Gå til innhold

Typiske tilsvarer disse typsik Windows programmene i Linux?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer og begynne og bruke en av linux distroene aktivt.

Jeg har prøvd Red Hat og SuSE på en eldre maskin, men har aldri brukt det noe særlig. Dette er fordi jeg alltid bruker hovedmaskinen min. Jeg har ikke bestemt meg for hvilken distro jeg skal gå for.

 

Tror dere det er noe problem og finne linux drivere til noen av disse komponentene mine? Se i siggen.

I tillegg har jeg et Logitec Messenger Webcam med medfølgende programvare. Er det mulighet for å få brukt dette i linux?

 

Så til spørsmålet:

De programmene jeg bruker mest av alle har jeg listet under. Det jeg lurer på er hva blir "linux utgaven" (et lignende program som har samme funksjon) av disse? Eller kan jeg bruke samme programmet i linux? I så fall hvilke?

 

Winamp

MSN Messenger

Norton Internet Security (AntiVirus og Firewall)

Powerstrip

Prime95

Adobe Photoshop

Macromedia MX (Dreamweaver og Flash mest brukt)

Nero Burning Room

Winzip

 

Og et par ting til:

Kan jeg kjøre 3DMark03 i Linux?

Hvordan blir det i Linux når jeg har klokket for mye (tilsvarer bluescreen i Windows)?

 

 

Ble en del spørsmål, men jeg håper at noen av dere kan svare på noen av spørsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Winamp -> XMMS

MSN messenger -> GAIM (i alle fall till i morgen :grumpy: )

Norton Internet security: Antivirus trenger du ikke, branmur er innebygget i kjernen

Powerstrip vet jeg ikke hva er

Prime 95 vet jeg heller ikke hva er

I stedet for Photoshop kan du bruke GIMP

Macromedia Dreamweaver erstattning skal du lete lenge etter

Flash tror jeg skal gå

Nero - jeg har ikke brenner på laptoppen (linux maskinen... Jobber intenst med filserveren for at den skal kunne passe på filene mine, slik at jeg kan få reformatert den stasjonære)

Winzip -FileRoller

Lenke til kommentar

Winamp=XMMS.

MSN Messenger=amsn develutgave.

Norton Internet Security (AntiVirus og Firewall)=Antivirus er ikke nødvendig, se tidligere svar.

Adobe Photoshop=Funker fint i wine. The gimp er liksom ikke det samme :p

Macromedia MX (Dreamweaver og Flash mest brukt)=Tja, hvis du skal ha wysiwyg-editor har mozilla en, dessuten er det tatt opp flere ganger.

Nero Burning Room=k3b, xcdroast...

Winzip=Jeg pleier å bruke terminalbaserte utgaver av pakkeprogrammer, feks untar. Finnes sikkert noen xbaserte også.

Lenke til kommentar
Winamp -> XMMS

 

finnes det skins o.l. (fine damer blant annet) til dette?

 

MSN messenger -> GAIM (i alle fall till i morgen :grumpy: )

 

hva mener du med det?

 

Norton Internet security: Antivirus trenger du ikke, branmur er innebygget i kjernen

 

trenger jeg ikke antivirus? det må jo være noen som lager virus som infiserer linux?

 

Powerstrip vet jeg ikke hva er

Prime 95 vet jeg heller ikke hva er

 

program som en klokker skjermkort med, og tester stabiliteten på cpu.

 

Macromedia Dreamweaver erstattning skal du lete lenge etter

 

finnes det noen hjemmeside editor som er bra som jeg kan bruke i linux?

Lenke til kommentar
Winamp -> XMMS

 

finnes det skins o.l. (fine damer blant annet) til dette?

Du kan bruke alle de fine dame-skinnene dine som du har brukt til winamp :) (støtter ikke skins til winamp v3, men hvem bruker den?)

 

MSN messenger -> GAIM (i alle fall till i morgen :grumpy: )

 

hva mener du med det?

Det han mener er at microsft prøver å stenge ute tredjepartsprogramvare som kobler til msn nettverket :(

 

Norton Internet security: Antivirus trenger du ikke, branmur er innebygget i kjernen

 

trenger jeg ikke antivirus? det må jo være noen som lager virus som infiserer linux?

Nei, ingen lager virus til linux :) Joda, det finnes et par, men fordelene med linux er at det meste kjøres som en vanlig bruker og ikke root (administrator) derfor er det vanskelig å lage virus som gjør noen stor skade. I tillegg er de fleste linuxbrukere litt mer beviste før de åpner vedlegg o.l. Kunne skrevet mye mer her, men fordi jeg ikke har god nok kunnskap håper jeg noen andre kan ta seg av denne :)

 

Macromedia Dreamweaver erstattning skal du lete lenge etter

 

finnes det noen hjemmeside editor som er bra som jeg kan bruke i linux?

Det finnes mange bra editorer til linux, vim og emacs er avanserte, men ikke spesielt nybegynnervenlige. Selv liker jeg quanta + til html editering :)
Lenke til kommentar
MSN messenger -> GAIM (i alle fall till i morgen :grumpy: )

 

hva mener du med det?

Det han mener er at microsft prøver å stenge ute tredjepartsprogramvare som kobler til msn nettverket :(

 

vil det si at jeg ikke kan bruke amsn eller GAIM om ca et halvt år?

Sansynligvis, men du må kanskje oppdatere ganske ofte for å komme forbi ms sine sperringer.

Lenke til kommentar

Winamp ---> XMMS-

MSN Messenger ---> Kopete/Gaim (Kopete har allerede støtte for den mye MSN-protokollen).

Norton Internet Security (AntiVirus og Firewall) ---> iptables for firewall, antivirus trenger du ikke, men hvis du absolutt vil, så vet jeg at Normal har ute en for GNU/Linux.

Powerstrip ---> Er tull uansett.

Prime95 ---> Prime95 for Linux (se siden til Prime95, ligger GNU/Linux-versjon der)

Adobe Photoshop ---> Til en viss grad GIMP, men der finnes nok ikke så proffe løsninger som Photoshop.

Macromedia MX (Dreamweaver og Flash mest brukt) ---> Bæ.

Nero Burning Room ---> K3B.

Winzip ---> bzip2/gzip i kombinasjon med tar.

Lenke til kommentar
wine er et program som alle programmer. Du legger det inn, enten ved ./configure make install eller rpm.

 

så jeg bare kjører en vanlig innstallasjon? jeg trenger ikke drive og konfigurere i conf filer osv?

 

hva annet godt gjør wine? gjør det at jeg kan kjøre alle windows program i linux?

Lenke til kommentar
wine er et program som alle programmer. Du legger det inn, enten ved ./configure make install eller rpm.

 

så jeg bare kjører en vanlig innstallasjon? jeg trenger ikke drive og konfigurere i conf filer osv?

 

hva annet godt gjør wine? gjør det at jeg kan kjøre alle windows program i linux?

Du må nok konfigurere litt, men det er lite arbeid. wine-tools gjør det hele en del lettere også, det hele er gjort på fem minutter. Wine gjør at du kan kjøre en del windowsprogrammer. Half-life og photoshop er to eksempler. Du kan jo også skaffe deg winex som er laget med tanke på spill (bla gta vice city funker fint). WIne gjør nok ikke noe mer enn det egentlig, annet enn å kunne lage kaffe.

Og, hvis jeg ikke har nevnt det. Bruk Freebsd. Ikke linux, men unix. Jeg har begrunnet det i tidligere tråder, et søk i postene mine gir masse info ;)

Lenke til kommentar
wine er et program som alle programmer. Du legger det inn, enten ved ./configure make install eller rpm.

 

så jeg bare kjører en vanlig innstallasjon? jeg trenger ikke drive og konfigurere i conf filer osv?

 

hva annet godt gjør wine? gjør det at jeg kan kjøre alle windows program i linux?

 

Wine er aller siste løsning. Ikke bruk det overdrevet - bruk det når du ! Vi ønsker alle programmer som kjører nativt i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
wine er et program som alle programmer. Du legger det inn, enten ved ./configure make install eller rpm.

 

så jeg bare kjører en vanlig innstallasjon? jeg trenger ikke drive og konfigurere i conf filer osv?

 

hva annet godt gjør wine? gjør det at jeg kan kjøre alle windows program i linux?

 

Wine er aller siste løsning. Ikke bruk det overdrevet - bruk det når du ! Vi ønsker alle programmer som kjører nativt i GNU/Linux.

Hvis windowsprogrammene er ørlite bedre enn GPL-alternativet og virker i wine ser jeg ingen grunn til å ikke bruke det.

Lenke til kommentar
wine er et program som alle programmer. Du legger det inn, enten ved ./configure make install eller rpm.

 

så jeg bare kjører en vanlig innstallasjon? jeg trenger ikke drive og konfigurere i conf filer osv?

 

hva annet godt gjør wine? gjør det at jeg kan kjøre alle windows program i linux?

 

Wine er aller siste løsning. Ikke bruk det overdrevet - bruk det når du ! Vi ønsker alle programmer som kjører nativt i GNU/Linux.

 

ok. skal huske det :wink:

 

er SuSE et godt alternativ? har bitte litt erfaring med det. også har jo vi Marcelsb sin faq guide.

Lenke til kommentar

 

er SuSE et godt alternativ? har bitte litt erfaring med det. også har jo vi Marcelsb sin faq guide.

 

SuSE er et meget solid alternativ.

Dersom du i tillegg prøver Linux på "hovedmaskinen" for første gang er SuSe meget bra. Dersom du kjøper SuSE før du med solide instruksjonsbøker om installasjon, konfigurering, sikkerhet, filbehandling osv. Det meste av denne dokumentasjonen finnes online, men tro meg det kan av og til være nyttig å ha den i papirform.

Fra SuSE kom kan du kjøpe SuSE 9.0 for 270 kr og 9.0 Pro utgaven for 560 kr. Dette er Pre-Orders på den nyeste utgaven som sendes ut 15 oktober. 560 kr kan høres mye ut for noe du får gratis, men når du ser på all softwaren som følger med og kvaliteten på OS'et er det ganske rimelig.

Kjøpte en slik pakke for noen år tilbake og selv om jeg nå av forskjellige årsaker har gått over til Debian/Win2k hender det ofte at jeg slår opp i disse bøkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...