mursteinen Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Hei! Jeg vet ikke helt hva læreren min tenker med, og jeg er veldig sur akkurat nå fordi jeg mener jeg er urettferdig behandlet. Jeg har prøvd å snakke med han om det, men jeg syns ikke dette er noe jeg burde la gå. Jeg fikk vite for noen dager siden at jeg kom til å få treer i Geografi om jeg ikke fikk en firer på den neste prøven. Dette er jo greit nok, en firer kan jeg klare. Det som er problemet for meg er at jeg mener at han ikke har noen grunnlag for å gi meg en treer uansett hva. I fjor fikk jeg bare firere, og i år har jeg fått en 5+, 4+ og en 3er i en prøve. Han sier at fordi jeg fikk en 3er i en LEKSEPRØVE (som han ikke sa ifra om! og dette ifølge den norske loven ikke lov, hvis en prøve med en gjeldende karakter kommer, må læreren si ifra) og derfor skal jeg trekkes ned til en 3er? Syns dere dette er riktig? Hva burde jeg gjøre? :/ Jeg vurderer å snakke med rektor om det, men ugh ja ... Lenke til kommentar
TVDlover Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Først, ta en titt på dette:http://www.ung.no/skolen/2140_Har_du_planer_om_å_klage_på_karakteren.html Om det er, som du sier, at du kun har fått 4'ere og 5, og en treer, skal du ha en 4 som standpunkt. Men kan jo også spørre deg, er du muntlig aktiv i timene? For om du ligger på en firer (da 5 og 3 går opp i en 4, tenker jeg) kan muntlig aktivitet trekke opp/ned på karakteren. Om du ikke allerede har gjort det, spør læreren om begrunnelse for karakteren. Forklar han at du sikter på en 4'er i faget, og at du selv mener at 3'eren ikke burde telles. Håper dette kanskje hjalp litt. Ellers kan du snakke med foreldrene dine eller en kontaktlærer? Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Dersom han gir deg en 3'er anbefaler jeg deg å klage. Likevel bør du først se hvordan det går på denne neste vurderingen. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Dette er en soleklar 4'er, du ligger heller mot 5'eren enn 3'eren synes jeg, hvis det har seg slik at den lekseprøven ikke burde telle på standpunkt. Får du 3, klager du. Tar du bort 3'eren siden prøven ikke ble varslet, skal du faktisk ha 5 i standpunkt. Jeg er ikke lærer, men det er det som er logisk(synes jeg) Endret 2. juni 2014 av StilleVann Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Dette er en soleklar 4'er, du ligger heller mot 5'eren enn 3'eren synes jeg, hvis det har seg slik at den lekseprøven ikke burde telle på standpunkt. Får du 3, klager du. Tar du bort 3'eren siden prøven ikke ble varslet, skal du faktisk ha 5 i standpunkt. Jeg er ikke lærer, men det er det som er logisk(synes jeg) Hvordan er det logisk? TS har kun fått 4'ere, én 5'er og én 3'er (sett bort ifra lekseprøven) gjennom hele året. Dette er jo en klar 4'er. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Var det ikke en 3'er, og det på lekseprøven? Ellers har jeg misforstått. Jeg mente at hvis 3'eren var den på lekseprøven, burde ikke den være med i vurderingen og da ligger h*n nærmere 5'eren...Men hvis h*n har fått to 3'ere, er jeg enig i at det er en soleklar 4'er. Lenke til kommentar
TVDlover Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Altså, siden TS kun har fått 4'ere og en 5'er (sett bort ifra 3'eren) skal TS, etter min mening ha 4 i standpunkt. Men er TS svært muntlig aktiv i tillegg og får 5 på neste prøve er det kanskje en femmer som skal stå der Men hva vet jeg? Jeg er elev selv i VGS. 1 Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Det var vel det jeg også tenkte...I og med at den 5`eren er sterk, skal du ikke se bort i fra en 5`er i standpunkt. Men da bør du jo få 5 eller 6 på neste prøve. Uansett er 3`eren ufortjent, med mindre du får 2 eller 1 på neste prøve(noe som jeg tviler på). Lenke til kommentar
BendikH Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 og dette ifølge den norske loven ikke lov, hvis en prøve med en gjeldende karakter kommer, må læreren si ifra Hvor har du lest dette? Jeg prøvde å søke på det, men finner ingenting om det. Lenke til kommentar
mursteinen Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 og dette ifølge den norske loven ikke lov, hvis en prøve med en gjeldende karakter kommer, må læreren si ifra Hvor har du lest dette? Jeg prøvde å søke på det, men finner ingenting om det. Jeg hørte dette fra en venninne, og læreren har selv innrømt at det ikke er lov å ikke si ifra om en prøve med en karakter som vil kunne trekke deg ned. Tusen takk til dere andre som har svart! Men jeg har fått to treere (den ene er da fra lekseprøven!), så jeg burde jo egentlig ligge på en firer. Jeg har allerede sendt han en melding, og da var jeg litt sur og dramatisk og endte mailen med "Jeg vil gjerne sitere en *annen lærers navn*: Hvorfor trekke andre ned i livet, når du kan trekke dem opp?" Så jeg tror han er litt sur på meg, så derfor tør jeg rett og slett ikke å snakke med han. Jeg har faktisk vært veldig muntlig aktiv i timene, og han har selv sagt "Du er jo i slaget!" osv. når jeg har prøvd å imponere han, men så kom han da med at det ikke så særlig lyst ut for meg etter at jeg fikk 3 på den prøven, og sa at femmern var borte for meg, så derfor prøvde jeg ikke mer i de andre kapitlene, men jeg er litt usikker nå. Jeg tror jeg skal vente å se hva jeg får på prøven, og det skal nok ikke være vanskelig å få en firer minst, men hvis han da fortsatt gir meg en treer, går jeg til rektor. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Hvis du har to treere, er jeg enig i at du fortjener en firer. Men du skal fortsatt ikke ha en 3'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå