Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavklaringspenger feriepenger


Newbie6

Anbefalte innlegg

Hei jeg gikk i nærmere to år på Arbeidsavklaringspenger, men i mars måned i år fikk jeg meg ordinært arbeid. Og hvordan blir feriepengegrunnlaget mitt i år da?

 

Har så smått lest på nett at man ikke får feriepenger på Arbeidsavklaringspenger. men jeg må jo få noe.. Antar det er flere som er i samme situasjon som meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er årsaken til at du mener du skal få noe? Er slett ikke sikkert det finnes noe å få her dessverre.

Ferie er ulønnet, og man opparbeider seg feriepenger etter å ha jobbet året før. Så om du ønsker noe utbetalt bør du ta ut mindre ferie i år :).

 

PS: Gratulerer med jobb!

Lenke til kommentar

Men du må jo være glad du bor i et land hvor du i all fall fikk arbeids avklarings penger :-)

At du skal få feriepenger av det i tillegg blir vel litt mye forlangt.........

 

MEN nå har du jo fått jobb så neste år er alt normalt igjen - så gratulerer!

Lenke til kommentar

Aha, så jeg får absolutt ingenting? :/

Blir ingen ferie da..

 

Kommer an på hvordan du definerer ferie.

 

For meg er det forandring fra den normale hverdagen som er ferie, dvs fri fra jobb og vanlig mas. Muligheten for å brenne av masse penger er ikke et suksesskriterie for at ferien skal være vellykket.

Lenke til kommentar

Ja det er sant. Kan alltids ta noen langhelger da. Får gjøre som polakkene gjør det, jobbe jobbe jobbe.. :wee:

 

Om du begynte i mars har du vell ikke opparbeidet deg særlig ferie uansett så du er ikke ett "spesielt" tilfelle. Vær fornøyd at du har gått to år uten jobb men alikevell har hatt penger.

Lenke til kommentar

Hva er årsaken til at du mener du skal få noe? Er slett ikke sikkert det finnes noe å få her dessverre.

 

Ferie er ulønnet, og man opparbeider seg feriepenger etter å ha jobbet året før. Så om du ønsker noe utbetalt bør du ta ut mindre ferie i år :).

 

PS: Gratulerer med jobb!

 

Er ikke dette feil da?. Fikk høre at hvis man har en 100% stilling og jobber heltid. Hvor man kan ta og har krav på 5 uker ferie i året hvor 3 av disse ukene må benyttes i fellesferien i sommer. Får man ikke lønn da i disse 3 ukene i ferien ?

 

Nå som vi får feriepenger fra det vi tjente opp i fjor noe som tilsvarer ca 1 månedslønn + lønn for mai måneden er det ment da at disse feriepengene fungere tilsvarende en månedslønn for fri i fellesferien da feks?

 

Det er isåfall piss da hvor jeg sa ifra til arbeidsgiver at jeg ville jobbe hele sommer for å tjene opp penger så kan kollegene mine bare ta 3 uker ferie å få betalt samme som jeg, men jeg må jobbe ? Det henger jo ikke sammen i det hele tatt. Jeg hadde jo tatt ferie i sommer jeg også hvis jeg visste at jeg fikk betalt/lønn for å chille.

Lenke til kommentar

 

Hva er årsaken til at du mener du skal få noe? Er slett ikke sikkert det finnes noe å få her dessverre.

 

Ferie er ulønnet, og man opparbeider seg feriepenger etter å ha jobbet året før. Så om du ønsker noe utbetalt bør du ta ut mindre ferie i år :).

 

PS: Gratulerer med jobb!

Er ikke dette feil da?. Fikk høre at hvis man har en 100% stilling og jobber heltid. Hvor man kan ta og har krav på 5 uker ferie i året hvor 3 av disse ukene må benyttes i fellesferien i sommer. Får man ikke lønn da i disse 3 ukene i ferien ?

 

Nå som vi får feriepenger fra det vi tjente opp i fjor noe som tilsvarer ca 1 månedslønn + lønn for mai måneden er det ment da at disse feriepengene fungere tilsvarende en månedslønn for fri i fellesferien da feks?

 

Det er isåfall piss da hvor jeg sa ifra til arbeidsgiver at jeg ville jobbe hele sommer for å tjene opp penger så kan kollegene mine bare ta 3 uker ferie å få betalt samme som jeg, men jeg må jobbe ? Det henger jo ikke sammen i det hele tatt. Jeg hadde jo tatt ferie i sommer jeg også hvis jeg visste at jeg fikk betalt/lønn for å chille.

 

Ferien er ulønnet, og du kompenseres med de feriepengene du faktisk opptjente i fjor. Du har plikt til å ta ut ferie, og dersom du ikke gjør det skal i utgangspunktet feriepengene overføres til neste år så vidt jeg vet. Men pengene skal du på ett eller annet tidspunkt ha, slik at dine kolleger på ingen måte får "betalt fri" mens du må jobbe. De trekkes i lønn for den perioden de jobber (men får utbetalt feriepengene sine), du trekkes ikke i lønn (og har fortsatt feriepenger til gode).
Lenke til kommentar

Ok takk for svar Herr Brun. Jeg vil jo ikke ha ferie, bare jobbe i år jeg. Men har fått feriepenger nå da. Egentlig er det bare bra for arbeidsgiveren at jeg vil jobbe. Når nesten alle andre tar ferie. Får jo spart opp litt cash, med jobbing i sommer og feriepengene. Det jeg vet er at man ikke sparer opp noe ferie, de 5 ukene må brukes opp innen året, og 3 av dem er vel om sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...