Gå til innhold

Katta mi er redd meg...


Anbefalte innlegg

Jeg har siden barndommen hatt ei hunnkatt som virkelig fikk gjennomgå av meg, den sadistiske jævelen som jeg var. Jeg kunne til tider tvinge henne til å være på rommet mitt og slenge henne rundt i stua. Nå som jeg er i voksen alder opplever jeg at katta fortsatt bærer preg av dette.

 

Hun kommer ikke inn hvis det er jeg som åpner veranda-døra, kun hvis det er noen av mine andre familiemedlemmer. Med engang hun ser det er jeg som åpner veranda-døra blir hun stående i stiv akt og prøver å se hvordan hun kan komme seg inn forbi meg. Man ser i øynene at hun frykter meg og legger ned ørene. Hun er jo sulten men er så redd meg.. Når jeg prøver å gå ut på verandaen for å hente henne springer hun ifra meg og hopper ned verandaen.

I tillegg til dette så opplever jeg at hver gang jeg kommer inn i rommet så springer hun bort til veranda-døra og begynner å mjaue for å komme ut. Selv når jeg skal gå forbi henne på kjøkkenet begynner hun å springe bort ifra meg og gjemmer seg under sofaen. Prøver jeg å løfte henne opp begynner hun å sprelle med beina og vil ned.

 

Jeg har prøvd å kose mye med henne men hun stoler ikke på meg uansett hvor mange timer jeg kan sitte i strekk og kose med henne. Dagen etterpå er kosingen glemt og hun er like redd meg.

 

Hva kan jeg egentlig gjøre? Er det sannsynlig at pusien noen gang blir å klare å stole på meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som ^Th0mas^ skriver en mulighet for at den aldri vil stole på deg, men det er verdt å prøve.

 

Så lenge katten er skeptisk til deg må du aldri prøve å løfte den, strekke deg etter den etter bøye deg over den.

 

Når katten er i et rom med minst en åpen dør (rømmingsvei) kan du sette deg helt ned på gulvet og ha litt mat i hånden som katten setter stor pris på. Ikke se på katten, ikke snakk til den og ikke strekk deg etter den, men løft maten til snutehøyde (men ikke mot katten) om den kommer bort for å lukte.

Du må konsekvent gjøre deg selv liten, ufarlig og omtrent ignorere katten for at den skal slutte å se på deg som en trussel. La alltid katten komme til deg og aldri gå til katten.

Katten har nok et godt innarbeidet instinkt som sier at du er farlig, så det kan ta veldig lang tid.

Lenke til kommentar

Hvor mange år er gått og hvor gammel er katten?
Katter er glupe dyr, og de glemmer ikke.

 

Du kan gjøre som Flying sier og friste med mat når katten har en rømlingsvei. Ikke steng den inne for å tvinge den til å bli kjent med deg.

Skaff noe digg mat feks fersk kokt fisk. Bare lukta gjøre min katt gæren. Han begynner å klatre opp beina mine hvis jeg bærer skåla.

Lær katten å forbinn deg med noe godt.
Desverre kan ikke katter dresseres og bygges tillitt med på samme måte som feks en hund, nettopp fordi de er så mye smartere, men du kan kanskje klare å gjøre ting litt bedre.

 

 

En annen ting: Hvorfor tok ikke foreldrene dine tak i deg når du slengte katten rundt og herjet med den?
Var det noe foreldrene mine klikka over så var det hvis jeg herjet for mye med kattene når de ikke ville lenger.

Noe av det første og viktigste man må lære ungene sine er respekt for dyr. Jeg har en tolvårig nabo som av og til kaster stein etter katter og jeg blir så forbanna på han at han løper grinende hjem... Slike ting er foreldrenes ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hvis det ikke er du som gir den mat kan du jo kanskje gjøre det? Eller hvis du bare gir det gode f.eks våtfôr? Hvis den har gjemt seg men du vet hvor den er så prøv og ta skåla bort dit og la den se at det er du som kommer med maten,så går du igjen. Katten min elsker det.han pleier å snoke om natta.hvis det ikke fungerer burde du kanskje omplassere den dessverre ,men den kan få et bedre liv da.

Endret av Ponnigal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde jeg vitnet det du skriver, så hadde jeg banka livskiten ut av deg. Et forsvarløst lite dyr..

 

Som de andre skriver, ikke tving den til å like deg. La katten komme til deg istedet. Gi den godbiter flere ganger om dagen, og ikke løft henne for en stund.

 

Har selv katt, hun er veldig redd andre mennesker, hun føler seg kun trygg når hun er rundt meg. Hun stoler ikke på noen andre. Det handler bare om hvordan du behandler og oppdrar katten din.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...