Gå til innhold

Jobb som sjåfør

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har noen spørsmål rundt jobb som sjåfør, da er det snakk om privatsjåfør som kjører VIP personer til/fra flyplasser, kjører viktige folk osv.

Hvordan burde jeg legge løpet etter vgs for å få en sånn jobb (videre utdannelse?)?

Hvordan ser en dag for en privatsjåfør ut?

Hvor jobber man?

Syns det virker som en ganske kul jobb, og hvis det er noe for meg så kanskje jeg skal starte for meg selv etter noen år med erfaring :)

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes nå det høres gørrende kjedelig ut selv, men men ^^

De har en stilling som heter "sjåfør" for førstegangstjeneste der du kjører VIPs, de kjørte Volvo S80.

Vet ikke om det finnes noen egen utdanning men regner med at ting som vekter / livvakt kan har noe med slikt å gjøre, samt selvsagt kjørekurs o.l

Lenke til kommentar

De har en stilling som heter "sjåfør" for førstegangstjeneste der du kjører VIPs, de kjørte Volvo S80.

Vet ikke om det finnes noen egen utdanning men regner med at ting som vekter / livvakt kan har noe med slikt å gjøre, samt selvsagt kjørekurs o.l

Så kan søke meg til sjåførstillingen dit da i fgtj? :p

Hva er kravene der? vanskelig å komme inn?

Lenke til kommentar

Skal ikke si det er mange plasser, tror ikke det er noen spesielle krav annet enn interesse, men det er eneste gang jeg har møtt en "vip sjåfør" ^^

De jobbet iallefall mye med PST og slikt, som sannsynligvis ville vært gull å ha med videre.

Lenke til kommentar

Skal ikke si det er mange plasser, tror ikke det er noen spesielle krav annet enn interesse, men det er eneste gang jeg har møtt en "vip sjåfør" ^^

De jobbet iallefall mye med PST og slikt, som sannsynligvis ville vært gull å ha med videre.

Tror jeg fant ut hva jeg skal i fgtj nå :p

Etter det da? Er det mulig å få jobb i for eksempel VIP-security eller lignende som sjåfør etter sjåfør i fgtj? :)

Lenke til kommentar

Her er det fleire muligheiter. I all hovedsak er det to alternativer:

1) Enten at du starter sjølv eller tilknytter deg eit selskap som har løyve for persontransport. Sidan du vil jobbe som VIP sjåfør så kan du ikkje ha taxiløyve då dette også forplikter deg til å kjøyre andre enn VIP passasjerer. Men du kan søke om selskapsvognløyve. Då kan du transportere passasjerer i selskapsvogn, dette er då kjøyretøy som er særlig tiltenkt formålet og godkjent av fylkeskommunen. Det er eit krav at selskapsvogna skal være eksklusivt materiell. I praksis så betyr dette limousin eller restaurerte veteranbilar med eit eksklusivt utsjåande. Det er mulig at også andre spesialkjøyretøy som f.eks pansrede bilar kan bli godkjent, men her er eg usikker.

Uansett for å få eit slikt løyve frå fylkeskommunen så må du ha; godkjent vandelsattest, tilstrekkelig økonomisk evne, og tilstrekkelig faglig kompetanse.

Vandelsattesten er nok sjølvforklarande.

Den økonomiske evnen består av ein bankgaranti på 9000 € (ca 74 000 kr) samt erklæring frå diverse økonomiske instanser om at du ikkje har stor gjeld.

Den faglige kompetansen er krav om førarkort, og muligens krav om fagbrev i yrkestransport.

Det andre alternativet er å tilknytte deg livvakttjenestane til enten politiet eller forsvaret. Då treng du ikkje løyve for persontransport, men det er mulig du må utdanne deg i ei av etatane for å kunne få ein slik jobb.

Når det gjeld arbeidsdagen for ein slik privatsjåfør så vil eg anta at det er svært kjedelig. Store delar av dagen(e) vil bestå av å vente på at det er behov for dine tjenester. Er du privatsjåfør for statsministeren så er vell den daglige rutina å hente henne og kjøyre til stortinget om morgonen, og å sitte å tvinne tommeltottar til ettermiddagen til ho er ferdig på jobb.

Eg kan også godt tenke meg at du vil få forbud mot å snakke med passasjerane, både av hensyn til at det kan virke uproffesjonelt, men også for at det kanskje ikkje er ønskelig at du skal småsnakke med diverse diplomatar og statsledere då dette kan påvirke dei i ei rettning som den norske regjering ikkje ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...