Gå til innhold

villstyrt økonomi


Anbefalte innlegg

Jeg har ei veninnde som kom til meg igår å var mwget rådvill iegen situasjon. Hun har bodd sammen med samboer i en annen kommune for en stund til forholdet raknet helt. Da de bodde sammen jobbet hun noe. Hun bestilte seg en ny tlf å tv som hun hadde ved daværende tidspkt rås til å betale ned. Dette blir da snudd på hodet da hun kommer tilbake til hjkommunen og står uten jobb og må få bistand fra nav. Nå har dette påhått et år og hun har ifølge hun etter hva jeg fprstår store gjeldssummer her og der. Og nå vet hun ikke hvahun skal gjøre. Hun har da også selvfølgelig betalingsanmerkninger og får ikke tatt oppe noe lån. Jeg er grønn på slike ting. Jeg lurer på hva hun kan gjøre i en slik situasjon. Selv vet hun ikke hva hun skal ta seg til eller gjøre med dette.

 

Hva kan hun gjøre? Kan hun gå å snakke med banken sin ? Setter stor pris på alt som evt kommer inn her.

Fra en desperat veninnde.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså.. Du sier det har pågått et år. Mener du at hun ikke har jobbet på 1år? isåfall er det kun latskap.

Hun får ikke tatt opp noe lån sier du så det hjelper ikke og snakke med banken da, men hun kan ringe alle kreditorene hun har lån hos og få til en avtale som passer best for seg, men hun må jo selvfølgelig vise vilje til og betale lånene sine. Og den eneste måten det er er og skaffe seg mer inntekt.

 

Men det kan vel ikke være såå stor sum. Men økt inntekten og ringe alle kreditorene. Dem blir glade om du ringer dem og forteller situasjonen istedenfor og ikke betale en eneste regning.

Lenke til kommentar

Ta først og fremst kontakt med NAVs gjeldsrådgiver, så kan sannsynligvis de hjelpe mer enn forumet kan, da de kan få sakens fulle opplysninger noe som gjør det lettere å komme med konkrete råd.

 

Men generelt: Hun må først få oversikt over sine samlede utgifter og inntekter. Så må hun se på hvordan hun kan øke inntektene og kutte ned utgifter. En måte å gjøre det på er ofte å samle all gjeld i ett, men det kan være vanskelig når man allerede har misligholdt eksisterende gjeld. Finnes det noen i familien som stoler på hennes betalingsevne og kan være villige til å kausjonere og/eller stille sikkerhet?

Lenke til kommentar

Okei. Ja familien hennes har alltid stilt opp. Men dette har hun valgt å ikke fortelle dem. Hvorfor fikk jeg ikke helt greie på, men hun har aldri harr økonomiske problemer før. Kanskje kan det være for at beløpene er store. Altså stor oppsamling på 2år.

 

Nei det er ikke rette plassen, helt klart. Men jeg fikk alle fall en start het :)

Lenke til kommentar

Tough love (Tøff kjærlighet) er det noe som heter. Du vil hjelpe en venninne ut av problemer og det er veldig bra gjort av deg - men du må være klar over at det da kanskje er du som må fortelle hun de kjipe tingene som ingen andre forteller henne, og det kan være vanskelig til tider, og det er en ganske omfattende jobb. Hvis du er klar over dette kan man begynne å se på problemstillingen;

 

Det vi vet om hun er ikke stort annet enn at hun ikke har fast arbeid av sine egne personlige grunner, og går på arbeidsavklaringspenger. Hun har endel gjeld, samt betalingsanmerkninger - og dette gjør at ett eventuelt nytt lån er helt ute av bildet (ikke å anbefale uansett).

 

Veldig enkelt forklart så må hennes første prioritet bli å skaffe seg en NØYAKTIG oversikt over hva hun skylder. Det vil si å ta opp telefonen og ringe de hun skylder penger, ikke vente til de ringer for å purre. Inkassobyråene har hundrevis / tusenvis av saker, hvor kun ett fåtall tar initativ til å løse sakene selv. Gjør dette, og kanskje man får litt velvilje når man senere skal bli enige om en betalingsplan ( for det er det som er målet her, gjelden vil ikke på magisk vis forsvinne, den må jobbes ned )

 

Når man nå vet hvor mye som skyldes - dette beløpet er gjerne høyere enn hva man ''trodde'' fordi man blir veldig flink til å lyve for seg selv i en sånn sak- kan man gå videre og se på hvilke inntekter man har, i dette tilfellet er arbeidsavklaringspenger som er en fast sum (66%) av tidligere inntekt. Er det mulig å øke inntektene på noe vis? Er hun 100 % ute av stand til å jobbe, eller kunne hun tatt på seg en jobb ett par ganger i uka? Nå kommer dette med tøff kjærleik inn i bildet, hvis du som hennes gode venninne VET at hun kan jobbe, men at det på ett vis er lettere å vente på pengene fra NAV, så trenger hun noen til fortelle henne hva som må til, selv om det kan være vondt å både være den som forteller det og være den som må høre det.

 

Med gjeld og inntekt på plass er det bare ett par ting igjen, og det er hva hun bruker i måneden på levekostnader. Husleie, strøm, internett, telefon, mat, kafé, shopping - You name it, alt skal med for å se hvor mye penger som går ut, og hvor man eventuelt kan kutte ned på forbruket.

Er det mulig for henne å bo hjemme en periode, eller er det tydelig at hun har dårlige vaner når det kommer til hvor pengene går, så må dette taes tak i.

Hun vil ha en kjiiiip periode foran seg hvor hun må sette nedbetaling av gjeld som høyeste prioritet, selv om man allerede ikke har så mye å rutte med vil det kanskje være ting man kan kutte ned på..

 

med dette avklart så har vi ett regnestykke, og nå setter jeg opp ett eksempel her, du må kanskje hjelpe hun å lage ett som er riktig for henne; arbeidsavklaringspenger utgjør 66% av inntektsgrunnlaget som vi for å ha noe å gå ut fra er 300 000 hvis hun tidligere har vært i full jobb med en moderat lønn.

 

Inntekt : 300 000 / 100 x 66% = 198 000kr / 12mnd = 16 500 før skatt: kr 11500 utbetalt hvis man regner med 30% skatt.

 

Utgifter: Boutgifter og levekostnader og forbruk og litt sparing etter at man har redusert dette så mye man klarer: 9000

 

Resterende til nedbetaling av gjeld: 11500 - 9000 = 2500.

 

Dette er selvfølgelig tall som er hentet ut i løse lufta, men poenget er å lage seg en oversikt over hva man har til rådighet og hva man bruker, populært kalt ett budsjett, og så bruke denne informasjonen og finne ut hvor mye man kan bruke på nedbetaling av gjeld.

I eksempelet mitt kan hun nå ringe tilbake til kreditorene, som nå med litt flaks er litt mer velvillige siden hun en gang tidligere har vist riktig initiativ til å løse dette, og fortelle at hun nå har muligheten til å betale ned (avhengig av hvor mange og hvor mye de krever) ett fast beløp i måneden for å redusere gjelden, og om de kan bli med på en nedbetalingsplan.

 

HVIS hun klarer å betale de 2500 i måneden vil hun på ett år betale tilbake 30 000kr, noe som i mine øyne skal være nok til å dekke en ganske heftig TV og telefon, selv med ganske mye påløpte renter og gebyrer.

 

Ett år er ingenting i det store bildet, ihvertfall om hun er like ung som det navnet (...1991) ditt gir inntrykk av, og på ganske kort tid kan hun da være gjeldsfri.

 

Det er hardt arbeid, men det er verdt det. Lykke til

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...