Illus Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Hei, Har en Areca ARC 1882i som har en liten 20mm DC vifte på kjøleribba: 1) Finnes det noe 20mm støysvak vifte som jeg kan bytte denne ut med ? 2) Kan jeg bruke vanlig limpistol og lime fast en 40mm vifte fra f.eks. Noctua på kjøleribben ? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 1) Liten diameter = høyt turtall = mye støy. Dette er fysiske begrensninger du bare ikke klarer å sno deg unna på noe vis. 2) Du har altså tenkt å bruke en type lim som løser seg opp i varme på en varm overflate? Det funker sikkert så lenge kjøleribba er kald, men når den blir varm nok så løsner limet, og vifta. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) 1. Kjøp eeller finn en passiv kjøler som er en del større. Typisk gamle og mindre skjermkortkjølere er ideele. Har hatt zalman-GPU kjølere som ser ut til å passe midt i blinken, og de er jo ganske stillegående 2. Om du er heldig så passer en del kjølere som er universale. Alternativ så kan strips funke bra. I siste nødløsning lime fast. Limpistol er helt utelukket. Du kan f.eks bruke silikon, som er lett å påføre og er ikke så vanskelig å fjerne/lite gris. Og det er svært varmebestandig. Men silikon er litt fleksibelt, ikke helt ideelt. Så noe superlim-gel kan være et alternativ. Gjerne kombinert med termisk lim mellom kjøler og prosessoren. Edit: det ser også ut som festebrakket brukt på mange chipsett på HKer. Så verdt å se på slike. Endret 2. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Illus Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Du har altså tenkt å bruke en type lim som løser seg opp i varme på en varm overflate? Det funker sikkert så lenge kjøleribba er kald, men når den blir varm nok så løsner limet, og vifta. hehe.. godt poeng! Alltid lurt å lufte sine ideer før man prøver dem ut i praksis Lenke til kommentar
Illus Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 1. Kjøp eeller finn en passiv kjøler som er en del større. Typisk gamle og mindre skjermkortkjølere er ideele. Har hatt zalman-GPU kjølere som ser ut til å passe midt i blinken, og de er jo ganske stillegående 2. Om du er heldig så passer en del kjølere som er universale. Alternativ så kan strips funke bra. I siste nødløsning lime fast. Limpistol er helt utelukket. Du kan f.eks bruke silikon, som er lett å påføre og er ikke så vanskelig å fjerne/lite gris. Og det er svært varmebestandig. Men silikon er litt fleksibelt, ikke helt ideelt. Så noe superlim-gel kan være et alternativ. Gjerne kombinert med termisk lim mellom kjøler og prosessoren. Edit: det ser også ut som festebrakket brukt på mange chipsett på HKer. Så verdt å se på slike. Gode tips! Skal se om jeg finner ut hvilken "standard" heatsinken/hullene følger så blir det kanskje enklere å finne noe man kan bytte med. Areca er kjent for å bli litt varm under load så jeg tror nok jeg holder en knapp på aktiv kjøling. Som geir nevner så er liten diameter ensbetydende med høyt turtall og bråk. Så derfor jeg tenkte det beste var å få montert en 40mm vifte på den på en eller annen måte. Poenget er jo å bare få litt luftsirkulasjon rundt kjøleribba. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Tenkte å prøve meg på Noctua NF-A4x10 FLX Den kommer også med 3-pin til 2-pin adapter slik at jeg slipper stresse med lodding Også prøver jeg i første omgang å klippe til noen striper med Akasa AK-TT12-80 Thermal Adhesive Tape for å feste vifta direkte på stock kjøleribbe. Endret 2. juni 2014 av Illus Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Motoren er jo nesten like stor som kjøleribba. Og bort sett fra å¨bare være knotete, så hjelper det nok minimalt. Du får jo maks en 30-40 % effektivitet, da resten av luftstrømmen forsvinner pga for stor vifte. Kort sagt, større vifter hjelper godt fordi de kan flytte et stort volum luft med mindre hastighet på lufta, da den flytter et større område. Når kjøleribba bare er tilsvarende en 20mm vifte, så vil det ekstra luftvolumet være bortkastet, og du er nødt til å kjøre på omtrent samme hastighet/lufthastighet som en 20mm vifte uansett. Jeg tenker det er noe slikt du burde se etter: Zalman VF700 Eller: SilenX IXN-40C 40mm Eller: Vantec Iceberq 5 Siste alternativ kan kanskje være noe slikt.: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=54_197&products_id=21312 Og så til termisk lim: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=46_58_1101&products_id=227 Eller: http://techbay.no/product.html/arctic-silver-premium-adhesive-termisk-lim--7-gram?category_id=134 Tenkte å prøve meg på Noctua NF-A4x10 FLX Den kommer også med 3-pin til 2-pin adapter slik at jeg slipper stresse med lodding Også prøver jeg i første omgang å klippe til noen striper med Akasa AK-TT12-80 Thermal Adhesive Tape for å feste vifta direkte på stock kjøleribbe. Tape funker dårligere enn termisk lim direkte mellom kjøleflater. Endret 2. juni 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Takker og bukker! Zalman'en så interessant ut, men relativt gammelt produkt og må på ebay for å få tak i. Den midterste så litt skrøpelig ut og den nederste tror jeg blir for stor pluss har ikke overgang til 2-pins. Siden det er 2-pins kontakt på kortet så vil det ikke blir noe regulering av rpm utenom det jeg gjør med inn volt'en til den. Så vidt jeg har skjønt Holder fortsatt en liten knapp på Noctua'en. Den vil ikke bli plassert midt på kjøleribba, men forskjøvet slik at det kommer rikelig med luft over ribbene. Selvfølgelig vil mye luft gå til spille, men det gjør ikke så mye. Den lille spirrevippen som er der i dag presser ikke så fryktelig mye luft uansett. Tror ikke det er så himla mye som skal til for å holde den kjølig nok. Det er temp-kontroll i softwaren til kortet så det er ikke noe problem å sammenligne temp før/etter. Skal sove på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå