Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å være alene

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har et kanskje litt spesielt spørsmål. Jeg liker veldig godt å være alene. Det eneste problemet med det er at når jeg er alene, så får jeg dårlig samvittighet på mine egne vegne fordi jeg ikke er med noen, og føler meg unormal.
Litt om meg så dere skal få en bedre oppfatning av det:

Jeg er en gutt på 22 år, student og jobber. Har ingen problemer med å fungere sosialt på skole og jobb. Møter gjerne medstudenter og jobber med skolearbeid. Jobben jeg har er også en sosial jobb, og fungerer bra sammen med kollegaene.
Når det kommer til det med å være alene, så er det ikke slik at jeg er alene hele tiden, og er heller ikke alene fordi jeg må. Sånn i gjennomsnitt er jeg vel sosial med venner 2-3 ganger i uken, men jeg føler at dette er så lite i forhold til alle andre, og at andre helst vil være med noen så ofte som mulig.

Så det er altså her problemet kommer inn, jeg føler meg unormal fordi jeg setter så utrolig pris på alenetiden min. Jeg er også redd for å aldri få meg en kjæreste siden jeg er litt asosial og "innadvendt" av meg.

Så, hva tenker dere? Er jeg for asosial og bør komme meg ut mer, og være mer "normal"?

Anonymous poster hash: c6f3c...16c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes nå 2-3 ganger per uke er mer enn nok, men jeg tror noen trives best sammen med andre, noen trives best alene, og noen sånn midt imellom.

Er du sammen med andre 2-3 ganger i uken fordi du føler du "må", eller er det fordi du vil og nyter den tiden sammen med dem bare orker ikke mer enn det

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

Jeg synes nå 2-3 ganger per uke er mer enn nok, men jeg tror noen trives best sammen med andre, noen trives best alene, og noen sånn midt imellom.

Er du sammen med andre 2-3 ganger i uken fordi du føler du "må", eller er det fordi du vil og nyter den tiden sammen med dem bare orker ikke mer enn det

Iblant gjør jeg det fordi jeg føler jeg må, men de aller fleste ganger er det fordi jeg vil. Setter da pris på den tiden jeg er sosial, men syns alltid det er deilig å komme hjem og være alene igjen også.

Lenke til kommentar

Iblant gjør jeg det fordi jeg føler jeg må, men de aller fleste ganger er det fordi jeg vil. Setter da pris på den tiden jeg er sosial, men syns alltid det er deilig å komme hjem og være alene igjen også.

Nei, da tror jeg du er ganske normal altså

Ang det med å få seg dame det kan jeg ikke kommentere for jeg er forever alone :p

Lenke til kommentar

For min del virker du helt normal. Nei, du er ikke asosial. Du liker å være alene, men du er også sosial. Høres veldig bra ut, det. Kan bli slitsomt å være for mye med venner også. Kanskje det er det som gjør at man ikke blir lei dem?

Lenke til kommentar

For min del virker du helt normal. Nei, du er ikke asosial. Du liker å være alene, men du er også sosial. Høres veldig bra ut, det. Kan bli slitsomt å være for mye med venner også. Kanskje det er det som gjør at man ikke blir lei dem?

Det kan godt være. Er kanskje bare jeg som har fått en oppfatning av at alle andre syns det høres så ensomt og trist ut å like å være alene. :)

Lenke til kommentar

2-3 ganger i uken med andre er da ganske normalt når man ikke lenger er ungdom? Ellers er vi nok litt i samme båt, jeg fungerer også greit med medstudenter og i arbeid, men i motsetning til deg er jeg aldri sosial ellers rett og slett fordi jeg ikke har noen venner.

Jeg tror det er litt "forbudt" å si at man trives best alene i dag, men vi er nok ganske mange.

Anonymous poster hash: 0a7ca...390
Lenke til kommentar

2-3 ganger i uken med andre er da ganske normalt når man ikke lenger er ungdom? Ellers er vi nok litt i samme båt, jeg fungerer også greit med medstudenter og i arbeid, men i motsetning til deg er jeg aldri sosial ellers rett og slett fordi jeg ikke har noen venner.

Jeg tror det er litt "forbudt" å si at man trives best alene i dag, men vi er nok ganske mange.

Ja, det er det jeg også føler. Så ble litt redd for at det var noe "galt" med meg siden jeg liker å være alene.

Når det kommer til at du sliter litt på vennefronten har jeg dessverre ingen gode tips, da jeg bare er heldig og har de vennene jeg alltid har hatt. Men det finnes utvilsomt mye du kan prøve for å få litt flere venner. :)

Lenke til kommentar

Tror det er en vanesak, etter et år i militæret klarte jeg knapt være aleine da jeg var vant til å omgås andre til enhver tid. Nå etter 2 år som student klarer jeg meg fint aleine og trives med det. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg også føler. Så ble litt redd for at det var noe "galt" med meg siden jeg liker å være alene.

Når det kommer til at du sliter litt på vennefronten har jeg dessverre ingen gode tips, da jeg bare er heldig og har de vennene jeg alltid har hatt. Men det finnes utvilsomt mye du kan prøve for å få litt flere venner. :)

Alt som avviker fra det normale virker jo å være galt i dag, så jeg kan ikke garantere deg at du det ikke er noe "galt", hvis f.eks. det normale er å være sosial 4 ganger i uken. Men det er jo uansett ikke noe å bry seg om? Jeg oppleves som ekstremt sær og mange, selv i min egen familie, ser ned på meg fordi jeg er annerledes. Jeg har sluttet å bry meg, jeg er den jeg er, på godt og vondt. Mest vondt.

Venner har jeg gitt opp, ble frosset ut på starten av videregående, siden har jeg vært dønn alene og sånn forblir det nok resten av livet. Men jeg har lært meg å leve med det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dette egentlig avviker fra "normalen" i det hele tatt. Sosial 2-3 ganger i uken og føle at det er tilstrekkelig, samtidig som man trives sosialt de gangene man er det - og ikke minst fungerer sosialt både når man vil og når man må - høres fullstendig normalt ut i mine ører. Det er ikke slik at vi alle vil og skal henge sammen med andre 24 timer i døgnet (skjønt man kan få inntrykk av det både på sosiale medier og TV-serier).

Når det kommer til det med kjæreste, er det ikke værre enn at du må finne en som matcher din personlighet :)

Lenke til kommentar

Noen henter energi av å være alene, mens andre henter energi av å være med andre. Jeg kjenner meg definitivt mest igjen i førstenevnte. Liker å være sosial med venner og familie, men blir sprø om jeg konstant skal være sosial. Jeg er også student og tror mange har inntrykk av at "alle er så sosiale", spesielt i studietiden, fordi vi blir eksponert for sosiale medier hvor "alle" er på kafe, kino, hytteturer osv. til en hver tid.

Syns forøvrig du høres helt normal ut :) Hos meg kan det fint gå en uke uten at jeg finner på noe med venner, føler meg ikke spesielt unormal av den grunn.

Lenke til kommentar

Eg er aleine mesteparten av tida og stortrives med det. Du skal ikkje vere redd for å tilbringe tid aleine fordi andre er meir sosiale enn deg. Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Du må finne den balansen som fungere for deg. Er du interessert, så kan du lese litt om introvert og ekstrovert.

Lenke til kommentar

2-3 ganger i uken er helt greit! Hvem fankern som har tid til å være så forbanna mye sosial i ukedagene da? Det har i alle fall ikke jeg, i helgene er jeg mye sosial, i ukedagene er det jobb og trening og ditt og datt hele tiden og da blir det sjeldent at jeg orker være sosial.... jeg er helt normal :p

Lenke til kommentar

Interessant tråd, og jeg kjenner meg så absolutt igjen.

Jeg trener 4-5 ganger i uken, er 20 år, studerer og jobber. Når jeg er på skole og jobb er jeg ekstremt sosial og har lett for å danne gode samtaler og nye venner, men så snart en av disse er overstått foretrekker jeg å være med meg selv og gjøre akkurat hva jeg vil; som som oftest er å trene og så sitte med datamaskinen og redigere videoer, spille eller snakke med venner på face og snap.

Merkelig det der, hvordan enkelte bare foretrekker å være med seg selv. Har fundert over det samme i det siste, men bare innsett at mennesker kjeder meg veldig fort. Jeg liker å bli kjent med folk og studere dem, men så snart det er overstått kjeder de meg veldig og jeg finner de ikke lenger så interessante - venner inkludert. Og da vil jeg heller være med meg selv fordi jeg finner meg selv interessant og underholdende, fordi jeg egentlig ikke helt kjenner meg selv.

Kanskje jeg/vi/du er sosiopater? Har lurt på om jeg er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjalp utrolig mye å se at mange andre også føler det slik. Kanskje vi ikke er så unormale allikevel! :)

Du er helt normal. Det viser bare at du er busy og det er bra. Folk som skal være sosiale HELE tiden har ikke mye å bedrive tiden sin med si

Lenke til kommentar

Og da vil jeg heller være med meg selv fordi jeg finner meg selv interessant og underholdende, fordi jeg egentlig ikke helt kjenner meg selv.

Kanskje jeg/vi/du er sosiopater? Har lurt på om jeg er det.

Eller narsissisme? Nærliggende å tro det siden du finner deg selv "interessant og underholdende", i motsetning til andre mennesker. En annen mulighet er at du mangler litt evnen til dypere kontakt med andre, det kan vel også passe med at du heller ikke kjenner deg selv. Kanskje det er lettere autistiske eller schizoide trekk med i bildet.

Normalt? Når TS sier dette, så kan det ikke være helt normalt:

Jeg er også redd for å aldri få meg en kjæreste siden jeg er litt asosial og "innadvendt" av meg.

Bekymringen er nok reell.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...