskapen verdt når det ikke finnes nok jobber til alle på grunn av et overbefolket land????

Vi i Norge har overutdanning. Dette vil si med andre ord ikke nok jobb til alle.

Lenke til kommentar

Å begrunne at det ikke er behov for kunnskap i Norge - satt på spissen - på bakgrunn av at en rørlegger i Sør-Afrika ikke får jobb, blir søkt i mine øyne. Rørlegger er verken noen spesielt høy utdanning eller er den typen kunnskap det siktes til i denne sammenhengen. Det man snakker om er er kunnskap som kan gjøre norsk næringsliv rustet til å konkurrere på det globale markedet. Det er allerede viktig i dag, men blir ennå viktigere den dagen oljen tar slutt, fordi vi da ikke lenger kan belage oss på å leve av en ressurs hvor etterspørselen tilnærmet gjennomgående har vært større enn tilbudet. Med vårt kostnadsnivå klarer vi ikke konkurrere i de arbeidskrevende næringene (råvareutvinning, jordbruk, lavteknologisk industri, etc.), så da må vi se til de høyteknologiske næringene - det er der vårt konkurransefortrinn ligger, og det er det som fremheves at må ivaretas og styrkes. Høres fornuftig ut i mitt hode.

Krisen i EU-landene er mer relevant, men det sier vel heller noe om at vi trolig må belage oss på en mer svingende økonomisk fremtid, igjen fordi vi mest sannsynlig ikke lenger kan belage oss på en hovedinntekt fra en næring med stabil etterspørsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å begrunne at det ikke er behov for kunnskap i Norge - satt på spissen - på bakgrunn av at en rørlegger i Sør-Afrika ikke får jobb, blir søkt i mine øyne. Rørlegger er verken noen spesielt høy utdanning eller er den typen kunnskap det siktes til i denne sammenhengen. Det man snakker om er er kunnskap som kan gjøre norsk næringsliv rustet til å konkurrere på det globale markedet. Det er allerede viktig i dag, men blir ennå viktigere den dagen oljen tar slutt, fordi vi da ikke lenger kan belage oss på å leve av en ressurs hvor etterspørselen tilnærmet gjennomgående har vært større enn tilbudet. Med vårt kostnadsnivå klarer vi ikke konkurrere i de arbeidskrevende næringene (råvareutvinning, jordbruk, lavteknologisk industri, etc.), så da må vi se til de høyteknologiske næringene - det er der vårt konkurransefortrinn ligger, og det er det som fremheves at må ivaretas og styrkes. Høres fornuftig ut i mitt hode.

Krisen i EU-landene er mer relevant, men det sier vel heller noe om at vi trolig må belage oss på en mer svingende økonomisk fremtid, igjen fordi vi mest sannsynlig ikke lenger kan belage oss på en hovedinntekt fra en næring med stabil etterspørsel.

Ikke undervurder rørleggerne. Det er de som renser kloakken vår.

Dritt, mat og fett i kloakken blir ikke automatisk fjernet av roboter enda.

Vi kan godt drite i kunnskap og gå tilbake til det grunnleggende som er.

1. Bøndere

2. Fiskere

3. Vedhoggere

Hjelper ikke med 1000000 filosofer som ikke kan gjøre noe annet enn å diskutere og diskutere. OH wait! Det er jo politikerne det. Diskuterer og diskuterer, men lite handling.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

Å få folk over i de utdanningene vi faktisk trenger kan således absolutt være en enorm uutnyttet ressurs.

Hmm, og hvem skal avgjøre hvilke utdanninger vi faktisk trenger?

Ett utdanningsråd av byråkrater og politikere?

...og utdanningsinnstitusjoner og næringsliv.

Lenke til kommentar

Ikke undervurder rørleggerne. Det er de som renser kloakken vår.

Dritt, mat og fett i kloakken blir ikke automatisk fjernet av roboter enda.

Vi kan godt drite i kunnskap og gå tilbake til det grunnleggende som er.

1. Bøndere

2. Fiskere

3. Vedhoggere

Hjelper ikke med 1000000 filosofer som ikke kan gjøre noe annet enn å diskutere og diskutere. OH wait! Det er jo politikerne det. Diskuterer og diskuterer, men lite handling.

Rørleggere gjør helt klart en viktig jobb, men noe annet var heller ikke poenget med det jeg skrev.

Vi kan sikkert gå tilbake til det grunnleggende, men jeg ser virkelig ikke poenget med å gå flere hundre år tilbake i utviklingen. Jeg tror heller ikke de fleste nordmenn er interessert i dette, så da er vi tilbake start: Hvordan skal vi opprettholde våre inntekter når oljen en dag tar slutt?

Det er vel heller ingen som snakker om å utdanne en million filosofer. Slik jeg forstår det, er det snakk om å sørge for at flere tar utdannelser næringslivet kan dra nytte av i konkurransen på det globale markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...