Con-science Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Hei, jeg har kommet opp i faget RLE i muntlig eksamen. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal skrive om. Temaene jeg har er Trossamfunn, Kirkesamfunn, Gamle religoner, Nye religioner og religionskritikk. Læreren min sa at jeg burde ha om nyreligiøsitet i framføringen min, og jeg er usikker på hva han mener med det. Hva er nyreligiøsitet? Har lest om det men skjønner det ikke helt. Jeg tenker å sammenligne gamle religioner med nye religioner men jeg vet ikke hvordan. Kan noen hjelpe meg? Har eksamen i morgen. Lenke til kommentar
PongPing Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Samme her, jeg har denne oppgaven...: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1585296 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Nyreligiøsitet er når det kommer en ny religion som fort oppnår å bli populær i samfunnet, det kan være en helt ny religion eller bare en ny tolkning av en gammel religion. Jeg kjenner ikke nok til RLE faget idag til å gi deg tips om hva det er taktisk lurt å snakke om, men hvis det var meg selv ville jeg kastet meg over religionskritikk som hovedtema og snakket om hvordan hvordan all religion feiler i å svare på kritikk. Og med mitt hell ville sensor være en religiøs person som ble veldig fornærmet og ga meg dårlig karakter Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Nyreligiøsitet er et samlebegrep for åndelige og religiøse bevegelser som har dukket opp i Vesten de siste 100 årene. Det er religioner der man kan mikse sammen sitt eget livssyn og kombinere flere fremgangsmåter og tanker. Står det ikke noe om det i RLE-boka deres? Vi har Horisonter 10, og der står det et eget kapittel om det. Tror det kan være en idé og sammenlike gamle og nye religioner, da kan du jo si noe om hvordan de praktiseres, hvordan troen har utviklet seg osv. Lenke til kommentar
Con-science Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 Nyreligiøsitet er når det kommer en ny religion som fort oppnår å bli populær i samfunnet, det kan være en helt ny religion eller bare en ny tolkning av en gammel religion. Jeg kjenner ikke nok til RLE faget idag til å gi deg tips om hva det er taktisk lurt å snakke om, men hvis det var meg selv ville jeg kastet meg over religionskritikk som hovedtema og snakket om hvordan hvordan all religion feiler i å svare på kritikk. Og med mitt hell ville sensor være en religiøs person som ble veldig fornærmet og ga meg dårlig karakter Tror ikke at jeg tar religionskritikk i tilfelle sensoren min er religiøs Lenke til kommentar
Con-science Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 Nyreligiøsitet er et samlebegrep for åndelige og religiøse bevegelser som har dukket opp i Vesten de siste 100 årene. Det er religioner der man kan mikse sammen sitt eget livssyn og kombinere flere fremgangsmåter og tanker. Står det ikke noe om det i RLE-boka deres? Vi har Horisonter 10, og der står det et eget kapittel om det. Tror det kan være en idé og sammenlike gamle og nye religioner, da kan du jo si noe om hvordan de praktiseres, hvordan troen har utviklet seg osv. Jo det står noe om nyreligiøsitet i boken, skjønte det ikke helt men forstår det nå. Tror jeg går for gamle og nye religioner. Lenke til kommentar
Con-science Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 Jeg vil gå for gamle og nye religioner, er det en måte jeg kan vise mye kunnskap med game og nye religioner? At jeg kan vise at jeg kan mye. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Ja, du kan jo trekke inn mye forskjellig. Det er viktig å reflektere og trekke sammenhenger også, kanskje du sier noe om dagen samfunn og utviklingen og sammenhengen det har med nye religioner. Kanskje noe om vitenskapen også. Nyreligiøsiteten oppstod blant annet pga. Charles Darwins utviklingslære, og du kan jo snakke om vitenskap i dag også, så ser de at du har mye kunnskaper om det. Det viktigste er å vise at du kan reflektere, da for å få en høy karakter. Lenke til kommentar
hoodboi Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Jeg kom også opp i RLE, men fikk temaet kultur og samfunn. Noen som har tips til ting jeg burde nevne? Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) Kanskje du kan nevne noe om samfunnets og dagens forhold til religion? Og hvordan det påvirker de som er religiøse? Nå tenker jeg spesielt på vitenskap og nyere forsking. Ang. kultur kan du jo nevne noe om på hvilken måte kulturelle aspekter har innflytelse på hvilken religion(er) som finnes i området. Endret 3. juni 2014 av StilleVann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå