Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Lønn for dugnadsarbeid?(Borettslag)


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i ett borettslag der vi betaler en fast sum i måneden som går til nedbetaling av fellesgjeld samt andre utgifter og vedlikehold. Jeg reiser en del og er som regel borte når det blir holdt dugnad, men når jeg har muligheten er jeg med.

 

Sist dugnad var jeg bortreist og fikk ikke muligheten til å hjelpe til, men da jeg kom hjem så jeg at de som hadde møtt opp hadde fått betalt 100,- pr time "jobbet" under dugnad. Noe jeg føler er veldig rart da dugnad skal være gratis "arbeid".

 

Mitt spørsmål er følgende:

Er dette noe styret kan bestemme? Er det i hele tatt lov?

 

Mine bekymringer er jo at dette kan bli en relativt stor utgift for borettslaget da folk bare kan møte opp og drive dank i noen timer for så å få betalt. Som igjen fører til dyrere husleie, noe jeg så klart ikke ønsker.

 

Det har også blitt sagt at folk kan hente maling og male når de har tid for så å få betalt for det, dette kan jo også missbrukes ved å "fakturere" mange timer uten å gjøre særlig arbeid om ingen er der til å følge med om de faktisk jobber.

 

For meg virker hele opplegget veldig rart, dugnad skal vell være frivillig arbeid? Eller er det bare jeg som er rar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er lov så vidt jeg kan se i denne utfyllende artikkelen: http://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/article900748.ece

 

Jeg synes også at det er helt riktig at de som møter opp får betalt for det da jeg er mektig irritert over de som bare sluntrer unna og ikke tar sin sosiale plikt i et borettslag. Det beste i slike sløve borettslag er å avskaffe alt som heter dugnad og hyre inn folk til å gjøre det. Dette medfører økte felleskostnader som fordeles broderlig på alle andelseiere.

Lenke til kommentar

Helt ærlig: Det er bare du som er rar. Du stiller ikke opp på dugnad, men irriterer deg over at de som gjør det får godtgjørelse? wow...

 

Som sagt, jeg stiller opp når jeg har mulighet(er hjemme) men det er ikke alltid jeg er.

 

Du har forøvrig en latterlig tone til folk du ikke kjenner, en moderator bør oppføre seg mer ryddig imo.

 

Jeg har ingen problem med at folk får betalt, jeg synes bare ordet dugnad blir feil å bruke om man skal få betalt. Da er det arbeid. Ser heller at de leier inn en form for multiservice/vaktmester tjeneste og betaler de i steden og får utført skikkelig arbeid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde du heller foretrukket at de hadde den tvilsomme praksisen noen har med å ilegge gebyr til de som ikke deltar?

 

Her hos oss får de som er med på begge dugnadene ila året et avslag på 1 av husleiene. - Litt irriterende når man bare får vært med på 1 av de, men livet er for kort ..... ;)

Lenke til kommentar

Hadde du heller foretrukket at de hadde den tvilsomme praksisen noen har med å ilegge gebyr til de som ikke deltar?

 

Etter det jeg har forstått er ikke dette lovlig, ikke noe jeg har undersøkt grundig men var det som kom opp når jeg prøvde å google meg frem til svar i går.

 

Det er ikke det at de får betalt som er problemet, er heller arbeidet og faktisk hvor mye arbeid som blir utført. Jeg synes det er en dårlig invitering av borettslaget og ønsker ikke å betale for det. Om de hadde brukt ett firma til dette så hadde jeg gledelig betalt da det hadde vært en god løsning, slik de holder på nå "melker" de bare kassen imo(Det bor mange "navere" her for å si det slik).

Lenke til kommentar

Dersom det er slik du framstiller det at ordningen utnyttes så sender du en mail til styret der du redegjør for ditt syn på saken (at ordningen utnyttes) og forslag til hvordan det kan forbedres (innleie av folk til å rydde 2 ganger i året).

 

Siden dugnaden ikke bare har med arbeid rundt borettslaget å gjøre, men også har et sosialt aspekt ved seg (bli bedre kjent med dine naboer og senke terskelen for konflikter), så bør du i samme mail foreslå at beboernes dugnad erstattes med en eller to borettslagstillstelninger med grilling, flytende godsaker og hyggelig sosial sammenkomst på borettslagets regning.

 

Viktig å framstille dette på en så saklig og nøytral måte som mulig slik at du ikke, som i denne tråden, fremstiller deg selv som en grinebiter.

Lenke til kommentar

Dersom det er slik du framstiller det at ordningen utnyttes så sender du en mail til styret der du redegjør for ditt syn på saken (at ordningen utnyttes) og forslag til hvordan det kan forbedres (innleie av folk til å rydde 2 ganger i året).

 

Siden dugnaden ikke bare har med arbeid rundt borettslaget å gjøre, men også har et sosialt aspekt ved seg (bli bedre kjent med dine naboer og senke terskelen for konflikter), så bør du i samme mail foreslå at beboernes dugnad erstattes med en eller to borettslagstillstelninger med grilling, flytende godsaker og hyggelig sosial sammenkomst på borettslagets regning.

 

Viktig å framstille dette på en så saklig og nøytral måte som mulig slik at du ikke, som i denne tråden, fremstiller deg selv som en grinebiter.

 

Du blir veldig fort "that guy", spørs om det er verdt 100,- i ny og ne ^^

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt! Du må ha en viss peil på hvilke folk som sitter i styret og hvordan stemningen i borettslaget er. Dersom det består stort sett av nav'ere som tror at borettslagets midler kommer som manna fra himmelen og ser på disse hundrelappene som kjærkommen inntekt så er det best å skygge banen. Det er utrolig hva som trumfes igjennom på diverse generalforsamlinger i landets borettslag.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Sist dugnad var jeg bortreist og fikk ikke muligheten til å hjelpe til, men da jeg kom hjem så jeg at de som hadde møtt opp hadde fått betalt 100,- pr time "jobbet" under dugnad. Noe jeg føler er veldig rart da dugnad skal være gratis "arbeid".

For meg virker hele opplegget veldig rart, dugnad skal vell være frivillig arbeid? Eller er det bare jeg som er rar?

Jeg synes dette var en flott løsning hvis borettslaget har økonomi til det. Det er mye bedre å belønne de som stiller opp enn å gjøre som en del andre borettslag og sameier har gjort når de straffer de som ikke kan/vil stille opp med krav om betaling/bot.

Lenke til kommentar

 

Sist dugnad var jeg bortreist og fikk ikke muligheten til å hjelpe til, men da jeg kom hjem så jeg at de som hadde møtt opp hadde fått betalt 100,- pr time "jobbet" under dugnad. Noe jeg føler er veldig rart da dugnad skal være gratis "arbeid".

For meg virker hele opplegget veldig rart, dugnad skal vell være frivillig arbeid? Eller er det bare jeg som er rar?

Jeg synes dette var en flott løsning hvis borettslaget har økonomi til det. Det er mye bedre å belønne de som stiller opp enn å gjøre som en del andre borettslag og sameier har gjort når de straffer de som ikke kan/vil stille opp med krav om betaling/bot.

 

 

Det er jeg enig i, men i dette tilfellet lurer ser jeg en mulighet for at dette kan utnyttes av de som bor her og at kvaliteten på arbeidet mot pengene brukt er lite verdt det. Har hatt situasjoner tidligere der folk har påtatt seg å male deler av huset til andre beboere der arbeidet var mildt sagt dårlig og slurvete. Jobben skulle egentlig utføres av håndtverkere men noen av leilighetene ble malt av beboere mot at de fikk betalt.

Lenke til kommentar

Då trur eg at du skal bruke det som argumentasjon, at betalinga for dugnadsarbeidet er for god i forhold til arbeidet som blir utført.

 

I utganspunktet høyrest dette ut som ei god løysning for å få gjennomført nødvendig vedlikeholdsarbeid. Skal ein leige inn profesjonelle aktører til slikt arbeid så koster det langt meir enn 100 kroner timen.

 

Det at ein kan jobbe på andre tidspunkt og fakturere borettslaget i ettertid er jo også ei grei løysning som gjer at alle bebuerane (inkludert deg) har sjangs til å nyte godt av det same tilbudet sjølv om du er opptatt på den dagen som eigentleg var avsatt til dugnadsarbeid.

 

 

Men skal du argumentere mot denne løysninga så bør du vise til at arbeided blir for dårlig utført, dersom ein f.eks må male på nytt kvart år så hjelper det ikkje at arbeidet er billeg utført dersom ein proff maler kan utføre arbeidet slik at det held i fleire år.

Eg ville også ha argumentert med at denne ordninga straffer dei som ikkje er arbeidsføre nok til å utføre dugnadsarbeid, men som kanskje vil delta i det sosiale rundt dugnaden (styret skal bidra til sosialt fellesskap). I mange burettslag så er det slik at dei oppfordrer alle til å møte på dugnaden, og der ein ber dei som ikkje er i stand til å utføre fysisk arbeid om å bidra med å ta med ei kake eller liknande.

Dersom ein kun betaler dei som er arbeidsføre, så vil dette gjære at dei som er arbeidsuføre ikkje får delta i det sosiale aspektet rundt ein dugnad.

Lenke til kommentar

 

Helt ærlig: Det er bare du som er rar. Du stiller ikke opp på dugnad, men irriterer deg over at de som gjør det får godtgjørelse? wow...

 

Som sagt, jeg stiller opp når jeg har mulighet(er hjemme) men det er ikke alltid jeg er.

 

Du har forøvrig en latterlig tone til folk du ikke kjenner, en moderator bør oppføre seg mer ryddig imo.

 

Jeg har ingen problem med at folk får betalt, jeg synes bare ordet dugnad blir feil å bruke om man skal få betalt. Da er det arbeid. Ser heller at de leier inn en form for multiservice/vaktmester tjeneste og betaler de i steden og får utført skikkelig arbeid.

 

 

Jeg forstår ikke - du har problemer i første post med kostnaden dette påfører dere, men du vil heller betale noen som sannsynligvis koster 400-800 kr i timen per pers fra et selskap for å gjøre jobben, minst 4-8 personer kan gjøre på samme tid....og mistanken din er at det egentlig er en pølsefest e.l.?

 

Jeg forstår godt Herr Brun sin reaksjon...og kommentaren om latterlig tone får vel stå for din regning ettersom jeg leser hele posten som latterlig sånn sett....med mindre du kan vise til at jobben er elendig utført/koster vesentlig mer enn "dugnaden" så ser jeg ikke noe grunn til å klage. For øvrig - "dugnad" er ikke _ensbetydende_ med gratis arbeid slik du synes å mene....men det er en kjensgjerning at det brukes kanskje av mange for å gjøre arbeid en ellers ikke vil betale noen for gratis...mens her har en valgt å belønne.

 

Jeg skulle ønske sameiet mitt gjorde det samme, så kunne vi kuttet ut den forbanna avtalen med vaktmester som ikke er spesielt bra uansett...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår ikke - du har problemer i første post med kostnaden dette påfører dere, men du vil heller betale noen som sannsynligvis koster 400-800 kr i timen per pers fra et selskap for å gjøre jobben, minst 4-8 personer kan gjøre på samme tid....og mistanken din er at det egentlig er en pølsefest e.l.?

 

Jeg forstår godt Herr Brun sin reaksjon...og kommentaren om latterlig tone får vel stå for din regning ettersom jeg leser hele posten som latterlig sånn sett....med mindre du kan vise til at jobben er elendig utført/koster vesentlig mer enn "dugnaden" så ser jeg ikke noe grunn til å klage. For øvrig - "dugnad" er ikke _ensbetydende_ med gratis arbeid slik du synes å mene....men det er en kjensgjerning at det brukes kanskje av mange for å gjøre arbeid en ellers ikke vil betale noen for gratis...mens her har en valgt å belønne.

 

Jeg skulle ønske sameiet mitt gjorde det samme, så kunne vi kuttet ut den forbanna avtalen med vaktmester som ikke er spesielt bra uansett...

 

 

Jeg vil ikke betale ekstra for arbeid jeg ikke føler er verdt å bruke penger på, altså arbeidet utført er dårlig og timer brukt på arbeidet tror jeg kommer til å bli utnyttet for å "melke" kassen.

 

Vet ikke hvor du fikk pølsefest fra.

 

Men for å oppsummere, jeg ønsker ikke at ordningen skal utnyttes for så å dra opp prisen på husleien uten å gi meg noe for det.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje ventet og sett om ordningen faktisk ble utnyttet før jeg lagde bråk ut av dette. Det ligger i borettslagets egeninteresse å unngå slik utnytting så stort sett sørger de for at slike ordninger praktiseres fornuftig, selv om det sikkert finnes unntak.

 

Normalt er slike ordninger til borettslagets beste. Mange av jobbene som skal utføres trenger ingen kompetanse, men det er ikke billig å leie inn folk av den grunn. Da kommer det arbeidsgiveravgift, skatt, overhead og profittmarginer inn i bildet og arbeidet blir flerfoldig ganger dyrere enn en velorganisert dugnad, uten at kvaliteten blir bedre. Derfor tjener normalt borettslag på å investere noen kroner i insentivordninger for å folk til å stille på dugnad.

 

Hvis ordningen faktisk blir utnyttet (og i tilstrekkelig stort omfang til å nulle ut gevinsten) stiller jo ting seg annerledes, men der ville jeg ikke operert ut i fra en antagelse om at dette er tilfellet. Det er godt mulig at dette faktisk sparer beboerne (inklusive deg) for utgifter.

 

Still på årsmøtet og se hvor stor posten faktisk blir i regnskapet. Så kan du forsøke å regne på hva et par innleide håndverkere ville kostet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...