Gå til innhold

Er almennfaglig veldig tungt/kjedelig? erfaringer ønskes


Hidden

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå på allmen, men det blei til det fordi jeg kom meg ikke inn på media :evil:  

 

Allmen er det kjedligste og værste møkka jeg har vært med på og jeg anbefaler deg til å finne ut hva du vil bli før du søker. Du får like god studiekompetanse på de fleste andre linjene som du gjør på allmen.

 

men visst du er litt flink på skolen... ligger på 4 og 5.. er sikkert allmen linja for deg. skolelysa i gammleklassa mi liker seg der hvertfall. :shrug:

 

De faga man har hatt i alle år (uff) slik som norsk (spesielt), historie, sammfunnslære, gym og muligens også tysk er no dritt. Man blir så lei dem, går nå VK I allmen, og hater de overnevnte faga, mens jeg også har 2Fy og 2Mx som er nye og utfordrene fag, disse liker jeg.

 

Man må slite seg gjennom mange ørkentørre fag, men jeg håper det er verdt det når jeg slutter i 3. klasse og begynner på høyskole.

Du bør ikke være alt for skolelei, spesielt ikke hvis du må jobbe mye med ting for å lære dem. For forstår du ikke tingene mens læreren forklarer må du være forberedt på å bruke mye tid på å lære det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uff.. Jeg hater ALLE språk så allemn tar jeg ikke! har veldig lyst til å gå på elektro, men lurer på hvordan jobber det er å få der.. it og kumunikasjon høres spennende, men vet heller ikke om noen spesielle jobber der.. noen som vet?

 

|king_m|ephisto vet :D

 

ved "vanlige" elektro studieretninger, kan du jobbe med alt fra høy elektrisitet til lav. Vanligst er å montere elektriske systemer for bygninger som er under konstruksjon, men kan også jobbe som f.eks bredbåndmontør (som vi sikkert alle vet hvor mye de får pr jobb :-?) men egentlig, så er lønna er egentlig ikke så bra.

 

Du kan også gå GK Elektro -> VK1 Elektromekaniske Fag -> VK2 automatikkfaget, Da dette er et skjelden linje, så det gjelder å bo sted som har dette faget... Men studien er veldig elektro og pnaumatikk rettet (pnaumatikk trykkluft osv)

Når du er ferdig med utdanninga, kan du få jobber som "designe" og legge saker som samlebånd, automatiske rullebånd osv. godt eksempel på steder automatmekanikere har vært: Postens sorterings senter, kværner, t-banen (dør åpning og lukkesystem), og utallige andre steder som bruker trykklyft.

Disse tjener ganske bra med penger og er ganske "lille gutt" yrke da du gjør masse som var utrolig gøy når du var liten, og som du kanskje gjør når du er stor og.

 

ang it og kommunikasjon, så kan alle Grunnkursene gå videre til VK1 It og komm. så hvis du absolutt vil dette, råder jeg deg til å ta første året på elektro, bare for å se hvordan det er, og kanskje det skifter meninga di om å gå på it og kommunikasjon senere.

Lenke til kommentar
Mens alle mine venner som gikk på almen sleit, og innså ikke at når de var ferdig, så har de fortsatt like store muligheter som de hadde 1. mars på 10. klasse...
Jobbmuligheten for en på 19 med allmen i ryggen, er selvsagt mye større enn for en på 16 som bare har ungdomsskolen.

 

Mine meninger er at almenne fag er helt unyttige da høyere utdanninger er samma som å velge nytt grunnkurs... Og ha vitnemål til 3bortkasta år.
Eh? Selvsagt på man ha 3 år på vgs i ryggen før man går videre til høyere utdanning. Nivået er jo et helt annet på i høyere utdanning.

 

Jeg går på VK1 kjøretøy nå, og smiler av tanken at om 2år tjener jeg full lønn, mens mine venner må studere videre, og få full lønn noen år etter meg, på et eller annet kontorjobb og stresser med å taste inn dokumenter på data/eller driver salg, mens jeg gjør det jeg liker mest sammen de gutta jeg har mest felles med...
Herre min juldag hvor du generaliserer. Kontor jobb og salg er det eneste man får av høyere utdanning?? Med høyere utdanning kan man bli alt verden har å tilby! Mange flere muligheter en det man har etter 3 år på yrkesfag! Så se heller slik på det: Når vennene dine er ferdige med å studere får de jobber som er dobbelt så "kule" som din, og med dobbel lønn :p
Lenke til kommentar
Tar du bedøk ender du opp med studiekompetanse på link linje med allmenn, men du slipper c-språk i 3. samt at du ikke trenger å ta engelsk mer enn gk.  8)

 

Engelsk er studieretningsfag for begge allmen gruppene, trenger ikke ta det mer enn gk der heller. Jeg går vanlig allmen Vk I og har ikke engelsk, skal ta det neste år, av egen fri vilje.

Lenke til kommentar
Så, kan de av dere som tar almennfaglig kaste litt lys over saken og bidra med deres erfaring så langt, hvor gamle dere er og hvorvidt dere tar det som brevkurs eller på skole?

 

Er snart 18, går VK2 allmenn - må si hele greien har vært ganske plankekjøring hittil. Alt er vanskelig dersom du ikke jobber med det, selvfølgelig, men klarer du å bruke en passende mengde tid på skolen, kan det umulig være noe problem for noen som helst.

Lenke til kommentar

er du ikke ekstremt skolelei, og ikke er av de som har tungt for det vil jeg anbefale allmennfag!

jeg går gk, og har ennå ikke åpnet bøkene hjemme, likevel ligger jeg på ca.4 i alle fag. har tenkt å begynne med å følge med i timene så skal jeg opp på 5 i nesten alle fag!

 

men ikke gå idrett om du ikke skal satse! mange gjør det men finner ut at det blir for drygt, så mister de noen fag, og får ikke samme muligheten til studieretningsfag, så blir alt bare dumt.... :roll: hva jeg nettop sa forstår jeg nesten ikke selv men men.... prøv å forstå :D

Lenke til kommentar
er du ikke ekstremt skolelei, og ikke er av de som har tungt for det vil jeg anbefale allmennfag!

jeg går gk, og har ennå ikke åpnet bøkene hjemme, likevel ligger jeg på ca.4 i alle fag. har tenkt å begynne med å følge med i timene så skal jeg opp på 5 i nesten alle fag!

 

men ikke gå idrett om du ikke skal satse! mange gjør det men finner ut at det blir for drygt, så mister de noen fag, og får ikke samme muligheten til studieretningsfag, så blir alt bare dumt.... :roll: hva jeg nettop sa forstår jeg nesten ikke selv men men.... prøv å forstå :D

 

:yes: enig med deg.

Jeg går også GK og har nesten ikke åpnet bøkene enda, eneste du trenger å gjøre er å lese litt før prøver, lever rapporter og følg med i timene.

Lenke til kommentar
Blir feil dette her... :roll:

 

Allmenn er ikke så mye slit, men det er mye kjedelige timer / fag. Dessuten er det mange som vet hva de skal gå selv om de velger allmenn, det er bare det at det er greit å lære det vi lærer, slik at man får med seg litt ballast videre i livet. Man kan dessuten ikke bare cruise gjennom livet slik som du gjorde på skolen, for en eller annen gang i livet blir man nødt til å gjøre ting som er kjedelige også, så hvorfor ikke like godt lære det med en gang? :)

 

Jeg snakker ikke om kun å cruise gjennom skolen, men i forhold til allmen er det jeg går ingenting. Jeg lærer ting innenfor det feltet jeg har lyst til å jobbe, mens allmen-elever proppes med info de driter i og glemmer 80% etter to uker (det er fakta). Tviler på at allmen elever er mye mer kompetente enn oss andre fordi de har slitt mer.

 

Har jeg lyst å jobbe innenfor media, da går jeg media. Har jeg ikke peiling, går jeg allmen.

 

For å si det sånn, nå er det snart et halvt år siden vi hadde siste delen med undervisning, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har glemt 80%, selv om du prøver å overbevise oss om at det er fakta.

 

I såfall er det VELDIG slappe folk du har snakket med, som ikke følger med.

det er du alene om... jeg har glemmt 80% av det vi har lært nåt timen er over!!!

den ene læreren som jeg hater... jeg konsentrerer meg myye om hennes "feil" for å si det til moren min når hun kommer hjem.. ...når timen er over.. så er allt borte... og jeg sliter noe veldig... med 4ere... liker 5ere myyye bedre...

forresten.. kan dere gi meg også noen tips til videre utdanning??

hva med IT.. vil tidene forandre seg??

eller snekker.. hva med det??

Lenke til kommentar
det er du alene om...  jeg har glemmt 80% av det vi har lært nåt timen er over!!!

den ene læreren som jeg hater... jeg konsentrerer meg myye om hennes "feil" for å si det til moren min når hun kommer hjem.. ...når timen er over.. så er allt borte... og jeg sliter noe veldig... med 4ere... liker 5ere myyye bedre...

forresten.. kan dere gi meg også noen tips til videre utdanning??  

hva med IT.. vil tidene forandre seg??

eller snekker.. hva med det??

 

Sånn som norsk, for eksempel?

Lenke til kommentar
Så se heller slik på det: Når vennene dine er ferdige med å studere får de jobber som er dobbelt så "kule" som din, og med dobbel lønn :p

Om den er kul kommer ann på enkeltperson... enkelte som absolutt vil bli vitenskapsmenn, mens andre absolutt ikke vil...

Dessuten er eneste jobber som man kan studere videre på etter almenn, jurister, spesialiserte leger, finans menn ol. Hvis jeg studerer like lenge som en skulle studere etter lærling tida mi, til sivilingenør, så tjener jeg MYE mer, +sikra jobb, +jobber med det jeg liker...

 

Yrkesfaglig-går du for det du aller helst vil bli

Almenn-går du for penger

Yrkesfaglig med like mye påbygning som almenn- går du for begge deler.

Lenke til kommentar

Kansje mange går på allmen for penger, men det er også mange som gjør det fordi de ikke vil bli rørleggere, eletrikere, eller andre håndtverkere.

Men faktisk har lyst til å utdanne seg til vitenskapsmenn, tror ingen av dem gjør det for pengene. Kan du tenke deg noe så kjedelig som å forske i ting du ikke bryr deg om?

 

Hvis du skal bli sivilingeniør må du ta et allement påbyggningsår, da tar du "vanlig allemen" på 1 år isteden for tre. Men, i tilegg må du ta et tress kurs i sommerferien/ i studieåret på høyskole for å komme på nivå med de som går ut med allmen.

 

Mine planer er å gå for elektro ingeniør, og jeg valgte allmen fordi jeg ville ha tid til å lære det jeg trengte, du tar selvfølgelig ikke allmen for å bli en håndtverker, men du ligger mye bedre ann (til høyskole) i forhold til de som zooomer gjennom vårt pensum på et år.

 

Det skal jo også være sagt at du som har en grunnutdannelse innen et yrkesfag, og en ingeniør utdanning, er ettertraktet fordi du kan være praktisk siden du har lært en del ting som ligger under det du driver med.

Men, velger du denne løsningen må du jobbe for det, og jeg skal ikke legge skul på at jeg hadde måtte slite for det.

Lenke til kommentar

Fordelen med å gå på allmennfag er vel hovedsakelig at man kan velge ganske så nyttige studieretningsfag som man ikke får med seg fra yrkesskolen, dvs. 2- og 3- MX(matte), 2-og3-FY(fysikk), 2-og3-KJ(kjemi) og 2- og 3-BI(biologi).

 

Dette er fag som er fordelaktig å ta om man har tenkt å ta høyere utdannelser innefor universiteter og høyskoler. Jeg personlig tok 3 års videregående skole med allmennfag fordi alle kameratene begynte der, fordi jeg ikke hadde annet å gjøre og litt på grunn av at skolen gir gode kunnskaper som er nyttige senere i livet.

 

MEN faktum er at det var veldig vanskelig å få gode karakterer. Jeg måtte til tider jobbe ræva av meg for å oppnå tilfredsstillende, spesiellt i matte og tysk. Men det har selvfølgelig mye med interesse å gjøre.

 

Personlig vil jeg si at 1. klasse var greit, 2.klasse ekstremt slitsom og 3.klasse KJEDELIG (Religion) med lite arbeid (forruten eksamen).

 

Personlig vil jeg anbefale å ta veldig enkle fag som privatist. Eksempler på dette er religion, geografi, engelsk og enkelte studieretningsfag. Da får man langt mer tid til å studere vanskelige fag. Tar man vanskelige fag får man også mer studiepoeng som drar opp snittet!

 

Mitt tips er med andre ord at man bør ta realfag selv om det er kjedelig. Det som teller er om man har evne til å få greie karakterer i fagene uten så mye arbeidsinnsats. Slik var det iallefall for meg. Gjorde ikke en drit i matte, men fikk greie karrakterer.

 

Med andre ord; ikke velg Psykologi A og B ovenfor 2MX og 3MX fordi du får 5 istedet for 4 på vitnemålet i faget. Du får jo tross alt 7 vektall hvis du velder realfag.

 

:D

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Nå drar jeg opp en veeeldig gammel tråd her....

Men er vel kansje bedre en å starte en ny.

 

Jeg går nå på ungdomsskolen, og er veldig interessert i kjemi.

Planen er å begynne på allmennsfag, men er litt interessert i å høre gode alternativer/erfaringer.

Det er visst mulig å velge kjemi(+fysikk&matematikk) på VGS, for så å arbeide ekstra mye med dette?

Jeg interesserer meg også litt for elektro, men ønsker ikke å begynne på elektrolinje.

Så, må jeg vente til jeg er ferdig ned VGS for så å studere kjemi(kjemiingeniør?)

eller kan jeg velge en egen kjemilinje?

Dette vil vi jo bli informert om på skolen, men er litt interessert i andres erfaringer.

Endret av varmit
Lenke til kommentar

Første året er for det meste lagt opp for deg, du må velge mellom vanskelig og lett matte, og hvilket 2. fremedspråk du skal ha.

 

Andre året er anerledes, da har 12-15 obligatoriske timer, (litt etter hvilke fag du har osv.) og så får du velge resten. Det eneste kravet til hva du velger er at timene ikke krasjer, og at du i løpet av de to neste årene (2. og 3. året) har tilsammen 30 timer i uka. Så du kan ha 28 timer i uka andreklasse, og 32 timer i tredjeklasse. :)

 

 

EDIT: Var nok ikke nødvendig å bumpe forresten. :)

Endret av Islanbadsj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...