Gå til innhold

F.p tilgode- lønnslip

Anbefalte innlegg

Hei, har jobbet deltid i en butikk siden januar 2013. Har alltid lurt på hva F.p tilgode betyr. Jeg fikk ikke feriepenger i fjor sommer, men det var tydeligvis fordi jeg måtte ha jobbet ett år først elns. Nederst på lønnslippen står bla annet dette:

Forsk.tr, F.p grlag, Opptj.f.p , F.p.tilgode, og Rest frik.

Jeg har nå sagt opp og skal jobbe ut mnd, siste lønning får jeg da i slutten av mdn, skal jeg også ha utbetalt F.p.tilgode da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvor mye oppsparte feriepenger du har spart opp i løpet av året.

Mens du vil få utbetalt feriepengene du sparte opp i fjor, i år.

Mens de du har spart opp i år (som står på lønnslippen din) vil du få utbetalt neste sommer.

Dog, når du sier opp, så er det noen ganger at bedriften spør om du vil få det beløpet utbetalt samtidig. Det er vel noe ugunstig rent skattemessig vil jeg tro, så optimalt sett bør man velge å få det utbetalt neste år som vanlige regler tilsier.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du slutter skal du ha feriepenger opptjent i år utbetalt som del av sluttoppgjøret. Det er det ikke alle arbeidsgivere som vet om, men dersom du vil ha pengene nå (og ikke heller vil vente til neste år og dermed "tvangsspare") kan du jo minne dem på det.

Edit: Se der ja, nytt innlegg like før.

Rettslig grunnlag er for øvrig ferieloven § 11 (3):

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk for svar, en annen ting. I bedriften min får man lønn for forrige mnd. Altså lønna nå i mai var for det jeg hadde jobbet i april. Det jeg får i slutten av denne mnd er altså for timene jeg jobbet i mai. Må jeg da regne med å få lønna for juni (timene denne mnd) og feriepengene i juli?

Lenke til kommentar

Det er hvor mye oppsparte feriepenger du har spart opp i løpet av året.

Mens du vil få utbetalt feriepengene du sparte opp i fjor, i år.

Mens de du har spart opp i år (som står på lønnslippen din) vil du få utbetalt neste sommer.

Dog, når du sier opp, så er det noen ganger at bedriften spør om du vil få det beløpet utbetalt samtidig. Det er vel noe ugunstig rent skattemessig vil jeg tro, så optimalt sett bør man velge å få det utbetalt neste år som vanlige regler tilsier.

Om du får utbetalt feriepenger som er opptjent i år er disse skattepliktige - det vil bli trukket skatt av disse!

De aller fleste firmaer gjør dette - da de etter love har mulighet til å gjøre det. For ordens skyld feriepenger er ikke skattefrie, men du trekkes mer de andre 10,5 mnd ! Så altså ingen gave fra noen.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...