Gå til innhold

HDMI1 som default ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en telefon fra mormor tidligere i dag, med beskjed om at "Nå er TV'n ødelagt igjen". Hun har ringt meg mange ganger tidligere, hvor jeg har dratt bort, trykket på source-knappen 2-3 ganger, for å få den fra EXT eller TV til HDMI1, og var sikker på at det var samme problem denne gangen.

Det var det ikke.

Tidligere så har TV'n alltid startet opp til HDMI1 ved oppstart, mens den nå starter opp til EXT, noe som gjør at man må trykke på source-knappen 2-3 ganger før det kommer bilde, noe som fort kan bli veldig forvirrende for min etterhvert ganske gamle bestemor.

Hva gjør jeg? Har aldri vært borti det her tidligere, alle mine TV'er har startet opp direkte til den siste kilden som var i bruk, altså hvis jeg skrur den av etter å ha spilt Xbox på HDMI2, så vil den alltid starte opp på HDMI2 neste gang jeg skrur på. Sånn har det vært med TV'n til mormor også, før den nå plutselig har bestemt seg for at "yes- EXT is the shit!".

På forhånd takk for svar!

Endret av wallin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan du ikke få svar på så lenge du ikke forteller hva slags TV det gjelder. Hva er koblet til? Hvis noe med scart er koblet til så vil de fleste TV-er starte på EXT.

Er en Samsung tv, aner ikke modellnavnet, men er en relativt ny 42", typ 1-2 år gammel.

Og nei- har selv hatt Scart koblet til i min Samsung tv, uten at den startet opp der automatisk. Min har bestandig startet opp til samme kilde som jeg avsluttet på. Det samme gjelder forøvrig min gamle mormors tv, det har aldri vært noe problem før nå plutselig i dag, og det er ingen endringer i hva som er koblet til.

Lenke til kommentar

Ja, Samsung sine TV-er pleier å starte opp på samme kilde som de ble slått av fra. Eneste forslag er å "restarte" TV. Samsung TV-er kan ikke slåes helt av, prøv derfor å nappe ut strømledningen mens den står på og vent litt med å koble til igjen. Det løser noen ganger merkelige feil.

Lenke til kommentar

Ja, Samsung sine TV-er pleier å starte opp på samme kilde som de ble slått av fra. Eneste forslag er å "restarte" TV. Samsung TV-er kan ikke slåes helt av, prøv derfor å nappe ut strømledningen mens den står på og vent litt med å koble til igjen. Det løser noen ganger merkelige feil.

Takk, skal prøve det ut! Får ikke stilt tilbake til standardinnstillinger fra fabrikken heller, for jeg husker jo selvsagt ikke hva jeg satte som pinkode når jeg satt opp tv'n for gamlingene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...