Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette riktig pris på Golf?


Anbefalte innlegg

Jeg skal selge min VW Golf 2011 modell som er registrert i desember 2010. Det er en 2,0 tdi Highline 4-motion med "alt" utstyr minus navi og xenon. Er også takstativ, avtagbart hengerfeste og webasto samt nye 18" felger og sommerhjul. Helt nye vinterdekk også.

 

Kjøpte bilen i Juli 2013 for 265k. Har sett litt rundt på nettet og prisene varierer veldig fra rett under 2000000kr til nesten 300k. Jeg har lagt meg på 220k men føler responsen er lav. Bilen har bare gått rundt 50tusen km så føler det kanskje blir litt lavt å gå så mye mer ned? Det er noen tilsvarende biler til min som er billigere. Men noen har gått mye mer og noen er gjerne 2010 modeller.

 

Jeg tok slik verdi test av bilen på nettet og da fikk jeg 130k som verdi. Det er helt feil for det er langt under hva de selges for og jeg har fått tilbud om 180 og 200k usett i innbytte for den. Problemet er at jeg vil ha en billigere bil til rundt 60k og det er nesten ikke noen til salgs under 100k. Bilene er også dyrere enn hvis jeg hadde kjøpt privat.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den riktige prisen er den du og selgeren blir enig om. Så enkelt er det :) Dersom markedet ikke er villig å gi 220k i dag så er den ikke verdt 220k. Og det kan jo hende du gav for mye i fjor? Men igjen så er det prisen du og daværende selger ble enige om og var riktig pris der og da.

 

La den ligge litt til og gjør en vurdering. Enten går du lavere for å få solgt den ellers beholder du den.

 

Når det gjelder kjøp via forhandler så er det dyrere, men når du snakker bil rundt 60k så må du også anta at det kan ligge mye (og kostbare?) feil latent. Jeg vil alltid kjøpe bil via forhandler og da med ett års garanti. Så er jeg ihvertfall sikret mot de største overraskelsene det første året. Like før garantien går ut koster du på deg en garantiutløpstest hos NAF for å få med deg eventuelle ting du ikke nødvendigvis merker selv.

 

Det er mine tips. Uansett lykke til med salg og kjøp!

Lenke til kommentar

Det er et år og 1 mnd igjen med bruktbilgaranti på bilen og reklamsjonsrett til 20.12.2015. Jeg vet at forhandlere tar mer for bilen enn private, men siden de er villig til å gi opp til 200tusen kr for den i innbytte så betyr det også at de vil selge den enda dyrere, derfor tror jeg ikke 220k for den privat er urimelig. Men som sagt er det markedet som styrer. Hvor lenge er vanlig liggetid på nett før salg? Golf er i utgangspunktet en lettsolgt bil.

 

 

Er også klar over at billige biler også har større risiko for feil. Har imidlertid tenkt å kjøpe en kjedelig og praktisk bil som ikke er typisk kjør hardt bil.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Ser at rødboka tar hensyn til hvor i landet det er og utstyr. Forsøkte å teste selv men det koster 30kr å finne det ut for private pr bil. Hvis forhandler tilbyr 200.000kr i innbyttepris her i Bergensområdet så stemmer det vel ikke helt med den rødboka? Jeg finner heller ikke en bil tilsvarende min på finn til under 200k som ikke har gått vesentlig mer. Min er den billigste 2011 modellen akkurat nå i forhold til kjørelengde. Det er en 2012 modell der også men den har gått 54000km mer. De andre 2011 modellene som er et par hundrelapper billigere har også gått noen tusen km mer.

Lenke til kommentar

Prisene du ser på finn.no er prisene selger ØNSKER seg, ikke nødvendigvis den prisen de får respons på eller til slutt får for bilen. I tillegg må du skille mellom forhandlere som stiller garanti og privatpersoner. Det er også forhandlere som legger ut biler til priser de vet de ikke får. Dette er for å dra opp snittprisen.

Det at det er dårlig respons sier nok noe om prisen. Rødboka er en veiledning, det er til syvende og sist kjøper som bestemmer prisen i form av hvor mye han faktisk er villig til å gi. Det er kjøpers marked nå og det vil det nok være en stund, markedet er oversvømt av bruktbiler. Næringslivet merker også dette, jeg hører om flere bilforhandlere som selger lite og også ettermarkedet er tregt.

Lenke til kommentar

Ja, er klar over det. Jeg får uansett ha litt is i magen. Har bare lagt ute noen dager. Har mange visninger på bilen og det er flere som har lagret annonsen. Jeg har også til min fordel tror jeg et års bruktbil garanti igjen på bilen også er det reklamasjonsrett til desember 2015. Det med bruktbil garanti fra forhandler på privatsalg er vel et pluss?

 

Jeg pleier også å sette prisen litt over for å ha litt å gå på med et salg. Hvis kjøper vil prute 10.000kr av prisen for eksempel. Da er han fornøyd og jeg er fornøyd fordi jeg har satt meg en minstepris som jeg kan leve med.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Den er nok for dyr. Denne her jo endel finere enn din og koster det samme: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48858799&searchclickthrough=true

Finere er et relativt spørsmål. Min er jo helt lik og har også helt nye 18" felger og dekk. Har ikke postet noe bilde av bilen min. Det er uansett en 2010 altså eldre modell og min er en 2011 modell som har gått omtrent likt. Denne har xenon og soltak. Det har ikke jeg, men min har alt det andre som denne har pluss hengerfeste som er skjult/avtagbart 12k og webasto som koster en del å få montert. Dekktrykkvarsler, coming home/leaving home, adaptive kurvelys, originalt takstativ, strømuttak i bagasjerom, kjøling for brus i hanskerom - å ta det jeg kommer på i farten. Både sommerdekk og vinterdekk er nye av året. Jeg har også kjøpt de beste dekkene i følge naf sin dekktest.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Har du tenkt over hvorfor du ikke får napp? Kan det være noe ved annonsen som ikke er attraktiv? Hvordan er bildene, hvor mange bilder er det, og hva har du skrevet?

 

Det lønner seg nok å være kort, men detaljert, og ærlig i beskrivelsen.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg har endret litt på annonsen noen ganger. Først hadde jeg mye tekst og det virket bra i vinter når jeg skulle selge den da. Jeg bestemte meg i stedet for å beholde bilen den gangen men nå har livssituasjonen forandret seg og jeg skal derfor selge den. Jeg brukte samme teksten som den gang med litt oppdateringer siden det var nye dekk og den var eu-godkjent. Ikke noe respons. Har nå i stedet adoptert oppsettet som forhandlere bruker. Et par korte linjer om bilen. Så liste med utstyr og til slutt litt praktiske opplysninger. Virker som det siste oppsettet er bedre. Har også tatt nye bilder av bilen hvor de fleste vinkler er med, førermiljø, bakseter og bagasjerom.

 

Det virker som markedet er anderledes nå enn for 3-4 mnd siden.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Litt av problemet er at du skal selge en Golf. Den mest solgte bilen i Norge flere år på rad. Dette vil si at du selger en bil blant et lass med andre. Derfor må din annonse stå ut på en eller flere måter. Dette kan for eksempel være med svært gode bilder.

Kjenner du en som er fotograf som kanskje kunne hjulpet deg? Gode bilder på en flott lokasjon vil garantert dra flere innom din annonse.

Lenke til kommentar

Det er kjøpers marked nå, vanskelig å få solgt biler som ikke er sjeldne. Altså har kjøpere for mye å velge mellom.

 

Det er over 400 2011-modeller av Golf på Finn, hvorfor skulle noen kjøpe akkurat din bil er spørmål du må stille deg/få fram.

 

Jeg byttet akkurat bil, og valgte å tape 30+k på at forhandler tok bilen i innbytte. Bedre å tape litt enn å brenne inne med den (slik som de fleste forhandlere nå brenner inne med 100vis av biler).

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Godt poeng at det er norges mest solgte bil. Føler jeg har gode bilder. Første annonsen i vinter hadde mer wow bilder. Da fikk jeg spørsmål om det var samme bil. Nå har jeg tatt bilder med en fin nøytral bakgrunn med mer naturlige farger. Kan også prøve å ta et litt fancy hovedbilde som tiltrekker seg litt ekstra oppmerksomhet

 

Jeg vurderer som sagt også innbytte men det er ikke noen forhandlere som har den bilen jeg vil ha til riktig pris. Det er ei heller ikke alle som vil bytte med dyrere bil.

 

Nå ringte det by the way en fyr. Visning i kveld etter jobb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...