Gå til innhold

Skrive master hjemme eller på universitetet?

CurSe

Anbefalte innlegg

Jeg går 4.året master innen økonomi nå og skal til utlandet neste semester . Der blir jeg ett semester og kommer tilbake igjen til Norge på nyåret for å skrive master. Slik jeg har forstått det er selve masteroppgaven kun selvstudium, ingen forelesninger eller seminarer, så man kan skrive den hvor man vil. Det har fått meg til å gruble på om jeg bare like greit skal flytte hjem for å skrive den der, men er det noe særlig lurt?

Ser for meg at det kan være en fordel å skrive den på skolen, men samtidig er det mye penger å spare på å skrive den hjemme. Så jeg vet ikke helt, er det noen som har erfaringer å dele angående dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det er mye lettere å fokusere på oppgaven hvis man ikke bor hjemme og lever "slaraffenliv". Husk at denne oppgaven følger deg ut i jobbkarrieren, å bare levere noe halvbra er ganske mange bortkasta år, for å få spille litt mere dataspill.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale å sitte på universitetet. Jeg satt periodevis både hjemme og på universitetet, men jobbet helt klart bedre på universitetet.

Samtidig hjalp det meg en hel del å kunne diskutere ting med andre fagnerder. Å gi og motta innspill fra medstudenter var en meget nyttig øvelse, samt at det nok kan være en god øvelse for arbeidslivet. Dessuten var det tid tilbrakt sammen med studenter i samme situasjon som meg, slik at man fikk motivasjon og utløp for frustrasjoner når det ble som verst mot slutten. Det hjalp også med tanke på at man fikk en bedre idé om hvordan man lå an.

Hjemme er tidstyvene mange og mangelen på et fagmiljø var ikke bra for oppgaven min i de periodene jeg satt hjemme.

Endret av process
Lenke til kommentar

Jeg er eneste norske på mitt studie, så jeg regner med at jeg blir å skrive oppgaven i ensom majestet på universitetet. Alle de andre i klassen min har vært utvekslingsstudenter som dro hjem dette semesteret, de kommer ikke tilbake på nyåret. Det er også litt av grunnen til at jeg tenker på å skrive den hjemme, siden jeg på en måte ikke har noen "klasse" å forholde meg til på universitetet.

Edit: Men jeg tror dere har rett i at det blir lettere å fokusere på oppgaven hvis man er på universitetet. Har lett for å bli veldig slappe dager når man er hjemme.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Det vil være av avgjerande betydning om du er strukturert nok til å skrive heime eller ikkje. Som nemnt så er det svært lett å bli distrahert av andre ting når du sitter heime, dette vil gå utover kvaliteten på det du produserer.

Fordelen med å sitte på universitetet er at du har tilgang til fagmiljøet i form av medstudenter, veiledere, forelesere og biblioteket med faglitteratur.

Eg vil derfor i utganspunktet anbefale at du starter med å sitte på universitetet, og etterkvart som du ser at det går frammover og du ikkje har så mykje behov for dei tilbuda som finnes på universitetet så kan du skrive meir om meir heime. Dersom du ser at arbeidet går trått når du er heime så flytter du arbeidet tilbake til universitetet.

Det er viktig at du setter deg vekesmål slik at du har kontroll på om ting går frammover eller ikkje.

Lenke til kommentar

Ser jeg har vært litt upresis her. Universitetet ligger 50 mil unna hjemplassen min, så alternativene er å flytte til byen hvor universitetet ligger eller bo hjemme. Ut fra svarene hittil er det nok lurest å skrive den på universitetet. De kronene jeg taper på det kan vel tjenes inn igjen ved å forhåpentligvis skrive en bedre masteroppgave.

Lenke til kommentar

Er alternativet å bo hjemme hos foreldrene dine? Jeg skriver ikke masteroppgave, men jeg setter pris på fleksibiliteten ved å bo for seg selv. Det er avgjørende for min trivsel at jeg ikke har familien rundt meg hele tida, at jeg velger og lager min egen mat og kommer og går som jeg vil.

Lenke til kommentar

Ja, det som er det andre alternativet. Bo hjemme hos foreldrene eller i byen hvor universitetet ligger. Jeg er helt enig i at det er best å bo for seg selv, det er greit å være sin egen herre. Grunnen til at jeg leker med tanken på å skrive den hjemme er egentlig kun mtp at jeg sparer mye penger på det.

Lenke til kommentar

Hva med å bo hjemme, men bruke lesesal på nærmeste bibliotek eller noe? Og hvis du føler et stort behov for å snakke med veiledere eller noe ansikt til ansikt, så kan du ta et par turer i måneden før det tilsvarer en husleie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...