Gå til innhold

Probs. med Radeon 9700 non-pro, korrupt gfx - uklokket


tore-

Anbefalte innlegg

Har en del problemer med mitt Sapphire Radeon 9700 non-pro kort.

For det første er det en del korrupt grafikk, i spill f.eks er det enkelte ting som blir forskjøvet. F.eks kan en klassisk tønne rekke opp til himmelen, eller kolben på en rifle er stort og jævlig. F.eks kan sikte midt på skjermen være skeiv, og av og til får det drypp effekt (som om det har blitt smeltet).

 

Har lagt ved en 3dmark test: her

 

Legg merke til at den detecter det som PRO versjon av kortet, men det er det ikke. Vet ikke hvorfor. Sjekket clock rate og den var:

VGA Memory Clock 270 MHz

VGA Core Clock 277 MHz

Har også litt lavere score i forhold til andre med samme spesifikansjoner, ca. 500(?)

 

I windows ser jeg korrupt grafikk ved at det er striper over coursur(mus-pekeren), og ikke bare over selve pekeren, men i et firkantet felt rundt. Også, noen ganger så kommer det tilfeldige striper på skjermen.

 

 

Det er ikke varme, har sjekket støv og vifter så det er greit, har 4 vifter i kabinettet så det er ikke noe problem.

 

 

Noen tips? Er quite lost, har de nyeste driverne som ble sluppet 8. okt, har også prøvd eldre drivere og tatt safe mode i bios. Har ellers oppdaterte drivere, VIA, lyd og lignende.

 

Er en Samsung Syncmaster 959NF, rimelig ny, et par mnd gammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får det kun i windows, kan ikke huske jeg har fått det under bootup og lignende. Eneste er at jeg faktisk ikke får opp bios skjermen, tar utrolig lang tid og må evt. pause systemet for at det skal gå.

 

Tenkte jeg skulle prøve et annet gfx kort, finner da ut om det er kortet eller hovedkortet.

Lenke til kommentar

Vell, Stangmar fikk et Radeon 9800 Pro med samme problem.

Han gjorde følgende for å løse det:

 

Han klokket det ganske langt ned, GPU ned 30 Mhz and god andel ned på minnet.

Så kjørte han kortet på disse hastighetene noen dager, 3 eller 4 mener jeg det var.

Så klokket han det opp til orginal hastighet igjen, og da var alt perfekt.

Nå kjører kortet en ganske høy overklokkings ratio.

Husker ikke akkurate men den var ekstrem, han har også montert en Zalman kjøler på den med vifte...

 

Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg var inne på denne siden ( http://www.jscustompcs.com/power_supply/ ) for å sjekke hvor mya watt pcen min trekker, ca. Kom fra til ca.:

Your Recommended Minimum Power Supply is 354 Watts!!*

 

Og jeg har jo 340!!!

 

Har AMD 1800xp, ati 9700, 2x512ddr, 2 harddisker, dvdrom, cd-rw, sb lydkort, ethernet kort, firewire, 4 vifter.

 

Kan det rett og slett være for liten PSU?

 

Får teste det imorgen, nappe ut en harddisk og cdroms og vifter. Da er jeg nede i ~250w så da går det ikke på PSU hvertfall.

Lenke til kommentar

tviler på at det er PSUen.

 

prøv som sagt over med kraftigere kjøling.

ta av døren på kabinettet ditt. sjekk at viften på skjermkortet ditt går som den skal. kunne vert en ide og ta av viften og ta vekk alt støvet og andre ting som kan hindre kjølingen. og viss du har muligheten, så prøv med noe kraftigere kjøling.

Lenke til kommentar

Har samme problemet selv. Skjedde noen ganger når kortet ble for varmt, men det forsvant etter en restart.

Nå er det grafikkfeil og ett slags grønt rutemønster i w2k-oppstarts-bildet.

Dette skjedde en gang før også, da hjalp det å klokke ned. Det gjør det ikke nå. :grumpy:

Lurer på om jeg skal levere tilbake kortet, jeg. Var en lang tråd om dette på sapphire`s forum.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Report:

 

Fikk levert det inn, og fikk et 9800 kort tilbake.

 

Avinstallerte alle drivere jeg hadde. Tok så å brukte cden jeg fikk med bundelen, samme problem, korrupt grafikk.

Installerte 3.5 drivere, samme problem, 3.9, samme problem.

 

 

Går jeg inn i safe mode funker det bra, så det virker som når jeg installerer drivere til gfx kortet så fucker det seg. Har også oppdatert BIOS til siste versjon, hjalp lite.

 

Prøvde også:

Annen skjerm

 

Samme problem på alle. Så det er noe rart med driverne, veldig rart.

 

Tenkte jeg skulle si ifra, og se om andre har andre tips igjen.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg like gjerne kunne poste hva jeg skrev i forumet på sapphiretech.com ( ):

 

I've just got a new card on my warrenty, I bought a Radeon 9700 and got a 9800 back. Nice huuh?

 

Only thing is that it didnt help a dam ****.

 

Here is my pc:

 

MSI KT3 Ultra-Aru /w AMD 1800+ XP.

Two DDR SDRAM sticks @ 256mb each.

1x WD 80GB 8mb cache

1x Maxtor 120GB 8mb cache

SB soundcard

Firewire card

Ethernet Card

1x92x92mm FAN

3x80x80mm FAN

1x60x60? CPU fan.

1x DVD-ROM

1x CD-RW

1x Nexus Fan control.

Ati Radeon 9800 nonpro.

Chieftec 360W PSU.

 

According to this site ( http://www.jscustompcs.com/power_supply/ ) i should have at least 354W strong PSU.

So i should be covered there, ive disconnected the cdrom, dvdrom, all fans (except cpu and gfx)

and one harddrive, but that didnt help so there shouldnt be a psu issue.

 

When i first installed this card, i had no drivers, and used the default in xp. Then there was no

error in 2d graphic (didnt check 3d, obviously). Then i installed all software that came with the

bundle, then i got error in 2d and 3d. Then i tested the new 3.5 drivers, then the 3.9 drivers,

same error :/

 

I've updated VIA drivers, and BIOS (mainboard). No luck.

Also tested another monitor, same issue.

 

I have two theories, one is that my mainboard is ****ed. Does anyone else have this mainboard and this problem?

The other is that XP is having issues with the drivers, and the other way around.

 

It turned out to be both.

 

I tested the gfx-card on another mainboard, no problems without drivers, and none with drivers

installed. Then i tested the others mainboard gfx card (gf2 pro) on the problem pc, NO problems!

Its seems that MSI kt3 ultra aru mainboard has problems with ati based card, at least the readon

series since i've had the same problem with both card.

 

What to do? Send an email to MSI and ask? What are the chances they will respond? Small, i would bet.

Lenke til kommentar
Report:

 

Fikk levert det inn, og fikk et 9800 kort tilbake.

 

Avinstallerte alle drivere jeg hadde. Tok så å brukte cden jeg fikk med bundelen, samme problem, korrupt grafikk.

Installerte 3.5 drivere, samme problem, 3.9, samme problem.

 

 

Går jeg inn i safe mode funker det bra, så det virker som når jeg installerer drivere til gfx kortet så fucker det seg. Har også oppdatert BIOS til siste versjon, hjalp lite.

 

Prøvde også:

Annen skjerm

 

Samme problem på alle. Så det er noe rart med driverne, veldig rart.

 

Tenkte jeg skulle si ifra, og se om andre har andre tips igjen.

Format c:? Seriøst altså, det virker som om maskinen din kunne trengt en fullstendig reinstallering. (Og da mener jeg helt blank!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...