toshast Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Hei! Jeg skal ha muntlig eksamen som privatist i Sosiologi og Sosialantropologi 16. Juni, og lurer på om det er noen som vet hvordan denne muntlige eksamenen fungerer? Har lest litt forskjellige ting på nettet, blant annet at noen får en problemstilling som de skal løse på de 30 minuttene de får å forberede seg på. Mens andre sier at man må lage en 10 minutters presentasjon, for å så bli spurt spørsmål i 30 minutter fra hele pensum. Er det mulig å ha med stikkord som jeg kan bruke hvis jeg får et lite jernteppe, eller glemmer noe som er viktig å ta med? Eller er det en samtale mellom meg og sensor? Det er hele 15 kapitler, så jeg håper at jeg kan ha med et lite ark med stikkord som kan hjelpe meg hvis jeg absolutt trenger det. Det betyr nødvendigvis ikke at jeg ikke kan det, men det er vanskelig å huske på alt når man må lære seg hele pensumet, på egenhånd. Jeg håper sensor tenker den samme måten som meg. En del spørsmål her, men jeg håper noen kan svare som har tatt denne eksamenen før, eller som kjenner noen som har. Mvh, Torstein Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) Hei! Jeg skal ha muntlig eksamen som privatist i Sosiologi og Sosialantropologi 16. Juni, og lurer på om det er noen som vet hvordan denne muntlige eksamenen fungerer? Har lest litt forskjellige ting på nettet, blant annet at noen får en problemstilling som de skal løse på de 30 minuttene de får å forberede seg på. Mens andre sier at man må lage en 10 minutters presentasjon, for å så bli spurt spørsmål i 30 minutter fra hele pensum. Er det mulig å ha med stikkord som jeg kan bruke hvis jeg får et lite jernteppe, eller glemmer noe som er viktig å ta med? Eller er det en samtale mellom meg og sensor? Det er hele 15 kapitler, så jeg håper at jeg kan ha med et lite ark med stikkord som kan hjelpe meg hvis jeg absolutt trenger det. Det betyr nødvendigvis ikke at jeg ikke kan det, men det er vanskelig å huske på alt når man må lære seg hele pensumet, på egenhånd. Jeg håper sensor tenker den samme måten som meg. En del spørsmål her, men jeg håper noen kan svare som har tatt denne eksamenen før, eller som kjenner noen som har. Mvh, Torstein Jeg har hatt eksamen i samfunnsfag vg1, men sosialantropologi bygger jo på dette faget så regner med at det er ganske likt Denne her ligger en annen plass på forumet, men hvor jeg fant det husker jeg ikke det er ihvertfall ikke jeg som har laget det men den er fantastisk god hjelp: 1.Forberedelse 20-30 minutter Du trekker et tema eller en problemstilling som du skal forberede deg i. Alle hjelpemidler er tillatt. Unntak er Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. Du kan ta notater som kan brukes som hjelpemiddel under eksaminasjonen. 2. Eksaminasjon 20-30 minutter Du presenterer resultatet av arbeidet i forberedelsen (Ca 10 min). Deretter følger en samtale/eksaminasjon med utgangspunkt i det du har forberedt deg på. Du må kunne svare på utdypende spørsmål knyttet til presentasjonen / oppgaven. Sensorene kan også stille spørsmål fra andre kompetansemål enn de som er berørt i forberedelsen. I fag der det i følge læreplanen skal være et selvvalgt fordypningsemne, må du kunne analysere, drøfte og presentere innholdet av det valgte lærestoffet. Vurdering Til eksamen blir du vurdert ut fra i hvilken grad du har nådd kompetansemålene i læreplanen. Du må derfor sette deg godt inn i læreplanen for det faget du vil ta eksamen i. Det er din samlede kompetanse til eksamen som skal sluttvurderes. I tillegg vil jeg gjerne tipse om denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1487841&page=1 Her er det masse nyttig og hente og det er bare å spør spm. for folk svarer som regel for det er en "stor" tråd mange vet om. Håper du finner noe hjelp i dette! Endret 3. juni 2014 av t0nje Lenke til kommentar
toshast Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 Dette var til stor hjelp! Sitter for øyeblikket med en god følelse, hvor jeg kan det meste innenfor pensum. Jeg kommer definitivt til å bruke den tråden du la ved. Takker for svar og hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå