Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne straffen akseptabel eller hårreisende?

Anbefalte innlegg

Heisann.. for 3-4 uker siden mistet jeg lappen pga det her (skrevet av politimannen som "tok" meg":

10445971_10153360795572619_1090707106519

Av dette ble det 3 mnd uten lappen, de krevde at jeg tok full ny førerprøve, 6000 i bot og en latter fra meg. JEG syns dette er helt absurd egentlig. Jeg gasset KANSKJE litt på mer enn gjennomsnittet ville gjort, men dette var absolutt ikke til fare for noen og hadde det kommet noe ut i veien kunne jeg bare toucha bremsen for å stoppe for tingen/personen. Jeg syns boten er for høy, det er for lenge uten lappen mens verst av alt... NY førerprøve? Hva faen.. Så kan jeg jo da vedta forelegg og ikke vedta det. Her står det:

post-132517-0-64238300-1401814628_thumb.jpg

Så hva tror dere? Jeg vet selv at det ikke var så ille. Men mamma synes jeg skal vedta det så slipper vi noe ev.t høyere straff. Men hvor mye sjans er det for at jeg kan få lengre tid/saksomkostninger osv osv. Håper noen med god logikk og rettsvitenskap kan svare meg! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greit. Måten du ordlegger deg på om hendelsen viser at du trenger litt mer opplæring. Det norske bøtenivået er kanskje litt høyt, men det er en annen diskusjon.

Kan du ikke henlegge din omtanke jf. §3 ordspråk i norsk lovdata om mitt ordforråd?

neida.. men se bort fra hva jeg har skrevet... der jeg beskrev hva jeg gjorde er riktig...

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om vokabularet ditt, men om dette:

Jeg gasset KANSKJE litt på mer enn gjennomsnittet ville gjort, men dette var absolutt ikke til fare for noen og hadde det kommet noe ut i veien kunne jeg bare toucha bremsen for å stoppe for tingen/personen.

Spørsmålet er ikke om det var til fare for noen, men om det kunne vært det. Med mindre dette gikk svært sakte, tror jeg ikke noe på at du hadde klart å stoppe for en som plutselig dukket opp bak bussen.

Du gasser rett og slett ikke på når du kjører forbi buss på holdeplass.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du komme med litt mer informasjon? Hva var fartsgrensen på stedet? Hvor fort kjørte du? Hvor høy fart kom du opp i ved akselerasjon forbi bussen? Var det fotgjengerfelt rundt bussholdeplassen? Boligfelt? Mange biler på veien? Fotgjengere i fotgjengerfelt o.l?

Fartsgrense 30. Kjørte i kanskje 20 maks eller noe. Er usikker, ikke noe høyere enn 20 hvertfall. Det var fortgjengere som gikk på bussen. Ikke boliger, ingen biler jeg så foran eller bak. Ingen forgjengere i gangoverfelt.

Lenke til kommentar

Fartsgrense 30. Kjørte i kanskje 20 maks eller noe. Er usikker, ikke noe høyere enn 20 hvertfall. Det var fortgjengere som gikk på bussen. Ikke boliger, ingen biler jeg så foran eller bak. Ingen forgjengere i gangoverfelt.

Jaha. Jeg bare får det ikke helt til å stemme. Du sier selv du kjørte i "maks 20 kmt" men likevel klarer du å miste lappen for å kjøre uaktsomt? Hvis du kjørte i maks 20 kmt, var dette før eller etter akselerasjon? La du deg ut i motgående felt da du passerte bussen?

Du sier det var ingen fotgjengere i gangoverfeltet - vil dette si at det var et gangoverfelt i nærheten av der du kjørte? Da har det lite å si om det var mennesker i det eller ei.

Endret av Dysfunctional
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha. Jeg bare får det ikke helt til å stemme. Du sier selv du kjørte i "maks 20 kmt" men likevel klarer du å miste lappen for å kjøre uaktsomt? Hvis du kjørte i maks 20 kmt, var dette før eller etter akselerasjon? La du deg ut i motgående felt da du passerte bussen?

Du sier det var ingen fotgjengere i gangoverfeltet - vil dette si at det var et gangoverfelt i nærheten av der du kjørte? Da har det lite å si om det var mennesker i det eller ei.

Gangfelt foran bussen ja.. Jeg la meg litt over i andre kjørefeltet for å oppnå ekstra sihhermetsmargin, noe jeg alltid gjør bevisst,20 kmt ETTER aks...

Lenke til kommentar

Irrelevant? Bortsett fra datoene er det så vidt jeg kan se ingen tall i grunnlaget for boten. Altså blir du straffet for atferd heller enn at du har brutt en tallfestet grense. Da handler dette om holdninger.

Du kommer plutselig med "dette handler mer om holdninger enn matte"

Det blir som å skrive: Jeg skal ha grøt til middag

Lenke til kommentar

Gangfelt foran bussen ja.. Jeg la meg litt over i andre kjørefeltet for å oppnå ekstra sihhermetsmargin, noe jeg alltid gjør bevisst,20 kmt ETTER aks...

Det var 30-sone, gangfelt, du la deg over i motgående felt for å forbipassere en buss? Tror ikke du har noe å tjene på å ikke godta her...

Kan du være grei å slutte å dra inn meninger som er totalt irrelevant for min problemstilling og min potensielle straff? Dersom du har noe å tilføye ønsker jeg at du sender meg en PM

Dine holdninger er meget relevante i denne saken, det er tross alt de som landet deg i denne situasjonen.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Irrelevant? Bortsett fra datoene er det så vidt jeg kan se ingen tall i grunnlaget for boten. Altså blir du straffet for atferd heller enn at du har brutt en tallfestet grense. Da handler dette om holdninger.

Du kommer plutselig med "dette handler mer om holdninger enn matte"

Det blir som å skrive: Jeg skal ha grøt til middag

Nei, det jeg sier er at det ikke er så mye hjelp i å regne på fartsgrenser, så lenge du har blitt bøtelagt for at en politimann har sett deg kjøre og stemplet kjøringen din som farefull og uaktsom. Han nevner ikke fartsgrensen med et ord. Dette handler om din holdning til trafikksikkerhet, det er den du straffes for.

Lenke til kommentar

Slik du forklarer det synes jeg det høres strengt ut, har ingen erfaring med hvordan slike ting utspeiler seg ved å ikke godta, men tror det er stor sannsynelighet for at det kan bli henlagt. Jeg ville ikke godtatt... Skal sies at politimannens ord veier tyngre enn ditt i en eventuell rettsak.

Lenke til kommentar

Kan/vil kameraten din støtte din versjon av kva som hendte?

I utgangspunktet så er det ikkje så mykje du kan gjere anna enn å vedta bota. Dersom du nekter og saka kjem for retten så vil det være ditt ord mot politimannens ord. I dette scenarioet vil du ha alle odds mot deg. Politimannen har høgare truverdigheit enn deg (sida han ikkje har personleg interesse eller grunn for å lyge), samt at politimannen nok har meir trafikkerfaring enn deg og vil såleis kunne argumentere med at din versjon berre er eit bevis på at du ikkje har nok erfaring til å kunne bedømme din eigen oppførsel i trafikken.

Om kameraten din går god for din versjon så vil det hjelpe litt, men han er fortsatt ikkje eit nøytralt vitne.

Men det du kan gjere før du vedtar bota er å prøve å finne tak i kven det var som kjøyrde bussen (alternativt passasjerar som såg situasjonen), om du får bussjåføren til å bevitne at du ikkje var utaktsom så vil du begynde å nære med ei god sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...