sevs Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Hei, skal ha eksamen i morgen. Fåkk ippgaven om den kalde krigen og har valgt å sette meg inn i romkappløpet. Ting jeg bør nevne etc Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) Våpenkappløpet, hvordan det klarte å forbli en kald krig og ikke utviklet seg til en "varm" krig. Terrorbalanse: USA og Sovjetunionen angrep ikke hverandre grunnet frykt for å bli angrepet tilbake. De visste at hvis de angrep, kunne motparten svare sterkere tilbake og at det ville ødelegge for dem. Et angrep på motparten betydde at de ødela for seg selv. Grunnet at begge hadde atomvåpen, gjorde frykten for en atomkrig at det ikke utbrøt varm krig og at det forble en kald krig. Terrorbalanse bidro til at det ikke ble en varm krig, grunnet denne frykten. Både USA og Sovjetunionen hadde nok atomvåpen til å destruere motparten, og begge visste at et angrep på motparten ville bety å ødelegge for seg selv. Derfor unngikk de å bruke atomvåpen, frykten for atomvåpen medførte at det forble en kald krig. Hadde derimot kun den ene parten hatt atomvåpen, eller ingen av dem ville det med større sannsynlighet brutt ut varm krig. Romkappløpet var en kamp om teknologi og makt. Gjennom triumfer og seire innen romfart, ønsket begge parter å vise at "de er best". Det var vel USA som vant romkappløpet i 1969. Da kan du jo også komme med konspirasjonsteoriene som handler om hvorvidt månelandingen var falsk og iscenesatt eller ikke. Endret 3. juni 2014 av StilleVann Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Hvilket nivå er dette på? Dersom det er 10. klasse, er temaet romkappløp helt greit. Er det derimot snakk om en eksamen i historie (VG3), vil jeg tro at romkappløpet blir noe tynt. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Selv om det er 10.trinn bør du nok drøfte og reflektere hvis du satser på høyeste karakter. Med mindre det blir for omfattende, kan du jo snakke om på hvilken måte den kalde krigen har påvirket verden, og hvilke konsekvenser den hadde. Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Evnen til å drøfte og reflektere er utvilsomt noe sensor kommer til å se etter på eksaminasjonen, ja. Disse tingene utgjør en viktig del av læreplanmålene, og dersom du sikter høyt, må dette være med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå