Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) Jeg merket meg noe interessant i dagens sending om Fotball VW 2014. Den nederlandske treneren mente at formasjonen 4-3-3 er best og bedre enn 4-4-2 som jeg ofte anser som den beste. Jeg regner for øvrig med at alle fotballelskere kommer til å sitte klistret til Tv skjermen fra den 12 juni og utover. Jeg har alltid elsket brasiliansk fotball, førts og fremst med Pele, Garincha ... men også med Bebeto og Romairio. Så spørs det om Brasil vinner på hjemmebane. Det er nermest et krav, men der er mange sterke utfordrere. VM i fotball 1950 da Brasil tapte 2-1 i finalen mot Uruguay på hjemmebane. Det er et sår Brasil enda ikke har kommet over. Den etter min mening beste finalen var finalen mellom Brasil og Italia i Mexico i 1970 der Brasil vant 4-1. Føl deg fri til å la dette bli en tråd om Fotball VM 2014 og trekk gjerne frem dine favoritt minner. Blir der noe mer minneverdig enn dette: https://www.youtube.com/watch?v=I4n1rt8ARts . Endret 16. juni 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Liten interesse for fotball VM her inne? Det har vært interessant å se hvilken formasjon de ulike lagene spiller med. Kommer aldri til å glemme kampen mellom Spania og Nederland. En av tidenes beste VM kamper etter min mening. Denne Morten Ramm "Vi ække med" VM 2014 sang er virkelig topp. Endret 16. juni 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Denne skulle ha vert i VM-2014-mappa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Glimrende kamp mellom Chile og Spania. Chile spiller 5 - 3 - 2 i forsvar og 4 - 3 - 3 i angrep. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Det finnes nok ingen "beste formasjon" i fotball. Jeg er selv trener for 16-åringer, og har forsøkt mye forskjellig: 3-5-2, 4-2-3-1, 4-4-2, 4-3-3 og 4-4-2 uten kantspillere (fire sentrale midtbanespillere). Av og til må du spille på motstanderens premisser, og av og til må du spille på det laget du har til rådighet. Men aller helst vil du selvfølgelig starte ut i en formasjon som du føler deg komfortabel med, og som du mener får det beste ut av spillermaterialet ditt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Enig i det og at et lag ikke spiller bedre enn det motstanderen tillater. Det er klart, møter du et meget offensivt lag som også har bedre individuelle spillere enn ditt lag, må utgangsformasjonen være defensiv, for eksempel 5 - 4 - 1 eller 5 - 4 - 2. Det er dog interessant at noen lag ser ut til å holde samme formasjon mer statisk, såvil i angrep som i forsvar, mens noen lag har forskjellig formasjon i angrep og forsvar. Personlig synes jeg England spiller meget dårlig taktisk, mens ovennevnte Chile var meget gode taktisk. De tillot ikke Spania å holde ballen i laget og la dem få småspille på sine premisser. Chile rev opp spillet og drev det inn i egen spillestil. Glimrende lag taktisk ihvertfall mot Spania. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Enig i det og at et lag ikke spiller bedre enn det motstanderen tillater. Det er klart, møter du et meget offensivt lag som også har bedre individuelle spillere enn ditt lag, må utgangsformasjonen være defensiv, for eksempel 5 - 4 - 1 eller 5 - 4 - 2. Her om dagen ledet jeg laget mitt mot en motstander de ikke hadde slått på sine åtte siste forsøk. De hadde gode sentrale midtbanespillere og gode midstoppere som var bra teknisk. Det jeg gjorde da, var å "overbemanne" midtbanen vår (jeg brukte fire sentrale midtbanespillere og INGEN kantspillere), samt at jeg plasserte to spisser på topp for å legge press på midtstopperne til motstanderen. Det resulterte i en suveren seier, uten at en formasjon alene skal ha æren for dét. Etter min mening er ikke formasjon i seg selv det viktigste, men derimot rollefordelingene: En spiller vil bevege seg såpass mye rundt omkring på banen at det er viktigere å fortelle han hvor han skal løpe, hvor han skal slå pasningene og hvem han skal spille ballen til fremfor å forklare hvor på banen han skal stå på utspill og i spill mot etablert forsvar. Endret 20. juni 2014 av LimeCanes Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Jeg tror formasjon og det rommet man tar på banen betyr veldig mye, Dersom denne formasjonen er godt innøvd og i tillegg fleksibel, slik at man bruker en annen i forsvar enn i angrep kan det bety mye. Men pratet om formasjon og rom må ikke gå på bekostning av å trene fotballferdigheter. Det må komme i tillegg. Jeg har spesielt sans for bekker som blir vinger i angrep. De må være hurtige (raske tilbake i forsvar) og ha god kondisjon. Den mest fundamentale feilen lag gjør er etter min mening at de blir for smale i angrep og de blir for forutsigbare med lange baller inn i sentrum. Teoretisk kan en spiller som (nesten) aldri har ballen være banens beste, for eksempel om han låser to til tre av mostanderens spillere i rommet rundt seg. Endret 20. juni 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Tragisk med Luis Suárez. Siden det er tredje gang han biter en motstander, må der være en kortslutning i mannens psyke. Han trenger psykiatrisk hjelp. Nå med 4 måneders utestengning og hele verdens fotballøyne rettet mot seg spørs det om han er ferdig som fotballspiller. Gleder meg mest til 8 delsfinalen mellom Brasil og Chile. Det ville vært en større tragedie for Brasil om de taper mot Chile nå enn da de tapte mot Uruguay i finalen i 1950. Man skal ikke undervurdere Chile som har spilt på seg selvtillit etter seieren mot Spania. Så det blir ingen "walk over" for Brasil. Endret 26. juni 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå